Klin Monbl Augenheilkd 1989; 194(1): 37-41
DOI: 10.1055/s-2008-1046333
© 1989 F. Enke Verlag Stuttgart

Der Verlauf der Arteria temporalis superficialis - Anatomische Untersuchungen als Voraussetzung für eine Arterien-Biopsie

The Course of the Superficial Temporal Artery: The Anatomical Background to the Performance of Arterial BiopsyC. Daumann1 , R. Putz1 , D. Schmidt2
  • 1Anatomisches Institut (Lehrstuhl III Prof. R. Putz)
  • 2Augenklinik (Prof. G. Mackensen) der Universität Freiburg
Further Information

Publication History

Manuskript erstmals eingereicht 6.4.1988

zur Publikation in der vorliegenden Form angenommen 3.5.1988

Publication Date:
08 February 2008 (online)

Zusammenfassung

An 161 Kopfhälften wurden die A. temporalis superficialis und ihre Verzweigungen präpariert. Die quantitative Darstellung erfolgte durch ein neu entwickeltes auf die individuellen Maße bezogenes Raster. Praktisches Ziel der Arbeit war es, eine Schnittführung für die Biopsie des R. frontalis mit möglichst hoher Treffsicherheit vorzuschlagen. Dies kann erreicht werden (an unseren Präparaten in 86,3%) durch einen 2,5 cm langen Schnitt, der im Winkel von 45° zur „Oberen Horizontalen”, vom Schnittpunkt dieser mit der „Lateralen Orbitabegrenzung” 1-1,5 cm entfernt, nach parietal/dorsal ausgeführt wird. Der Haupttyp mit zwei Ästen war in 94,6% vorhanden, Typ 2 mit einem dritten Endast in 2,5%, Typ 3 mit nur einem Endast in 2,5%. Die Teilungshöhe der A. temporalis superficialis variierte von 2 cm unter der „Deutschen Horizontalen” bis 2 cm über die „Obere Horizontale” hinaus. Der Hauptstamm der Arterie bildete mit der „Deutschen Horizontalen” einen Winkel von 82,2°. Der R. frontalis stieg in einem Winkel von 40° zur „Deutschen Horizontalen” nach frontal an.

Summary

The superficial temporal artery, together with its branches, was dissected in 161 half-heads, and the course of these vessels mapped against a newly-developed grid which can be adapted to conform to the proportions of each individual skull. The practical aim of this investigation was to establish the position of that incision which has the highest probability of being well-placed for taking a biopsy from the frontal branch of the artery. In 86.3% of the authors' specimens it was possible to reach this vessel through a 2.5 cm incision running upward and posteriorward at an angle of 45 ° to the “upper horizontal line” from a point 1-1.5 cm behind the intersection of this line with the “lateral border of the orbit”. The commonest type of ramification, with two terminal branches, was found in 94.6% of the specimens. Type 2 (with three terminal branches) occurred in 2.5% and Type 3 (with a single terminal branch) also in 2.5% of the cases. The level of the bifurcation of the superficial temporal artery varied between a point 2 cm below the “German horizontal line” and a second point 2 cm above the “upper horizontal line”. The main trunk of the vessel was found to make an angle of 82.2° with the “German horizontal line", its frontal branch running upward and anteriorward at an angle of 40° to this line.

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