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Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 4/2012

01.04.2012 | Hepatobiliary Tumors

A Systematic Review of Clinical Response and Survival Outcomes of Downsizing Systemic Chemotherapy and Rescue Liver Surgery in Patients with Initially Unresectable Colorectal Liver Metastases

verfasst von: Vincent W. T. Lam, FRACS, Calista Spiro, MBBS, Jerome M. Laurence, FRACS, Emma Johnston, FRACS, Michael J. Hollands, FRACS, Henry C. C. Pleass, FRACS, Arthur J. Richardson, FRACS

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 4/2012

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Abstract

Background

Selected patients with unresectable colorectal liver metastases (CLM) may be rendered resectable after systemic chemotherapy. We reviewed the evidence of downsizing systemic chemotherapy followed by rescue liver surgery in patients with initially unresectable CLM.

Methods

Literature search of databases (Medline and PubMed) to identify published studies of neoadjuvant chemotherapy followed by liver resection in patients with initially unresectable CLM was undertaken and focused on response rate of chemotherapy and survival outcomes.

Results

Ten observational studies were reviewed. A total of 1,886 patients with initially unresectable CLM underwent systemic chemotherapy. An objective response was observed in 64% (range, 43–79%) of patients after systemic chemotherapy. Of these, 22.5% underwent macroscopically curative liver resection. Median overall survival was 45 (range, 36–60) months with 19% of patients alive and recurrence-free.

Conclusions

Current evidence suggests that downsizing systematic chemotherapy followed by rescue liver resection is safe and effective for selected patients with initially unresectable CLM. Further studies are required to examine response rates and secondary resectability using new targeted molecular therapy-based regimens.
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Metadaten
Titel
A Systematic Review of Clinical Response and Survival Outcomes of Downsizing Systemic Chemotherapy and Rescue Liver Surgery in Patients with Initially Unresectable Colorectal Liver Metastases
verfasst von
Vincent W. T. Lam, FRACS
Calista Spiro, MBBS
Jerome M. Laurence, FRACS
Emma Johnston, FRACS
Michael J. Hollands, FRACS
Henry C. C. Pleass, FRACS
Arthur J. Richardson, FRACS
Publikationsdatum
01.04.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 4/2012
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-011-2061-0

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S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.