Skip to main content
main-content

26.04.2016 | Original Article | Ausgabe 2/2017

Clinical and Experimental Nephrology 2/2017

Long-term prognosis of AL and AA renal amyloidosis: a Japanese single-center experience

Zeitschrift:
Clinical and Experimental Nephrology > Ausgabe 2/2017
Autoren:
Masatoyo Ozawa, Atsushi Komatsuda, Hiroshi Ohtani, Mizuho Nara, Ryuta Sato, Masaru Togashi, Naoto Takahashi, Hideki Wakui

Abstract

Background

Few studies have been conducted on the long-term prognosis of patients with amyloid light chain (AL) and amyloid A (AA) renal amyloidosis in the same cohort.

Methods

We retrospectively examined 68 patients with biopsy-proven renal amyloidosis (38 AL and 30 AA). Clinicopathological findings at the diagnosis and follow-up data were evaluated in each patient. We analyzed the relationship between clinicopathological parameters and survival data.

Results

Significant differences were observed in several clinicopathological features, such as proteinuria levels, between the AL and AA groups. Among all patients, 84.2 % of the AL group and 93.3 % of the AA group received treatments for the underlying diseases of amyloidosis. During the follow-up period (median 18 months in AL and 61 months in AA), 36.8 % of the AL group and 36.7 % of the AA group developed end-stage renal failure requiring dialysis, while 71.1 % of the AL group and 56.7 % of the AA group died. Patient and renal survivals were significantly longer in the AA group than in the AL group. eGFR of >60 mL/min/1.73 m2 at biopsy and an early histological stage of glomerular amyloid deposition were identified as low-risk factors. A multivariate analysis showed that cardiac amyloidosis and steroid therapy significantly influenced patient and renal survivals.

Conclusions

Our results showed that heart involvement was the major predictor of poor outcomes in renal amyloidosis, and that the prognosis of AA renal amyloidosis was markedly better than that in previously reported cohorts. Therapeutic advances in inflammatory diseases are expected to improve the prognosis of AA amyloidosis.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Für Ihren Erfolg in Klinik und Praxis - Die beste Hilfe in Ihrem Arbeitsalltag als Mediziner

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2017

Clinical and Experimental Nephrology 2/2017 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Allgemeinmedizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise