Skip to main content
Erschienen in: Der Nervenarzt 6/2022

23.09.2021 | Migräne | Übersichten

Sumatriptan 3 mg subkutan

Klinische Relevanz in der Akuttherapie der Migräne trotz Dosisreduktion

verfasst von: PD Dr. Charly Gaul, Stefanie Förderreuther

Erschienen in: Der Nervenarzt | Ausgabe 6/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Hintergrund

Triptane sind als migränespezifische Substanzklasse in der Akuttherapie der Migräne hochwirksam und tragen dadurch wesentlich dazu bei, die Lebensqualität Betroffener zu verbessern und die erheblichen sekundären Kosten zu reduzieren.

Ergebnisse

Sumatriptan steht exklusiv auch zur subkutanen Applikation zur Verfügung und wird vor allem eingesetzt, wenn der Wirkeintritt der Akuttherapie besonders schnell erfolgen soll oder wenn die enterale Resorption durch Übelkeit und Erbrechen nicht gewährleistet ist. In der Dosis von 6 mg s.c. wird eine „number needed to treat“ (NNT) von 2,3 für Schmerzfreiheit und 2,1 für Schmerzreduktion erreicht. Allerdings beklagen viele Patienten bedingt durch das schnelle Anfluten des Wirkstoffs störende Nebenwirkungen, wie z. B. Schwindel, Parästhesien oder das Gefühl der Brustenge.

Schlussfolgerung

Durch die Reduktion der subkutanen Dosis auf 3 mg konnte in Studien bei der Migräne gezeigt werden, dass die Verträglichkeit bei weiterhin hohen Ansprechraten mit Schmerzfreiheit innerhalb von 2 h bei 66,7 % (3 mg) bzw. 50 % (6 mg) signifikant besser ist.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Agosti R (2018) Migraine burden of disease: from the patient’s experience to a socio-economic view. Headache 58(1):17–32CrossRef Agosti R (2018) Migraine burden of disease: from the patient’s experience to a socio-economic view. Headache 58(1):17–32CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Cady R, Elkind A, Goldstein J et al (2004) Randomized, placebo-controlled comparison of early use of frovatriptan in a migraine attack versus dosing after the headache has become moderate or severe. Curr Med Res Opin 20:1465–1472CrossRef Cady R, Elkind A, Goldstein J et al (2004) Randomized, placebo-controlled comparison of early use of frovatriptan in a migraine attack versus dosing after the headache has become moderate or severe. Curr Med Res Opin 20:1465–1472CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Cady RK, Munjal S, Cady RJ et al (2017) Randomized, double-blind, crossover study comparing DFN-11 injection (3 mg subcutaneous sumatriptan) with 6 mg subcutaneous sumatriptan for the treatment of rapidly-escalating attacks of episodic migraine. J Headache Pain 18:17CrossRef Cady RK, Munjal S, Cady RJ et al (2017) Randomized, double-blind, crossover study comparing DFN-11 injection (3 mg subcutaneous sumatriptan) with 6 mg subcutaneous sumatriptan for the treatment of rapidly-escalating attacks of episodic migraine. J Headache Pain 18:17CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Derry CJ, Derry S, Moore RA (2012) Sumatriptan (subcutaneous route of administration) for acute migraine attacks in adults. Cochrane Database Syst Rev 2:Cd9665 Derry CJ, Derry S, Moore RA (2012) Sumatriptan (subcutaneous route of administration) for acute migraine attacks in adults. Cochrane Database Syst Rev 2:Cd9665
6.
Zurück zum Zitat Diener H‑C, Gaul C, Kropp P et al (2018) Therapie der Migräneattacke und Prophylaxe der Migräne (S1-Leitlinie, 2018) Diener H‑C, Gaul C, Kropp P et al (2018) Therapie der Migräneattacke und Prophylaxe der Migräne (S1-Leitlinie, 2018)
7.
Zurück zum Zitat Doenicke A, Brand J, Perrin VL (1988) Possible benefit of GR43175, a novel 5‑HT1-like receptor agonist, for the acute treatment of severe migraine. Lancet 1:1309–1311CrossRef Doenicke A, Brand J, Perrin VL (1988) Possible benefit of GR43175, a novel 5‑HT1-like receptor agonist, for the acute treatment of severe migraine. Lancet 1:1309–1311CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Dowson AJ, Massiou H, Lainez JM et al (2004) Almotriptan improves response rates when treatment is within 1 hour of migraine onset. Headache 44:318–322CrossRef Dowson AJ, Massiou H, Lainez JM et al (2004) Almotriptan improves response rates when treatment is within 1 hour of migraine onset. Headache 44:318–322CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Ekbom K, Monstad I, Prusinski A et al (1993) Subcutaneous sumatriptan in the acute treatment of cluster headache: a dose comparison study. The sumatriptan cluster headache study group. Acta Neurol Scand 88:63–69CrossRef Ekbom K, Monstad I, Prusinski A et al (1993) Subcutaneous sumatriptan in the acute treatment of cluster headache: a dose comparison study. The sumatriptan cluster headache study group. Acta Neurol Scand 88:63–69CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Ensink FB (1991) Subcutaneous sumatriptan in the acute treatment of migraine. Sumatriptan international study group. J Neurol 238(1):S66–69CrossRef Ensink FB (1991) Subcutaneous sumatriptan in the acute treatment of migraine. Sumatriptan international study group. J Neurol 238(1):S66–69CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Fachinfo Service (2021) MIGRAPEN ® 3 mg/0,5 ml Injektionslösung im Fertigpen Fachinfo Service (2021) MIGRAPEN ® 3 mg/0,5 ml Injektionslösung im Fertigpen
12.
Zurück zum Zitat Fox AW (2004) Onset of effect of 5‑HT1B/1D agonists: a model with pharmacokinetic validation. Headache 44:142–147CrossRef Fox AW (2004) Onset of effect of 5‑HT1B/1D agonists: a model with pharmacokinetic validation. Headache 44:142–147CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Goadsby PJ (1994) The clinical profile of sumatriptan: cluster headache. Eur Neurol 34(2):35–39CrossRef Goadsby PJ (1994) The clinical profile of sumatriptan: cluster headache. Eur Neurol 34(2):35–39CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Goadsby PJ, Zanchin G, Geraud G et al (2008) Early vs. non-early intervention in acute migraine-’Act when Mild (AwM)’. A double-blind, placebo-controlled trial of almotriptan. Cephalalgia 28:383–391CrossRef Goadsby PJ, Zanchin G, Geraud G et al (2008) Early vs. non-early intervention in acute migraine-’Act when Mild (AwM)’. A double-blind, placebo-controlled trial of almotriptan. Cephalalgia 28:383–391CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Gregor N, Schlesiger C, Akova-Oztürk E et al (2005) Treatment of cluster headache attacks with less than 6 mg subcutaneous sumatriptan. Headache 45:1069–1072CrossRef Gregor N, Schlesiger C, Akova-Oztürk E et al (2005) Treatment of cluster headache attacks with less than 6 mg subcutaneous sumatriptan. Headache 45:1069–1072CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Grobe TG, Steinmann S, Szecsenyi J (2017) Arztreport 2017. Schriftenreihe zur Gesundheitsanalyse Bd. 1 Grobe TG, Steinmann S, Szecsenyi J (2017) Arztreport 2017. Schriftenreihe zur Gesundheitsanalyse Bd. 1
