Skip to main content
main-content

05.08.2019 | Original article | Ausgabe 11/2019

Clinical and Experimental Nephrology 11/2019

Longitudinal change in blood pressure and risk of end-stage renal disease in a community-based cohort in Okinawa

Zeitschrift:
Clinical and Experimental Nephrology > Ausgabe 11/2019
Autoren:
Tomoko Usui, Chiho Iseki, Kunitoshi Iseki, Koji Kawakami, Masaomi Nangaku
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s10157-019-01771-0) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Background

The appropriate blood pressure target to prevent end-stage renal disease (ESRD) is controversial.

Methods

We examined the association between systolic blood pressure (SBP) changes and ESRD incidence in 69,575 participants from the Okinawa general population aged ≥ 20 years who underwent health check-ups in 1993 and more than once in 1994–1996. ESRD incidence was identified using dialysis registry until 2011. Cox proportional hazards model was used to estimate hazard ratio (95% confidence interval) with confounding factor adjustment.

Results

At baseline, 29.9%, 22.1%, 20.6%, and 27.5% of subjects had SBP < 120, 120–129, 130–139, and ≥ 140 mmHg, respectively. Only 405 subjects developed ESRD. After 1 year, SBP was lowered, unchanged, and elevated in 20.8%, 54.3%, and 24.9% of subjects, respectively. Compared to the subjects with SBP < 120 mmHg both at baseline and the second measurement, there was no significant risk of ESRD in those who had SBP < 130 mmHg both at baseline and 1–3 years and or those with baseline SBP 130–139 mmHg and 1- to 3-year SBP < 140 mmHg. Subjects with baseline SBP 120–129 mmHg and 1- and 2-year SBP ≥ 130 mmHg were not significant (1.51 [0.86–2.66] and 1.73 [0.95–3.15], respectively) but 3-year SBP ≥ 130 mmHg had a significant ESRD risk (2.37 [1.23–4.56]). Subjects with baseline SBP ≥ 130 mmHg and 1- to 3-year SBP ≥ 140 mmHg had significant ESRD risk.

Conclusion

Subjects with SBP < 130 mmHg at baseline and 1–3 years showed no significant risk of developing ESRD, in the general population.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
Nur für berechtigte Nutzer zugänglich
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2019

Clinical and Experimental Nephrology 11/2019 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise