Skip to main content
main-content

12.05.2017 | Cardiac | Ausgabe 11/2017

European Radiology 11/2017

Long-term prognostic performance of low-dose coronary computed tomography angiography with prospective electrocardiogram triggering

Zeitschrift:
European Radiology > Ausgabe 11/2017
Autoren:
Olivier F. Clerc, Basil P. Kaufmann, Mathias Possner, Riccardo Liga, Jan Vontobel, Fran Mikulicic, Christoph Gräni, Dominik C. Benz, Tobias A. Fuchs, Julia Stehli, Aju P. Pazhenkottil, Oliver Gaemperli, Philipp A. Kaufmann, Ronny R. Buechel
Wichtige Hinweise
Olivier F. Clerc and Basil P. Kaufmann share first authorship.

Abstract

Objectives

To assess long-term prognosis after low-dose 64-slice coronary computed tomography angiography (CCTA) using prospective electrocardiogram-triggering.

Methods

We included 434 consecutive patients with suspected or known coronary artery disease referred for low-dose CCTA. Patients were classified as normal, with non-obstructive or obstructive lesions, or previously revascularized. Coronary artery calcium score (CACS) was assessed in 223 patients. Follow-up was obtained regarding major adverse cardiac events (MACE): cardiac death, myocardial infarction and elective revascularization. We performed Kaplan-Meier analysis and Cox regressions.

Results

Mean effective radiation dose was 1.7 ± 0.6 mSv. At baseline, 38% of patients had normal arteries, 21% non-obstructive lesions, 32% obstructive stenosis and 8% were revascularized. Twenty-nine patients (7%) were lost to follow-up. After a median follow-up of 6.1 ± 0.6 years, MACE occurred in 0% of patients with normal arteries, 6% with non-obstructive lesions, 30% with obstructive stenosis and 39% of those revascularized. MACE occurrence increased with increasing CACS (P < 0.001), but 4% of patients with CACS = 0 experienced MACE. Multivariate Cox regression identified obstructive stenosis, lesion burden in CCTA and CACS as independent MACE predictors (P ≤ 0.001).

Conclusion

Low-dose CCTA with prospective electrocardiogram-triggering has an excellent long-term prognostic performance with a warranty period >6 years for patients with normal coronary arteries.

Key Points

• Coronary CT angiography (CCTA) has an excellent long-term prognostic performance.
• CCTA can accurately stratify cardiac risk according to coronary lesion severity.
• A normal CCTA predicts freedom from cardiac events for >6 years.
• Patients with a coronary calcium score of 0 may experience cardiac events.
• CCTA allows for reclassification of cardiac risk compared with ESC SCORE.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2017

European Radiology 11/2017 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Radiologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Radiologie

Meistgelesene Bücher aus der Radiologie

2016 | Buch

Medizinische Fremdkörper in der Bildgebung

Thorax, Abdomen, Gefäße und Kinder

Dieses einzigartige Buch enthält ca. 1.600 hochwertige radiologische Abbildungen und Fotos iatrogen eingebrachter Fremdmaterialien im Röntgenbild und CT.

Herausgeber:
Dr. med. Daniela Kildal

2011 | Buch

Atlas Klinische Neuroradiologie des Gehirns

Radiologie lebt von Bildern! Der vorliegende Atlas trägt dieser Tatsache Rechnung. Sie finden zu jedem Krankheitsbild des Gehirns Referenzbilder zum Abgleichen mit eigenen Befunden.

Autoren:
Priv.-Doz. Dr. med. Jennifer Linn, Prof. Dr. med. Martin Wiesmann, Prof. Dr. med. Hartmut Brückmann

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Radiologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise