Summary
Young people differ widely in their sports behavior and show high drop-out rates from organized sports. One explanation from socialization theory refers to the transgenerational mediation of sports behavior and orientations toward sports within the family. The present study investigates the relevance of orientations toward sports and behavioral patterns within the family to young people’s sports behavior. Using methodological triangulation between multiple linear regression and qualitative interviews of young people between the ages of 15 and 20 (N = 1909; M = 17.3; SD = 1.7), the study investigates the relationship between individual sports behavior and family influences such as the importance of sports, regularity of sports activity within the family, social support, sports-related health awareness, and communication about sports in the family.
Zusammenfassung
Für das Sportengagement Jugendlicher sind große inter-individuelle Unterschiede sowie hohe Ausstiegsraten kennzeichnend. Ein möglicher Erklärungsansatz stellt aus einer sozialisationstheoretischen Perspektive die transgenerationale Vermittlung des Sportverhaltens und damit verbundener Handlungsorientierungen in der Familie dar. Der vorliegende Beitrag untersucht, welche Rolle die sportbezogenen Orientierungs- und Verhaltensmuster im Familienalltag für das Sportengagement Jugendlicher spielen. Mittels Methodentriangulation zwischen hierarchischer Regression und qualitativen Interviews konnte für Jugendliche im Alter von 15 bis 20 Jahren (N = 1909; M = 17.3; SD = 1.7) die Bedeutung des Stellenwerts des Sports, der regelmäßigen Sportaktivität in der Familie, der sozialen Unterstützung, des sportbezogenen Gesundheitsbewusstseins sowie der Kommunikation über Sport in der Familie für das individuelle Sportengagement Jugendlicher aufgezeigt werden.
Literaturverzeichnis
Baur, J. (1989). Physical and exercise careers. Körper- und Bewegungskarrieren. Schorndorf: Hofmann.Search in Google Scholar
Baur, J. & Burrmann, U. (2008). Sozialisation zum und durch Sport. In K. Weis & R. Gugutzer (Hrsg.), Handbuch Sportsoziologie (S. 230–238). Schorndorf: Hofmann.10.1007/978-3-531-91974-4Search in Google Scholar
Baur, J., Burrmann, U. & Krysmanski, K. (2002). Sports participation by girls and young women in rural regions. Sportpartizipation von Mädchen und jungen Frauen in ländlichen Regionen. Köln: Sport und Buch Strauß.Search in Google Scholar
Beets, M. W., Cardinal, B. J. & Alderman, B. L. (2010). Parental social support and the physical activity-related behaviors of youth: a review. Health Education & Behaviour 37(5), 621–644.10.1177/1090198110363884Search in Google Scholar PubMed
Beets, M. W., Vogel, R., Forlaw, L., Pitetti, K. H. & Cardinal, B. J. (2006). Social support and youth physical activity: The role of provider and type. American Journal of Health Behaviour 30(3), 278–289.10.5993/AJHB.30.3.6Search in Google Scholar
Bois, J. E., Sarrazin, P. G., Brustad, R. J., Trouilloud, D. O. & Cury, F. (2005). Elementary schoolchildren’s perceived competence and physical activity involvement: The influence of parents’ role modelling behaviours and perceptions of their child’s competence. Psychology of Sport and Exercise 6, 381–397.10.1016/j.psychsport.2004.03.003Search in Google Scholar
Bundesamt für Statistik. (2016a). Ständige Wohnbevölkerung ab 15 Jahren nach höchster abgeschlossener Ausbildung und Kanton. Abgerufen am 31. März 2016 unter https://www.bfs.admin.ch/bfs/de/home/statistiken/bildung-wissenschaft/bildungsstand-kompetenzen.assetdetail.333132.htmlSearch in Google Scholar
