(1) Assess the diagnostic performance of liver 3D magnetic resonance elastography (MRE) parameters (including stiffness, storage/loss modulus and damping ratio) compared to liver stiffness measured with 2D MRE for noninvasive detection of advanced liver fibrosis (F3-F4) and cirrhosis (F4) in patients with chronic liver disease. (2) Assess the value of serum markers (FIB-4) in detecting advanced liver fibrosis and cirrhosis in the same patients.
Methods
This was a single center, prospective IRB-approved cross-sectional study that included 49 patients (M/F: 23/26, mean age 50.8 y) with chronic liver disease and concomitant liver biopsy. MRE was acquired at 1.5T using a spin echo-EPI sequence. The following parameters were measured: liver stiffness using 2D MRE (LS-2D) and 3D MRE parameters (LS-3D, liver storage, loss modulus and damping ratio). The Mann-Whitney U test, ROC curve analysis, Spearman correlation and logistic regression were performed to evaluate diagnostic performance of MRE parameters and FIB-4.
Results
LS-2D and LS-3D had similar diagnostic performance for diagnosis of F3-F4, with AUCs of 0.87 and 0.88, sensitivity of 0.71 and 0.81, specificity of 0.89 for both. For diagnosis of F4, LS-2D and LS-3D had similar performance with AUCs of 0.81 for both, sensitivity of 0.75 and 0.83, and specificity of 0.84 and 0.73, respectively. Additional 3D parameters (storage modulus, loss modulus, damping ratio) had variable performance, with AUC range of 0.59-0.78 for F3-F4; and 0.52-0.70 for F4. FIB-4 had lower diagnostic performance, with AUCs of 0.66 for F3-F4, and 0.68 for F4.
Conclusion
Our study shows no added value of 3D MRE compared to 2D MRE for detection of advanced fibrosis and cirrhosis, while FIB-4 had lower diagnostic performance.
Graphical abstract
×
Anzeige
Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten
Wenn 2026 in Deutschland das Lungenkrebsscreening mittels Low-Dose-Computertomografie (LDCT) eingeführt wird, wird es auch viele Zufallsbefunde ans Licht bringen. Das birgt Chancen und Risiken.
Die jährlich rund 93 Millionen CTs in den USA könnten künftig zu über 100.000 zusätzlichen Krebserkrankungen führen, geht aus einer Modellrechnung hervor. Damit würde eine von 20 Krebserkrankungen auf die ionisierende Strahlung bei CT-Untersuchungen zurückgehen.
Personen, die an einem Plattenepithelkarzinom im Kopf-Hals-Bereich erkrankt sind, haben ein erhöhtes Risiko für Metastasen oder zweite Primärmalignome der Lunge. Eine Studie hat untersucht, wie die radiologische Überwachung aussehen sollte.
Nach dem G-BA-Beschluss zur erweiterten Verordnungsfähigkeit von Lipidsenkern rechnet die DEGAM mit 200 bis 300 neuen Dauerpatienten pro Praxis. Im Interview erläutert Präsidiumsmitglied Erika Baum, wie Hausärztinnen und Hausärzte am besten vorgehen.