17.
Zurück zum Zitat Landy S, Munjal S, Brand-Schieber E et al (2018) Efficacy and safety of DFN-11 (sumatriptan injection, 3 mg) in adults with episodic migraine: a multicenter, randomized, double-blind, placebo-controlled study. J Headache Pain 19:69CrossRef Landy S, Munjal S, Brand-Schieber E et al (2018) Efficacy and safety of DFN-11 (sumatriptan injection, 3 mg) in adults with episodic migraine: a multicenter, randomized, double-blind, placebo-controlled study. J Headache Pain 19:69CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Landy S, Munjal S, Brand-Schieber E et al (2018) Efficacy and safety of DFN-11 (sumatriptan injection, 3 mg) in adults with episodic migraine: an 8‑week open-label extension study. J Headache Pain 19:70CrossRef Landy S, Munjal S, Brand-Schieber E et al (2018) Efficacy and safety of DFN-11 (sumatriptan injection, 3 mg) in adults with episodic migraine: an 8‑week open-label extension study. J Headache Pain 19:70CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Landy SH, Mcginnis JE, Mcdonald SA (2005) Pilot study evaluating preference for 3‑mg versus 6‑mg subcutaneous sumatriptan. Headache 45:346–349CrossRef Landy SH, Mcginnis JE, Mcdonald SA (2005) Pilot study evaluating preference for 3‑mg versus 6‑mg subcutaneous sumatriptan. Headache 45:346–349CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Levy D, Jakubowski M, Burstein R (2004) Disruption of communication between peripheral and central trigeminovascular neurons mediates the antimigraine action of 5HT 1B/1D receptor agonists. Proc Natl Acad Sci USA 101:4274–4279CrossRef Levy D, Jakubowski M, Burstein R (2004) Disruption of communication between peripheral and central trigeminovascular neurons mediates the antimigraine action of 5HT 1B/1D receptor agonists. Proc Natl Acad Sci USA 101:4274–4279CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Lipton RB, Munjal S, Buse DC et al (2019) Unmet acute treatment needs from the 2017 migraine in America symptoms and treatment study. Headache 59:1310–1323CrossRef Lipton RB, Munjal S, Buse DC et al (2019) Unmet acute treatment needs from the 2017 migraine in America symptoms and treatment study. Headache 59:1310–1323CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Lipton RB, Stewart WF, Diamond S et al (2001) Prevalence and burden of migraine in the United States: data from the American migraine study II. Headache 41:646–657CrossRef Lipton RB, Stewart WF, Diamond S et al (2001) Prevalence and burden of migraine in the United States: data from the American migraine study II. Headache 41:646–657CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Macgregor EA, Victor TW, Hu X et al (2010) Characteristics of menstrual vs nonmenstrual migraine: a post hoc, within-woman analysis of the usual-care phase of a nonrandomized menstrual migraine clinical trial. Headache 50:528–538CrossRef Macgregor EA, Victor TW, Hu X et al (2010) Characteristics of menstrual vs nonmenstrual migraine: a post hoc, within-woman analysis of the usual-care phase of a nonrandomized menstrual migraine clinical trial. Headache 50:528–538CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Mathew NT, Dexter J, Couch J et al (1992) Dose ranging efficacy and safety of subcutaneous sumatriptan in the acute treatment of migraine. US sumatriptan research group. Arch Neurol 49:1271–1276CrossRef Mathew NT, Dexter J, Couch J et al (1992) Dose ranging efficacy and safety of subcutaneous sumatriptan in the acute treatment of migraine. US sumatriptan research group. Arch Neurol 49:1271–1276CrossRef
25.
Zurück zum Zitat May A, Evers S, Brössner G et al (2016) Leitlinie zur Diagnostik, Therapie und Prophylaxe von Cluster-Kopfschmerz, anderen trigeminoautonomen Kopfschmerzen, schlafgebundenem Kopfschmerz und idiopathisch stechenden Kopfschmerzen. Nervenheilkunde 35:137–151CrossRef May A, Evers S, Brössner G et al (2016) Leitlinie zur Diagnostik, Therapie und Prophylaxe von Cluster-Kopfschmerz, anderen trigeminoautonomen Kopfschmerzen, schlafgebundenem Kopfschmerz und idiopathisch stechenden Kopfschmerzen. Nervenheilkunde 35:137–151CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Müller B, Dresler T, Gaul C et al (2020) Use of outpatient medical care by headache patients in Germany: a population-based cross-sectional study. J Headache Pain 21:49CrossRef Müller B, Dresler T, Gaul C et al (2020) Use of outpatient medical care by headache patients in Germany: a population-based cross-sectional study. J Headache Pain 21:49CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Orlova Y, Rizzoli P, Loder E (2018) Association of coprescription of triptan antimigraine drugs and selective serotonin reuptake inhibitor or selective norepinephrine reuptake inhibitor antidepressants with serotonin syndrome. JAMA Neurol 75:566–572CrossRef Orlova Y, Rizzoli P, Loder E (2018) Association of coprescription of triptan antimigraine drugs and selective serotonin