Bundesamt für Statistik. (2016b). Als Hauptsprachen genannte Sprachen 2014, Neuchâtel. Abgerufen am 31. März 2016 unter http://www.bfs.admin.ch/bfs/portal/de/index/themen/01/05/blank/key/sprachen.htmlSearch in Google Scholar
Bundesamt für Statistik. (2016c). Ständige Wohnbevölkerung nach Alter, Geschlecht und Staatsangehörigkeitskategorie, Neuchâtel. Abgerufen am 31. März 2016 unter http://www.bfs.admin.ch/bfs/portal/de/index/themen/01/02/blank/key/alter/nach_geschlecht.htmlSearch in Google Scholar
Burrmann, U. (2005). Zur Vermittlung und intergenerationalen „Vererbung“ von Sport(vereins) engagements in der Herkunftsfamilie. Sport und Gesellschaft – Sport and Society 2, 125–154.10.1515/sug-2005-0203Search in Google Scholar
Cohen, J., Cohen, P., West, S. G. & Aiken, L. S. (2010). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences (3. Aufl.). Mahwah: Erlbaum.Search in Google Scholar
Downward, P., Hallmann, K. & Pawlowski, T. (2014). Assessing parental impact on the sports participation of children: A socio-economic analysis of the UK. European Journal of Sport Science 14(1), 84–90.10.1080/17461391.2013.805250Search in Google Scholar PubMed
Duncan, S. C., Duncan, T. E. & Strycker, L. A. (2005). Sources and types of social support in youth physical activity. Health Psychology 24(1), 3–10.10.1037/0278-6133.24.1.3Search in Google Scholar PubMed
Eccles-Parsons, J., Adler, T. E., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J. L. & Midgley, C. (1983). Expectancies, values, and academic behaviors. In H. Spence (Hrsg.), Achievement and achievement motives (S. 75–146). San Francisco: Freeman.Search in Google Scholar
Flick, U. (2011). Triangulation. Eine Einführung (Bd. 12, 3. Aufl.). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.10.1007/978-3-531-92864-7Search in Google Scholar
Forté, L. & Mennesson, C. (2012). Réussite athlétique et héritage sportif. Abgerufen am 31. März 2016 unter http://sociologies.revues.org/408210.4000/sociologies.4082Search in Google Scholar
Hartmann-Tews, I. & Lütkens, S. (2003). Jugendliche Sportpartizipation und somatische Kulturen aus Geschlechterperspektive. In W. Schmidt (Hrsg.), Erster Deutscher Kinder- und Jugendsportbericht (S. 297–318). Schorndorf: Hofmann.Search in Google Scholar
Heitzler, C. D., Martin, S. L., Duke, J. & Huhman, M. (2006). Correlates of physical activity in a national sample of children aged 9–13 years. Preventive Medicine 42, 254–260.10.1016/j.ypmed.2006.01.010Search in Google Scholar PubMed
Hurrelmann, K. (2010). Lebensphase Jugend. Eine Einführung in die sozialwissenschaftliche Jugendforschung (10. Aufl.). Weinheim: Juventa.Search in Google Scholar
Kanters, M. A., Bocarro, J. & Casper, J. (2008). Supported or pressured? An examination of agreement among parent’s and children on parent’s role in youth sports. Journal of Sport Behavior 31(1), 64–80.Search in Google Scholar
Klostermann, C., Schlesinger, T. & Nagel, S. (2013). Strukturelle und kulturelle Faktoren der Sportpartizipation. Zur Bedeutung sportbezogener Strukturbedingungen und kulturell geprägter Wertvorstellungen für die Sportpartizipation Jugendlicher und junger Erwachsener im kommunalen Kontext. Projektantrag. Bern: Institut für Sportwissenschaft, Universität Bern.Search in Google Scholar
Knoll, N. & Schwarzer, R. (2005). Soziale Unterstützung. In R. Schwarzer & N. Birbaumer (Hrsg.), Gesundheitspsychologie (S. 333–349). Göttingen: Hogrefe.Search in Google Scholar
Kuckartz, U. (2014). Mixed Methods. Methodologie, Forschungsdesigns und Analyseverfahren. Wiesbaden: Springer VS.10.1007/978-3-531-93267-5Search in Google Scholar
