Zum Inhalt

Magnetic resonance guided focused high frequency ultrasound ablation for focal therapy in prostate cancer – phase 1 trial

  • 25.04.2018
  • Oncology
Erschienen in:

Abstract

Objectives

To evaluate the feasibility and safety of focal therapy for low–intermediate risk prostate cancer (PCa) with magnetic resonance-guided high frequency focused ultrasound (MRgFUS)

Methods

This IRB-approved phase 1 prospective study enrolled eight patients with prostate specific antigen (PSA) ≤ 10 ng/ml, ≤ cT2a and Gleason score ≤ 7 (4 + 3) disease following informed consent. Under MRI guidance, focused high frequency ultrasound energy was delivered to ablate the target tissue. Treatment-related adverse events were recorded. Oncologic outcomes were evaluated with multiparametric MRI, PSA and TRUS biopsy at 6 months following treatment.

Results

Ten target lesions [six Gleason 6 lesions, two Gleason 7 (3 + 4) and two Gleason 7 (4 + 3)] were treated in eight men (prostate volume range, 25–50 cc; mean MRI time, 248 min per patient; mean sonication duration, 65 min). Mean target volume was 2.7 cc and mean post-treatment non-perfused volume was 4.3 cc. Quality of life parameters were similar between baseline and 6 months in 6/8 patients. All treated regions were negative on MRI; 4/8 patients and 6/10 target lesions (60%) were clear of disease on biopsy. One patient with 2-mm Gleason 8 disease in one of five cores from treatment site (4 + 3 disease at baseline) subsequently underwent prostatectomy with negative surgical margins. Three patients with low volume (5–15%) Gleason 6 residual disease were offered active surveillance. Mean PSA decreased from 5.06 at baseline to 3.4 ng/ml at 6 months.

Conclusion

MRgFUS is a feasible and safe method of noninvasively ablating low–intermediate risk PCa with acceptable short-term oncologic outcomes.

Key Points

Focal therapy selectively ablates locally confined, clinically significant index lesion with a margin while sparing rest of gland and adjacent vital structures.
Magnetic resonance-guided focused high frequency ultrasound surgery (MRgFUS) combines MRI with HIFU.
MRgFUS provides ability to monitor treatments in real time and allows a targeted approach for focal ablation.
MRgFUS is a feasible, safe method of noninvasively ablating low–intermediate risk PCa.
MRgFUS provides acceptable oncologic outcomes at 6 months.
Titel
Magnetic resonance guided focused high frequency ultrasound ablation for focal therapy in prostate cancer – phase 1 trial
Verfasst von
Sangeet Ghai
Nathan Perlis
Uri Lindner
Eugen Hlasny
Masoom A. Haider
Antonio Finelli
Alexandre R. Zlotta
Girish S. Kulkarni
Theodorus H. van der Kwast
Stuart A. McCluskey
Walter Kucharczyk
John Trachtenberg
Publikationsdatum
25.04.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Radiology / Ausgabe 10/2018
Print ISSN: 0938-7994
Elektronische ISSN: 1432-1084
DOI
https://doi.org/10.1007/s00330-018-5409-z
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Radiologie

Extrapulmonale Befunde beim Lungenkrebs-Screening – Krebsverdacht gerechtfertigt?

Der Umgang mit Zufallsentdeckungen ist ein vieldiskutiertes Thema im Zusammenhang mit dem Low-Dose-CT-Screening auf Lungenkrebs. Eine Studie hat sich nun speziell mit inzidentellen Befunden befasst, die auf ein extrapulmonales Malignom verdächtig sind.

KI-Chatbots bieten 24/7-Sprechstunde für Patienten

Medizinischen Rat von Chatbots auf der Basis sogenannter künstlicher Intelligenz haben laut Umfragen bereits knapp die Hälfte aller Erwachsenen schon einmal eingeholt. Welche Chancen und Risiken birgt das?

Bessere Symptomkontrolle dank Radiochirurgie auch bei mehr als vier Hirnmetastasen?

Eine stereotaktische Bestrahlung einzelner Läsionen könnte in puncto Symptomkontrolle und Lebensqualität auch bei mehr als vier Hirnmetastasen Vorteile gegenüber einer Hippocampus-schonenden Ganzhirnbestrahlung bieten. Darauf deuten Ergebnisse einer kleineren randomisierten Studie aus den USA hin. Riesig waren die Unterschiede indes nicht.

Start des Lungenkrebsscreenings in Deutschland: Das sollten Sie wissen

Seit 1. April 2026 können sich Raucherinnen und Raucher in Deutschland unter bestimmten Voraussetzungen einem CT-basierten Lungenkrebsscreening unterziehen. Zum Start des Programms haben wir die wichtigsten Fragen und Antworten für Sie zusammengetragen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Mann erhält einen CT-Scan /© Mark Kostich / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Hirnmetastase eines nichtkleinzelligen Lungenkarzinoms frontal rechts/© Diehl, C., Combs, S.E. / all rights reserved Springer Medizin Verlag GmbH, Lungenkrebsscreening per Low-Dose-Computertomographie/© Ladage D., Delorme S. / all rights reserved Springer Medizin Verlag GmbH