reuptake inhibitor or selective norepinephrine reuptake inhibitor antidepressants with serotonin syndrome. JAMA Neurol 75:566–572CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Pfaffenrath V, Cunin G, Sjonell G et al (1998) Efficacy and safety of sumatriptan tablets (25 mg, 50 mg, and 100 mg) in the acute treatment of migraine: defining the optimum doses of oral sumatriptan. Headache 38:184–190CrossRef Pfaffenrath V, Cunin G, Sjonell G et al (1998) Efficacy and safety of sumatriptan tablets (25 mg, 50 mg, and 100 mg) in the acute treatment of migraine: defining the optimum doses of oral sumatriptan. Headache 38:184–190CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Pryse-Phillips W, Aubé M, Bailey P et al (2006) A clinical study of migraine evolution. Headache 46:1480–1486CrossRef Pryse-Phillips W, Aubé M, Bailey P et al (2006) A clinical study of migraine evolution. Headache 46:1480–1486CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Rasmussen BK, Stewart WF (2000) Epidemiology yof migraine. In: Oleson J, Tfelt-Hansen P, Welch KMA (Hrsg) The headaches. Raven Press, New York, S 227–233 Rasmussen BK, Stewart WF (2000) Epidemiology yof migraine. In: Oleson J, Tfelt-Hansen P, Welch KMA (Hrsg) The headaches. Raven Press, New York, S 227–233
33.
Zurück zum Zitat Stewart WF, Shechter A, Lipton RB (1994) Migraine heterogeneity. Disability, pain intensity, and attack frequency and duration. Neurology 44:S24–39CrossRef Stewart WF, Shechter A, Lipton RB (1994) Migraine heterogeneity. Disability, pain intensity, and attack frequency and duration. Neurology 44:S24–39CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Stovner LJ, Nichols E, Steiner TJ et al (2018) Global, regional, and national burden of migraine and tension-type headache, 1990–2016: a systematic analysis for the global burden of disease study 2016. Lancet Neurol 17:954–976CrossRef Stovner LJ, Nichols E, Steiner TJ et al (2018) Global, regional, and national burden of migraine and tension-type headache, 1990–2016: a systematic analysis for the global burden of disease study 2016. Lancet Neurol 17:954–976CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Tepper SJ, Rapoport AM, Sheftell FD (2002) Mechanisms of action of the 5‑HT1B/1D receptor agonists. Arch Neurol 59:1084–1088CrossRef Tepper SJ, Rapoport AM, Sheftell FD (2002) Mechanisms of action of the 5‑HT1B/1D receptor agonists. Arch Neurol 59:1084–1088CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Tfelt-Hansen P (1993) Sumatriptan for the treatment of migraine attacks—a review of controlled clinical trials. Cephalalgia 13:238–244CrossRef Tfelt-Hansen P (1993) Sumatriptan for the treatment of migraine attacks—a review of controlled clinical trials. Cephalalgia 13:238–244CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Tfelt-Hansen PC (2017) Delayed absorption of many (paracetamol, aspirin, other NSAIDs and zolmitriptan) but not all (sumatriptan, rizatriptan) drugs during migraine attacks and most likely normal gastric emptying outside attacks. A review. Cephalalgia 37:892–901CrossRef Tfelt-Hansen PC (2017) Delayed absorption of many (paracetamol, aspirin, other NSAIDs and zolmitriptan) but not all (sumatriptan, rizatriptan) drugs during migraine attacks and most likely normal gastric emptying outside attacks. A review. Cephalalgia 37:892–901CrossRef
38.
Zurück zum Zitat The Sumatriptan Cluster Headache Study Group (1991) Treatment of acute cluster headache with sumatriptan. The sumatriptan cluster headache study group. N Engl J Med 325:322–326CrossRef The Sumatriptan Cluster Headache Study Group (1991) Treatment of acute cluster headache with sumatriptan. The sumatriptan cluster headache study group. N Engl J Med 325:322–326CrossRef
39.
Zurück zum Zitat van Oosterhout W, van Someren E, Schoonman GG et al (2018) Chronotypes and circadian timing in migraine. Cephalalgia 38:617–625CrossRef van Oosterhout W, van Someren E, Schoonman GG et al (2018) Chronotypes and circadian timing in migraine. Cephalalgia 38:617–625CrossRef
40.
Zurück zum Zitat Viticchi G, Silvestrini M, Falsetti L et al (2011) Time delay from onset to diagnosis of migraine. Headache 51:232–236CrossRef Viticchi G, Silvestrini M, Falsetti L et al (2011) Time delay from onset to diagnosis of migraine. Headache 51:232–236CrossRef
41.
Zurück zum Zitat Ziegeler C, Brauns G, Jürgens TP et al (2019) Shortcomings and missed potentials in the management of migraine patients—experiences from a specialized tertiary care center. J Headache Pain 20:86CrossRef Ziegeler C, Brauns G, Jürgens TP et al (2019) Shortcomings and missed potentials in the management of migraine patients—experiences from a specialized tertiary care center. J Headache Pain 20:86CrossRef
Metadaten
Titel
Sumatriptan 3 mg subkutan
Klinische Relevanz in der Akuttherapie der Migräne trotz Dosisreduktion
verfasst von
PD Dr. Charly Gaul
Stefanie Förderreuther
Publikationsdatum
23.09.2021
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Der Nervenarzt / Ausgabe 6/2022
Print ISSN: 0028-2804
Elektronische ISSN: 1433-0407
DOI
https://doi.org/10.1007/s00115-021-01189-8

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2022

Der Nervenarzt 6/2022 Zur Ausgabe

Mitteilungen der DGN

Mitteilungen der DGN

Neu in den Fachgebieten Neurologie und Psychiatrie