Laireiter, A. (Hrsg.). (1993). Soziales Netzwerk und soziale Unterstützung. Konzepte, Methoden und Befunde. Bern: Huber.Search in Google Scholar
Lamprecht, M., Fischer, A., Wiegand, D. & Stamm, H. P. (2015). Sport Schweiz 2014. Kinder- und Jugendsportbericht. Magglingen: Bundesamt für Sport.Search in Google Scholar
Leppin, A. & Schwarzer, R. (1997). Sozialer Rückhalt, Krankheit und Gesundheitsverhalten. In R. Schwarzer (Hrsg.), Gesundheitspsychologie. Ein Lehrbuch (2., überarb. und erw. Aufl., S.349–373). Göttingen: Hogrefe.Search in Google Scholar
Long, J. S. & Freese, J. (2014). Regression models for categorical dependent variables using Stata (3. Aufl.). College Station, TX: Stata Press.Search in Google Scholar
Mayring, P. (2002). Einführung in die qualitative Sozialforschung. Eine Anleitung zu qualitativem Denken. Weinheim: Beltz.Search in Google Scholar
Nagel, S. & Ehnold, P. (2007). Soziale Ungleichheit und Beteiligung am Kindersport. Sportunterricht 56(2), 36–39.Search in Google Scholar
Niermann, C., Krapf, F., Renner, B., Reiner, M. & Woll, A. (2014). Family health climate scale (FHC-scale). Development and validation. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 11(1), 30.10.1186/1479-5868-11-30Search in Google Scholar PubMed PubMed Central
Pfaff, H. (1989). Stressbewältigung und soziale Unterstützung. Zur sozialen Regulierung individuellen Wohlbefindens. Weinheim: Deutscher Studien Verlag.Search in Google Scholar
Sallis, J. F., Prochaska, J. J. & Taylor, W. C. (2000). A review of correlates of physical activity of children and adolescents. Medicine & Science in Sports & Exercise 32(5), 963–975.10.1097/00005768-200005000-00014Search in Google Scholar PubMed
Scheerder, J., Taks, M. & Lagae, W. (2007). Teenage girls’ participation in sports. An intergenerational analysis of socio-cultural predictor variables. European Journal for Sport and Society 4, 133–150.10.1080/16138171.2007.11687800Search in Google Scholar
Silbereisen, R. K. & Zinnecker, J. (Hrsg.). (1999). Entwicklung im sozialen Wandel. Weinheim: PVU.Search in Google Scholar
Stecher, L. (2001). Die Wirkung sozialer Beziehungen. Weinheim: Juventa.Search in Google Scholar
Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics (6. Aufl.). Harlow: Pearson.Search in Google Scholar
Thiel, A., Seiberth, K. & Mayer, J. (2013). Sportsoziologie. Ein Lehrbuch in 13 Lektionen. Aachen: Meyer & Meyer.Search in Google Scholar
Vandermeerschen, H., Vos, S. & Scheerder, J. (2016). Towards level playing fields? A time trend analysis of young people’s participation in club-organised sports. International Review for the Sociology of Sport 51(4), 468–484.10.1177/1012690214532450Search in Google Scholar
Wagner, P. (2000). Aussteigen oder Dabeibleiben? Determinanten der Aufrechterhaltung sportlicher Aktivität in. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.Search in Google Scholar
Welk, G. J., Babkes, M. L. & Schaben, J. A. (2009). Parental influences on youth sport participation. In M.J. Coelho Silva, A.J. Figueiredo, M. T. Elferink-Gemser & R. M. Malina (Hrsg.), Youth sports. Participation, trainability and readiness (S. 75–102). Coimbra: Imprensa da universidade de Coimbra.Search in Google Scholar
Zinnecker, J. (1994). Projekt Bildungsmoratorium. Zielsetzung und Untersuchungsdesign. Projektbericht 5, Universität Siegen. Siegen: Universitätsdruck.Search in Google Scholar
Zinnecker, J. (1995). The cultural modernisation of childhood. In L. Chisholm, P. Büchner, H.-H. Krüger & M. Du Bois-Reymond (Hrsg.), Growing up in Europe (S. 85–194). Berlin: De Gruyter.Search in Google Scholar
© 2016 Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston