Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 7/2018

17.04.2018 | Brief Communication

Liraglutide Effects on Upper Gastrointestinal Investigations: Implications Prior to Bariatric Surgery

verfasst von: Renuca Modi, Peter Rye, Sarah Cawsey, Daniel W. Birch, Arya M. Sharma

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 7/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Liraglutide is a glucagon-like peptide type 1 (GLP-1) analogue that is approved for long-term obesity management in North America. While bariatric surgery remains the gold standard for weight loss, an increasing number of patients are on liraglutide in the setting of ongoing workup for bariatric surgery. The presence of gastrointestinal symptoms prior to bariatric surgery may prompt testing for dysmotility, which affects surgical decision making. Here we report six cases where treatment with liraglutide was associated with reversible reduction in gastric and esophageal motility in screening for bariatric surgery. While liraglutide is known to delay gastric emptying, there are minimal reports of how this medication affects gastrointestinal investigations used in this context. The implications of these abnormal screening investigations on candidacy for bariatric surgery are discussed.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Shaefer CF, Kushner P, Aguilar R. User's guide to mechanism of action and clinical use of GLP-1 receptor agonists. Postgrad Med. 2015;127(8):818–26.CrossRef Shaefer CF, Kushner P, Aguilar R. User's guide to mechanism of action and clinical use of GLP-1 receptor agonists. Postgrad Med. 2015;127(8):818–26.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Naik RD, Choksi YA, Vaezi MF. Consequences of bariatric surgery on oesophageal function in health and disease. Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2016;13(2):111–9.CrossRef Naik RD, Choksi YA, Vaezi MF. Consequences of bariatric surgery on oesophageal function in health and disease. Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2016;13(2):111–9.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Seok JW. How to interpret gastric emptying scintigraphy. J Neurogastroenterol Motil. 2011;17(2):189–91.CrossRef Seok JW. How to interpret gastric emptying scintigraphy. J Neurogastroenterol Motil. 2011;17(2):189–91.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Patel A, Gyawali CP. How to optimally apply impedance in the evaluation of esophageal dysmotility. Curr Gastroenterol Rep. 2016;18:60.CrossRef Patel A, Gyawali CP. How to optimally apply impedance in the evaluation of esophageal dysmotility. Curr Gastroenterol Rep. 2016;18:60.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Assef MS, Melo TT, Araki O, et al. Evaluation of upper gastrointestinal endoscopy in patients undergoing bariatric surgery. Arq Bras Cir Dig. 2015;28(Suppl 1):39–42.CrossRef Assef MS, Melo TT, Araki O, et al. Evaluation of upper gastrointestinal endoscopy in patients undergoing bariatric surgery. Arq Bras Cir Dig. 2015;28(Suppl 1):39–42.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Piche T, Des varannes SB, Sacher-huvelin S, et al. Colonic fermentation influences lower esophageal sphincter function in gastroesophageal reflux disease. Gastroenterology. 2003;124(4):894–902.CrossRef Piche T, Des varannes SB, Sacher-huvelin S, et al. Colonic fermentation influences lower esophageal sphincter function in gastroesophageal reflux disease. Gastroenterology. 2003;124(4):894–902.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Van Can J, Sloth B, Jensen CB, et al. Effects of the once-daily GLP-1 analog liraglutide on gastric emptying, glycemic parameters, appetite and energy metabolism in obese, non-diabetic adults. Int J Obesity (2005). 2014;38(6):784–93.CrossRef Van Can J, Sloth B, Jensen CB, et al. Effects of the once-daily GLP-1 analog liraglutide on gastric emptying, glycemic parameters, appetite and energy metabolism in obese, non-diabetic adults. Int J Obesity (2005). 2014;38(6):784–93.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Horowitz M, Flint A, Jones KL, et al. Effect of the once-daily human GLP-1 analogue liraglutide on appetite, energy intake, energy expenditure and gastric emptying in type 2 diabetes. Diabetes Res Clin Pract. 2012;97(2):258–66.CrossRef Horowitz M, Flint A, Jones KL, et al. Effect of the once-daily human GLP-1 analogue liraglutide on appetite, energy intake, energy expenditure and gastric emptying in type 2 diabetes. Diabetes Res Clin Pract. 2012;97(2):258–66.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Nakatani Y, Maeda M, Matsumura M, et al. Effect of GLP-1 receptor agonist on gastrointestinal tract motility and residue rates as evaluated by capsule endoscopy. Diabetes Metab. 2017; [Epub ahead of print];43:430–7.CrossRef Nakatani Y, Maeda M, Matsumura M, et al. Effect of GLP-1 receptor agonist on gastrointestinal tract motility and residue rates as evaluated by capsule endoscopy. Diabetes Metab. 2017; [Epub ahead of print];43:430–7.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Khemani D, Eckert D, O’Neil J, et al. Effect of liraglutide on gastric emptying at 5 and 16 weeks: a single-center, randomized, placebo-controlled trial in 32 patients. Gastroenterology. 2017;152(5):S83.CrossRef Khemani D, Eckert D, O’Neil J, et al. Effect of liraglutide on gastric emptying at 5 and 16 weeks: a single-center, randomized, placebo-controlled trial in 32 patients. Gastroenterology. 2017;152(5):S83.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Meier JJ, Rosenstock J, Hincelin-Mery A, et al. Contrasting effects of lixisenatide and liraglutide on postprandial glycemic control, gastric emptying, and safety parameters in patients with type 2 diabetes on optimized insulin glargine with or without metformin: a randomized, open-label trial. Diabetes Care. 2015;38(7):1263–73.CrossRef Meier JJ, Rosenstock J, Hincelin-Mery A, et al. Contrasting effects of lixisenatide and liraglutide on postprandial glycemic control, gastric emptying, and safety parameters in patients with type 2 diabetes on optimized insulin glargine with or without metformin: a randomized, open-label trial. Diabetes Care. 2015;38(7):1263–73.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Nagai Y, Hashimoto E, Oikawa R, et al. Differing effects of liraglutide on gastric emptying in Japanese patients with type 2 diabetes. Diabetes Obes Metab. 2014;16(6):573–6.CrossRef Nagai Y, Hashimoto E, Oikawa R, et al. Differing effects of liraglutide on gastric emptying in Japanese patients with type 2 diabetes. Diabetes Obes Metab. 2014;16(6):573–6.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Sun Z, Rodriguez J, Mcmichael J, et al. Surgical treatment of medically refractory gastroparesis in the morbidly obese. Surg Endosc. 2015;29(9):2683–9.CrossRef Sun Z, Rodriguez J, Mcmichael J, et al. Surgical treatment of medically refractory gastroparesis in the morbidly obese. Surg Endosc. 2015;29(9):2683–9.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Papasavas PK, Ng JS, Stone AM, et al. Gastric bypass surgery as treatment of recalcitrant gastroparesis. Surg Obes Relat Dis. 2014;10(5):795–9.CrossRef Papasavas PK, Ng JS, Stone AM, et al. Gastric bypass surgery as treatment of recalcitrant gastroparesis. Surg Obes Relat Dis. 2014;10(5):795–9.CrossRef
Metadaten
Titel
Liraglutide Effects on Upper Gastrointestinal Investigations: Implications Prior to Bariatric Surgery
verfasst von
Renuca Modi
Peter Rye
Sarah Cawsey
Daniel W. Birch
Arya M. Sharma
Publikationsdatum
17.04.2018
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 7/2018
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-018-3249-1

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2018

Obesity Surgery 7/2018 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.