Skip to main content
Erschienen in:

28.09.2022 | Original Article

Logistic regression analysis of risk factors for intra-abdominal hypertension after giant ventral hernia repair: a retrospective cohort study

verfasst von: H. Zhou, Z. Zhang, S. Yang, X. Gong, Y. Liu, G. Du, J. Chen

Erschienen in: Hernia | Ausgabe 2/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Intra-abdominal hypertension (IAH) is a classical complication after giant ventral hernia surgery and may lead to abdominal compartment syndrome (ACS). Assessment of risk factors and prevention of IAH/ACS are essential for hernia surgeons.

Methods

We performed a retrospective study including 58 giant ventral hernia patients in our center between Jan 1, 2017, and Mar 1, 2022, we recorded age, gender, chronic obstructive pulmonary disease (COPD), coronary heart disease (CHD), hypertension, type 2 diabetes mellitus (T2DM), hypoproteinemia, body mass index (BMI), the ratio of hernia sac volume to abdominal cavity volume (HSV/ACV), defect width, tension reduction procedure (TRP), positive fluid balance (PFB) and IAH of these patients and analyzed the data using univariate and multivariate logistic regression to screen the risk factors for IAH after surgery.

Results

The multivariate analysis showed that HSV/ACV ≥ 25%, hypoproteinemia, and PFB were independent risk factors for the occurrence of IAH after giant ventral hernia repair (P = 0.025, 0.016, 0.017, respectively). We did not find any correlation between postoperative IAH and the patient’s age, gender, COPD, CHD, hypertension, T2DM, BMI, defect width, TRP, and PFB.

Conclusion

Identifying risk factors is of great significance for the early identification and prevention of IAH/ACS. We found that HSV/ACV ≥ 25%, hypoproteinemia, and PFB were independent risk factors for IAH after giant ventral hernia repair.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Chen J, Qin CF, Shen YM (2016) Application and progress of initiative content reduction surgery in the treatment of large ventral hernia. Chin J Dig Surg 15:950–953 Chen J, Qin CF, Shen YM (2016) Application and progress of initiative content reduction surgery in the treatment of large ventral hernia. Chin J Dig Surg 15:950–953
14.
Zurück zum Zitat Yang S, Chen J, Cao JX et al (2016) Application value of initiative content reduction surgery in the prevention and treatment of postoperative intra-abdominal hypertension of obese patients with giant ventral hernia. Chin J Dig Surg 15:957–960 Yang S, Chen J, Cao JX et al (2016) Application value of initiative content reduction surgery in the prevention and treatment of postoperative intra-abdominal hypertension of obese patients with giant ventral hernia. Chin J Dig Surg 15:957–960
24.
Zurück zum Zitat Iyer D, D’Amours S, Aneman A (2014) Intra-abdominal hypertension in postoperative cardiac surgery patients. Crit Care Resusc 16:214–219PubMed Iyer D, D’Amours S, Aneman A (2014) Intra-abdominal hypertension in postoperative cardiac surgery patients. Crit Care Resusc 16:214–219PubMed
Metadaten
Titel
Logistic regression analysis of risk factors for intra-abdominal hypertension after giant ventral hernia repair: a retrospective cohort study
verfasst von
H. Zhou
Z. Zhang
S. Yang
X. Gong
Y. Liu
G. Du
J. Chen
Publikationsdatum
28.09.2022
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Hernia / Ausgabe 2/2023
Print ISSN: 1265-4906
Elektronische ISSN: 1248-9204
DOI
https://doi.org/10.1007/s10029-022-02667-x

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2023

Hernia 2/2023 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet Chirurgie

IG-Nobelpreis 2024: Von analer Atmung und hemisphärischen Haarwirbeln

Der Ig-Nobelpreis feiert Forschung, die erst zum Lachen und dann zum Nachdenken einlädt. Arbeiten mit Medizinbezug konnten in diesem Jahr vier der zehn Preise abräumen. Dabei war von unauffindbaren Hundertjährigen bis zur enteralen Beatmung einiges geboten, was dem Leitgedanken des Preises gerecht wird.

Schwere Aortenstenose: „Klappenersatz sollte unabhängig von Symptomen erfolgen“

Soll Menschen mit schwerer Aortenstenose und normaler linksventrikulärer Ejektionsfraktion auch dann zum Klappenersatz geraten werden, wenn sie nachweislich symptomfrei sind? Die AVATAR-Studie und die jetzt publizierten Langzeitdaten sprechen klar dafür.

Blinddarm-Op. durch den Nabel auch bei Kindern sicher

Die transumbilikale laparoskopisch assistierte Appendektomie (TULAA) ist auch bei Kindern offenbar ein sicheres Verfahren, wie die retrospektive Auswertung von über 1.200 Fällen aus einer Kölner Kinderklinik nahelegt.

Entlassung auf eigenes Risiko hängt von neun Faktoren ab

Wenn Patienten gegen ärztlichen Rat eine stationäre Behandlung abbrechen, hat das mitunter fatale Folgen. Manche gehen dieses Risiko auch nach chirurgischen Eingriffen ein. Bei wem damit zu rechnen ist, haben US-Forscher untersucht.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.