Skip to main content
main-content

12.02.2019 | Original Article Open Access

Long distance to hospital is not a risk factor for non-reversal of a defunctioning stoma

Zeitschrift:
International Journal of Colorectal Disease
Autoren:
Simon Näverlo, Karin Strigård, Ulf Gunnarsson
Wichtige Hinweise

Publisher’s note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Purpose

To see if road distance to hospital influences stoma reversal rate, time from index operation to stoma reversal, and occurrence of permanent stoma.

Methods

Data from all diagnosed cases of rectal cancer from three counties in northern Sweden were extracted from the Swedish Rectal Cancer Registry. The three counties are sparsely populated, with a population density roughly one fifth the average density in Sweden. Distances to nearest, operating, and largest hospital were obtained using Google Maps™. Matched data on socioeconomic variables were retrieved from Statistics Sweden.

Results

In univariate logistic regression analysis, patients living closer to the operating hospital had a higher likelihood of non-reversal than those living farther away (OR 0.3; 95% CI 0.12–0.76). However, no difference was seen in the multivariate analysis. Of the 717 cases included, 54% received a permanent stoma and 38% a defunctioning stoma at index surgery. The reversal rate of a defunctioning stoma was 83%. At follow-up, 61% still had a stoma, 89% of these were permanent, and 11% non-reversed defunctioning stomas. Median time to stoma reversal was 287 days (82–1557 days). Of all 227 stoma reversals, 77% were done more than 6 months after index surgery.

Conclusions

Longer distance to hospital is not a risk factor for non-reversal of a defunctioning stoma. Only 23% had their defunctioning stoma reversed within 6 months after index surgery. Future studies aiming to determine reversal rate need to extend their follow-up time in order to receive accurate results.

Unsere Produktempfehlungen

e.Med Interdisziplinär

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Nicht verpassen: e.Med bis 13. März 2019 100€ günstiger im ersten Jahr!

e.Med Innere Medizin

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Innere Medizin erhalten Sie Zugang zu CME-Fortbildungen des Fachgebietes Innere Medizin, den Premium-Inhalten der internistischen Fachzeitschriften, inklusive einer gedruckten internistischen Zeitschrift Ihrer Wahl.

Nicht verpassen: e.Med bis 13. März 2019 100€ günstiger im ersten Jahr!

e.Med Chirurgie

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Chirurgie erhalten Sie Zugang zu CME-Fortbildungen des Fachgebietes Chirurgie, den Premium-Inhalten der chirurgischen Fachzeitschriften, inklusive einer gedruckten chirurgischen Zeitschrift Ihrer Wahl.

Nicht verpassen: e.Med bis 13. März 2019 100€ günstiger im ersten Jahr!

Literatur
Über diesen Artikel


 

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise