Klin Monbl Augenheilkd 1988; 192(5): 572-578
DOI: 10.1055/s-2008-1050181
Tumoren, insbesondere konservative Therapie des Uveamelanoms

© 1988 F. Enke Verlag Stuttgart

Rapport sur le traitement conservateur des mélanomes de l'uvée a la clinique ophtalmologique universitaire de Lausanne*

Conservative Treatment of Uveal Melanomas at Lausanne University Eye ClinicL. Zografos1 , Cl. Gailloud1 , Ch. Perret2 , S. Uffer1 , S. Raimondi3 , L. Chamot1 , S. Carrel4 , R. Greiner2
  • 1Clinique Ophtalmologique Universitaire de Lausanne (Dir. Prof. Cl. Gailloud)
  • 2Institut Suisse de Recherches Nucléaires (SIN), Villigen (Dir. Prof. J.-P. Blaser)
  • 3Institut de Radiophysique Appliquée de Lausanne (Dir. Prof. Lerch)
  • 4Institut Ludwig de recherches sur le cancer, Epalinges (Dir. Prof. Cerottini)
* Cette étude a été supportée en partie par la Ligue Suisse Contre le Cancer et par la Fondation de l'Asile des Aveugles à Lausanne.
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Publication History

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Rapport über die konservative Behandlung des Melanoms der Uvea an der Universitäts-Augenklinik Lausanne

Zur konservativen Behandlung des Melanoms der Uvea stehen uns heute zahlreiche zunehmend perfektioniertere Techniken zur Verfügung: Hochenergetische Gamma-(60Co, l25I oder Betastrahlen (l06Ru/106Rh) emittierende Applikatoren, Photokoagulation, Exzision in kontrollierter arterieller Hypotension, und die Bestrahlung mit beschleunigten Protonen. Verschiedene vergleichende nicht-randomisierte Studien, wie auch unsere Langzeit-Resultate der mit 60Co-Applikatoren behandelten Fälle, zeigen, dass die Lebenserwartung des Patienten mit konservativer Tumorbehandlung gleich oder besser ist, als die Lebenserwartung der enukleierten Patienten. An Metastases bei kleinem Melanom (V = 10 × 10 × 3 mm) sterben 3%, bei mittlerem Melanom (V = 10 × 10 × 3 bis 15 × 15 × 5 mm) 12%, und bei voluminösem Melanom (V = mehr als 15 × 15 × 5mm) 21%. Zur Zeit ist die Therapie der Wahl die Tumorbestrahlung der Fraktionierung der Strahlungsdosis. In der Schweiz haben wir während der 3 vergangenen Jahre 310 Melanome mit beschleunigten Protonen behandelt. Von 214 Fällen mit einer Beobachtungsperiode von mehr als einem Jahr sind 8 (3,9%) an Metastases gestorben. Bei 60,3% ist die gleiche oder eine bessere Sehleistung als die ursprüngliche erhalten geblieben, während 39,6% eine Verminderung oder den Verlust der Sehleistung aufweisen. Wegen der günstigen Resultate der konservativen Therapie des Aderhautmelanoms wurden die Indikationen zur Enukleation beträchtlich eingeschränkt, welche zur Zeit auf gewisse Ausnahmesituationen beschränkt ist.

Summary

A great number of techniques are currently available for the conservative treatment of uveal melanomas: ocular applicators emitting gamma rays 60Co, l25I) or high-energy beta rays (l06Ru/106Rh), light photocoagulation, surgical excision, and accelerated proton beam irradiation.

Life expectancy following conservative treatment is equal to or better than that following enucleation. This is demonstrated by nonrandomized comparative studies, and by the authors' own long-term results following the conservative treatment of melanomas by 60Co applicators: mortality due to metastases of small melanomas was 3% (V = smaller than 10 × 10 × 3 mm), with medium-size melanomas it was 12% (V=10x 10 × 3 - 15 × 15 × 5 mm), and with large melanomas 21% (V = larger than 15 × 15 × 5 mm). Accelerated proton beam irradiation of uveal melanomas is currently the method of choice for the conservative treatment of uveal melanomas. The sharp boundaries of the irradiated zone, the uniformly distributed irradiation dose, and beam-splitting are the main advantages of this technique. During the last three years, 310 cases of uveal melanoma have been treated in Switzerland with an accelerated proton beam. Of these, 214 were followed up for more than one year. Eight patients (3.9%) died of metastases. Visual acuity was identical or superior to initial visual acuity in 60.3% of the cases, while 39.6% exhibited a deterioration of vision or a functional loss. Favorable results achieved by conservative treatment of uveal melanomas considerably limited the indications for enucleation, which is now only performed in exceptional situations.

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