Eur J Pediatr Surg 1997; 7(4): 204-206
DOI: 10.1055/s-2008-1071093
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

A Synthetic Model for Microsurgical Training: A Surgical Contribution to Reduce the Number of Animal Experiments

D.  Weber , N.  Moser , R.  Rösslein
  • Department of Pediatric Surgery, University Children's Hospital, Basel, Switzerland
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Microsurgery has grown to be an essential technique in pediatric surgery. Thus, there is an increasing need for basic training and skills maintenance, which require a continuous laboratory training. As an alternative to microsurgical exercises on living animals, a model including a simulation vein, artery and nerve is being introduced. It provides an opportunity to practice microsurgical technique with optimal availability at any time at fairly low cost. Its potentials and limits in the training of microsurgical dissection, anastomosis and quality control are being compared to experiments on anesthetized animals. Although a few exercises on living animals are mandatory to close the gap between the laboratory and the patient, a synthetic model is a valuable tool in microsurgical training and helps to reduce animal experiments.

Zusammenfassung

Mikrochirurgische Techniken gewinnen in der Kinderchirurgie zunehmend an Bedeutung. Damit steigt auch der Bedarf an Ausund Weiterbildung in diesen Techniken, welche eines fortwährenden Labortrainings bedürfen. Ms Alternative zu mikrochirurgischen Übungen an anästhesierten Tieren wird ein aus künstlichen Venen, Arterien und Nerven bestehendes Modell vorgestellt. Ohne Versuche an Lebewesen erlaubt dieses bei tiefen Kosten und einer optimalen Verfügbarkeit ein mikrochirurgisches Training. Seine Möglichkeiten und Grenzen bei Präparierübungen, Anastomosentechnik und Qualitätskontrolle werden Versuchen an Tieren gegenübergestellt. Wenn auch Übungen an anästhesierten Tieren im mikrochirurgischen Training nicht ganz umgangen werden können, so ist in unserer Erfahrung zumindest eine deutliche Reduzierung derer Zahl ohne Einbuße der Ausund Weiterbildungsqualität möglich.

    >