Skip to main content
main-content

22.01.2018 | Original Paper | Ausgabe 4/2018

European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience 4/2018

Mindfulness vs psychoeducation in adult ADHD: a randomized controlled trial

Zeitschrift:
European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience > Ausgabe 4/2018
Autoren:
E. Hoxhaj, C. Sadohara, P. Borel, R. D’Amelio, E. Sobanski, H. Müller, B. Feige, S. Matthies, Alexandra Philipsen
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s00406-018-0868-4) contains supplementary material, which is available to authorized users.
S. Matthies and A. Philipsen contributed equally.

Abstract

Background

Mindfulness training is a promising treatment approach in adult ADHD. However, there has not yet been a randomized controlled trial comparing mindfulness to an active control condition. In this study, we assessed the efficacy of a mindfulness training program (MAP) compared to structured psychoeducation (PE).

Methods

After randomization 81 medication-free adult ADHD patients participated either in an 8-week MAP or PE group program. At baseline (T1), after 8 weeks (T2) and after 8 months (T3), severity of ADHD and associated symptoms (depression, general psychopathology, quality of life) were measured with the Conner’s ADHD Rating Scales (CAARS), the Beck Depression Inventory (BDI), the Brief Symptom Inventory (BSI) and the SF-36 by self and blind observer ratings.

Results

Both groups showed significant pre–post improvements in observer-rated Inattention scale (p < .001, partial η2 = 0.18) and in associated symptomatology, which persisted through 6 months of follow-up. There were no significant differences regarding symptom reduction between the treatment groups. Women benefited more compared to men irrespective of treatment group. Men showed the most pronounced changes under MAP.

Conclusions

In the current study, MAP was not superior to PE regarding symptom reduction in adult ADHD. Both interventions, mindfulness meditation and PE, were efficacious in reducing symptom load in adult ADHD. Furthermore in exploratory post hoc tests the study provides evidence for a potential gender-specific treatment response in adult ADHD.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
Supplementary material 1 (PDF 102 KB)
406_2018_868_MOESM1_ESM.pdf
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2018

European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience 4/2018 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Neurologie & Psychiatrie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Psychiatrie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.


 

Neu im Fachgebiet Psychiatrie

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet

2017 | Buch

Pocket Guide Psychopharmaka von A bis Z

Im Pocket Guide finden Sie von A bis Z schnell und übersichtlich die "Erste-Hilfe"-Information rund um alle Psychopharmaka, die Sie auf Station und im Praxisalltag brauchen. Das Pocket-Buch passt bestens in die Kitteltasche. Auf eine ausführliche Darstellung der Störungen wurde bewusst verzichtet.

Autoren:
Prof. Dr. med. Otto Benkert, Prof. Dr. med. I.-G. Anghelescu, Prof. Dr. med. G. Gründer, Prof. Dr. med. P. Heiser, Prof. Dr. rer. Nat. C. Hiemke, Prof. Dr. med. H. Himmerich, Prof. Dr. med. F. Kiefer, Prof. Dr. med. C. Lange-Asschenfeldt, Prof. Dr. med., Dr. rer. nat., Dipl.-Psych. M.J. Müller, Dr. med., Dipl.-Kfm. M. Paulzen, Dr. med. F. Regen, Prof. Dr. med. A. Steiger, Prof. Dr. med. F. Weber

2016 | Buch

Klinikmanual Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie

Dieses Kitteltaschenbuch enthält übersichtlich und systematisch alle notwendigen Informationen zum schnellen Nachschlagen auf Station, in der Ambulanz oder im Konsildienst: Klare Handlungsanweisungen, Therapieempfehlungen und die notwendigen rechtlichen Hintergründe.

Herausgeber:
Prof. Dr. Dr. Frank Schneider
Bildnachweise