Skip to main content
main-content

01.12.2014 | Original Article | Ausgabe 12/2014

Journal of Gastrointestinal Surgery 12/2014

Management of Lymph Nodes During Resection of Hepatocellular Carcinoma and Intrahepatic Cholangiocarcinoma: A Systematic Review

Zeitschrift:
Journal of Gastrointestinal Surgery > Ausgabe 12/2014
Autoren:
Neda Amini, Aslam Ejaz, Gaya Spolverato, Shishir K. Maithel, Yuhree Kim, Timothy M. Pawlik

Abstract

The role of lymph node dissection (LND) in the treatment of patients with hepatocellular carcinoma (HCC) or intrahepatic cholangiocarcinoma (ICC) remains controversial. We sought to systematically review all available evidence to determine the role of LND in patients with HCC and ICC. Studies that reported on LND, lymph node metastasis (LNM), and short- and long-term outcomes for patients with HCC or ICC survival were identified from PubMed, Cochrane, Embase, Scopus, and Web of Science databases. Data were extracted, synthesized, and analyzed using standard techniques. A total of 603 and 434 references were identified for HCC and ICC, respectively. Among HCC patients, the overall prevalence of LND was 51.6 % (95 % confidence interval (CI) 19.7-83.5) with an associated LNM incidence of 44.5 % (95 % CI 27.4–61.7). LNM was associated with a 3- and 5-year survival of 27.5 and 20.8 %, respectively. Among ICC patients, most patients 78.5 % (95 % CI 76.2–80.7) underwent LND; 45.2 % (95 % CI 39.2–51.2) had LNM. Three and 5-year survival among ICC patients with LNM was 0.2 % (95 % CI 0–0.7) and 0 %, respectively. While there are insufficient data to recommend a routine LND in all patients with HCC or ICC, the potential prognostic value of LND suggests that LND should at least be considered at the time of surgery.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2014

Journal of Gastrointestinal Surgery 12/2014 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise