Eur J Pediatr Surg 1999; 9(2): 101-103
DOI: 10.1055/s-2008-1072221
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Anorectal Manometry During the Neonatal Period: Its Specificity in the Diagnosis of Hirschsprung's Disease

H.  Emir , M.  Akman , N.  Sarimurat , N.  Kiliç , E.  Erdoğan , Y.  Söylet
  • Department of Pediatric Surgery, Cerrahpaşa Medical Faculty, University of Istanbul, Turkey
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

In this study the reliability of anorectal manometry (ARMM) in Hirschsprung's disease (HD) in the neonatal period is evaluated. ARMM was performed in 59 patients (age ranging between 2 to 90 days) in whom HD was suspected. Rectal biopsy was performed in 23 newborn whose rectoanal inhibitory reflex (RAIR) was not identified in the ARMM study and in 13 RAIR-positive newborn due to strong clinical signs supporting HD or persistence of symptoms during their follow-up. Other RAIR-positive patients were followed up to 4 months to 3.5 years and no problems were encountered. Among the 36 newborn with rectal biopsies, if the results were compared to ARMM studies, there were one false-positive and two false-negative results. The sensitivity, specificity, positive predictive value, negative predictive value and accuracy of ARMM in the diagnosis of HD are 91.6%, 95.6%, 84.6% and 91.6% respectively. We conclude that ARMM can be used as a screening test in patients in whom HD is suspected during the neonatal period, but for definitive diagnosis it must be combined with other diagnostic tests.

Zusammenfassung

In dieser Studie wurde die diagnostische Relevanz der anorektalen Manometrie (ARMM) bei Hirschsprungscher Krankheit (HD) untersucht. Bei 59 Patienten (Alter: 2 bis 90 Tage) mit Verdacht aul HD wurde bei jungen Säuglingen eine ARMM durchgeführt. Bei 23 Patienten ohne Analsphinkterrelaxationen wurden rektale Biopsien entnommen. Bei 13 Patienten mit Sphincter-internus-Relaxationen wurden wegen persistierendem klinischem Verdacht ebenfalls rektale Biopsien entnommen. Bei den übrigen 21 Patienten mit Sphincter-internus-Relaxationen ohne rektale Biopsieentnahme lagen auch bei Nachkontrollen keine klinischen Probleme vor. Bei den 36 Patienten mit einer rektalen Biopsie-entnahme konnten die histopathologischen Resultate mit den Ergebnissen der ARMM verglichen werden. Es wurden zwei falsch-negative und eine falsch-positive ARMM festgestellt. Die Sensitivität, Spezifität, positive predictive value, negative predictive value und Reliabilität der ARMM in der Diagnose von HD waren 91,6%, 95,6%, 84,6% und 91,6%.

Wir schlußfolgern daher, daß die ARMM beim Morbus Hirschsprung auch im Neugeborenenalter als ,,Screening-Test" verwendet werden kann. Die endgültige Diagnose sollte jedoch mit anderen diagnostischen Methoden kombiniert gestellt werden.

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