Skip to main content
main-content

01.06.2014 | Original Communication | Ausgabe 6/2014

Journal of Neurology 6/2014

Long-term cognitive outcome of bilateral subthalamic deep brain stimulation in Parkinson’s disease

Zeitschrift:
Journal of Neurology > Ausgabe 6/2014
Autoren:
Han-Joon Kim, Beom S. Jeon, Sun Ha Paek, Kyoung-Min Lee, Ji-Young Kim, Jee-Young Lee, Hee Jin Kim, Ji Young Yun, Young Eun Kim, Hui-Jun Yang, Gwanhee Ehm

Abstract

The effect of subthalamic deep brain stimulation (STN DBS) on cognition in Parkinson’s disease (PD) remains controversial, and it is unclear which factors are related to cognitive decline and dementia after STN DBS, especially over the long term. To this end, we analyzed the cognitive outcome of 103 non-demented patients with PD who were followed-up for at least 12 months after bilateral STN DBS surgery. Preoperatively, the patients were evaluated with the Unified Parkinson's Disease Rating Scale and neuropsychological tests. The rate of global cognitive decline and the incidence of dementia during follow-up for up to 7 years (mean 42.4 ± 24.5 months) were calculated, and preoperative clinical and neuropsychological factors associated with postoperative global cognitive decline or dementia were analyzed. The prevalence of mild cognitive impairment (MCI) and its relation to later cognitive decline or dementia were also evaluated. The annual decline in the mini–mental state examination score was 0.4 ± 1.7 with impaired attention and executive function and a higher levodopa equivalent dose at baseline being the predictors of a faster global cognitive decline after STN DBS. Dementia developed in 13 patients with an incidence rate of 35.7 per 1,000 person-years. Impaired executive function at baseline predicted dementia. At baseline, 63.1 % of the patients had PD-MCI, and these patients were more likely to develop dementia than those without PD-MCI. This study showed that dysfunctions in the frontostriatal circuitry at baseline were associated with a risk of subsequent global cognitive decline and dementia in patients with PD who underwent STN DBS. In addition, preoperative PD-MCI was a risk factor for dementia after STN DBS.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2014

Journal of Neurology 6/2014 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Neurologie & Psychiatrie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Neurologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Neurologie

Meistgelesene Bücher in der Neurologie

2012 | Buch

Neurologie Fragen und Antworten

Über 1000 Fakten für die Facharztprüfung

Richtig oder falsch? Testen Sie Ihr Wissen systematisch anhand von Fragen nach dem Multiple-Choice-Prinzip. Themen sind u. a. neuromuskuläre Erkrankungen, Kopfschmerzen, Schwindel, Epilepsien, zerebrovaskuläre Erkrankungen, entzündliche Erkrankungen und Bewegungsstörungen.

Autoren:
Prof. Dr. Peter Berlit, Dr. med. Markus Krämer, Dr. med. Ralph Weber

2015 | Buch

Nervenkompressionssyndrome

Die Diagnostik und Behandlung von Nervenkompressionssyndromen ist eine interdisziplinäre Aufgabe, an der Neurologen, Neuroradiologen und Operateure unterschiedlicher Fachrichtungen mitwirken. Häufige und seltene Formen sind gleichermaßen in diesem Buch beschrieben.

Herausgeber:
Hans Assmus, Gregor Antoniadis

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Neurologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise