Skip to main content
main-content

01.03.2012 | Original Communication | Ausgabe 3/2012

Journal of Neurology 3/2012

Longitudinal changes in magnetisation transfer ratio in secondary progressive multiple sclerosis: data from a randomised placebo controlled trial of lamotrigine

Zeitschrift:
Journal of Neurology > Ausgabe 3/2012
Autoren:
T. Hayton, J. Furby, K. J. Smith, D. R. Altmann, R. Brenner, J. Chataway, K. Hunter, D. J. Tozer, D. H. Miller, R. Kapoor
Wichtige Hinweise
This trial is registered with ClinicalTrials.gov, NCT00257855.

Abstract

Sodium blockade with lamotrigine is neuroprotective in animal models of central nervous system demyelination. This study evaluated the effect of lamotrigine on magnetisation transfer ratio (MTR), a putative magnetic resonance imaging measure of intact brain tissue, in a group of subjects with secondary progressive multiple sclerosis (MS). In addition, the utility of MTR measures for detecting change in clinically relevant pathology was evaluated. One hundred seventeen people attending the National Hospital for Neurology and Neurosurgery or the Royal Free Hospital, London, UK, were recruited into a double-blind, parallel-group trial. Subjects were randomly assigned by minimisation to receive lamotrigine (target dose 400 mg/day) or placebo for 2 years. Treating and assessing physicians and patients were masked to treatment allocation. Results of the primary endpoint, central cerebral volume, have been published elsewhere. Significant differences between the verum and placebo arms were seen in only two measures [normal appearing grey matter (NAGM) p = 0.036 and lesion peak height (PH) p = 0.004], and in both cases there was a greater reduction in MTR in the verum arm. Significant correlations were found of change in MS functional composite with all MTR measures except lesion and normal appearing white matter (NAWM) PH. However, the change in MTR measures over 2 years were small, with only NAGM mean (p = 0.001), lesion peak location (p = 0.11) and mean (p < 0.0001) changing significantly from baseline. These data did not show that lamotrigine was neuroprotective. The clinical correlation of MTR measures was consistent, but the responsiveness to change was limited.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2012

Journal of Neurology 3/2012 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Neurologie & Psychiatrie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Neurologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Neurologie

Meistgelesene Bücher in der Neurologie

2012 | Buch

Neurologie Fragen und Antworten

Über 1000 Fakten für die Facharztprüfung

Richtig oder falsch? Testen Sie Ihr Wissen systematisch anhand von Fragen nach dem Multiple-Choice-Prinzip. Themen sind u. a. neuromuskuläre Erkrankungen, Kopfschmerzen, Schwindel, Epilepsien, zerebrovaskuläre Erkrankungen, entzündliche Erkrankungen und Bewegungsstörungen.

Autoren:
Prof. Dr. Peter Berlit, Dr. med. Markus Krämer, Dr. med. Ralph Weber

2015 | Buch

Nervenkompressionssyndrome

Die Diagnostik und Behandlung von Nervenkompressionssyndromen ist eine interdisziplinäre Aufgabe, an der Neurologen, Neuroradiologen und Operateure unterschiedlicher Fachrichtungen mitwirken. Häufige und seltene Formen sind gleichermaßen in diesem Buch beschrieben.

Herausgeber:
Hans Assmus, Gregor Antoniadis

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Neurologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise