Skip to main content
Erschienen in:

13.10.2022 | Original Article

Long spine fusions to the sacrum-pelvis are associated with greater post-operative proximal junctional kyphosis angle in sitting position

verfasst von: Riccardo Cecchinato, Pedro Berjano, Domenico Compagnone, Francesco Langella, Andrea Nervi, Andrea Pezzi, Laura Mangiavini, Claudio Lamartina

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 12/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Study design

A single-centre retrospective study.

Background and Purpose

Although adult patients spend most of their time in sitting positions, the assessment of spinopelvic parameters in adult deformity surgery is commonly performed in standing X-rays. Our study compares the standing and sitting sagittal alignment parameters in subjects who underwent thoracolumbar fusion.

Methods

Patients who underwent corrective surgery for adult scoliosis with at least five instrumented vertebra were stratified according to the upper instrumented vertebra (UIV) and pelvic fixation. Group A:UIV proximal to T6 with pelvis fixation. B:UIV lower than T6 and pelvic fixation. Group C: thoracolumbar fusion without pelvic fixation. Post-operative spinopelvic sagittal parameters were measured in both standing and sitting X-rays.

Results

A total of 51 patients were enrolled in the study (11:Males and 40:Females). The mean age was 52.3 ± 21.7y/o. The comparison of post-operative standing and sitting X-ray within the group A and B showed that a significant change was observed in terms of JA-Junctional Angle-(Group A 6.3 ± 4.3 vs. 8.1 ± 3.3, p value = 0.03) (Group B 8.5 ± 6.4 vs. 10.9 ± 6.4, p value = 0.02). Group C showed statistically significant difference in terms of PT (15.6 ± 11.2 vs. 19.3 ± 9.2, p value = 0.04), AVA-Acetabular Version Angle-(41.1 ± 5.9 vs. 48.3 ± 6.6, p value < 0.01) and LL (− 51.3 ± 16.0 vs. − 42.6 ± 10.7, p value < 0.01).

Conclusion

In our series, the post-operative sagittal alignment showed peculiar behaviours and adaptations in sitting position, depending on the length and the site of the instrumented area. If the pelvis is included, the JA tends to significantly increase in sitting position. These findings can improve the knowledge of pathologies as proximal junctional kyphosis or specific cases of anterior hip impingement.

Level of evidence

IV.
Literatur
11.
Zurück zum Zitat Woo RY, Morrey BF (1982) Dislocations after total hip arthroplasty. J Bone Jt Surg Am 64:1295–1306CrossRef Woo RY, Morrey BF (1982) Dislocations after total hip arthroplasty. J Bone Jt Surg Am 64:1295–1306CrossRef
16.
17.
20.
Zurück zum Zitat Yilgor C, Sogunmez N, Boissiere L et al (2017) Global alignment and proportion (GAP) score: development and validation of a new method of analyzing spinopelvic alignment to predict mechanical complications after adult spinal deformity surgery. J Bone Jt Surg Am 99:1661–1672. https://doi.org/10.2106/JBJS.16.01594CrossRef Yilgor C, Sogunmez N, Boissiere L et al (2017) Global alignment and proportion (GAP) score: development and validation of a new method of analyzing spinopelvic alignment to predict mechanical complications after adult spinal deformity surgery. J Bone Jt Surg Am 99:1661–1672. https://​doi.​org/​10.​2106/​JBJS.​16.​01594CrossRef
Metadaten
Titel
Long spine fusions to the sacrum-pelvis are associated with greater post-operative proximal junctional kyphosis angle in sitting position
verfasst von
Riccardo Cecchinato
Pedro Berjano
Domenico Compagnone
Francesco Langella
Andrea Nervi
Andrea Pezzi
Laura Mangiavini
Claudio Lamartina
Publikationsdatum
13.10.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 12/2022
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-022-07418-1

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. Zur Fortbildung und Wissenserweiterung, verfasst und geprüft von Expertinnen und Experten der Gesellschaft für Arthroskopie und Gelenkchirurgie (AGA).


Jetzt entdecken!

Neu im Fachgebiet Orthopädie und Unfallchirurgie

Nackenschmerzen nach Bandscheibenvorfall: Muskeltraining hilft!

Bei hartnäckigen Schmerzen aufgrund einer zervikalen Radikulopathie schlägt ein Team der Universität Istanbul vor, lokale Steroidinjektionen mit einem speziellen Trainingsprogramm zur Stabilisierung der Nackenmuskulatur zu kombinieren.

Die elektronische Patientenakte kommt: Das sollten Sie jetzt wissen

Am 15. Januar geht die „ePA für alle“ zunächst in den Modellregionen an den Start. Doch schon bald soll sie in allen Praxen zum Einsatz kommen. Was ist jetzt zu tun? Was müssen Sie wissen? Wir geben in einem FAQ Antworten auf 21 Fragen.

Was sich Menschen mit Frozen Shoulder wünschen

Die Capsulitis adhaesiva des Glenohumeralgelenks, auch als Frozen Shoulder bezeichnet, belastet die Betroffenen weit über die körperlichen Beschwerden hinaus, wie eine italienische Studie ergeben hat.

Restriktive Sauerstoffgabe ohne Vorteil bei schwerem Trauma

Ob schwer verletzte Personen besser restriktiv oder liberal mit Sauerstoff versorgt werden sollten, hat die Arbeitsgruppe der TRAUMOX2-Studie untersucht – mit klarem Ergebnis.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.