Skip to main content
Erschienen in:

18.04.2023 | Original Article

Minimally invasive approach to incisional hernia in elective and emergency surgery: a SICE (Italian Society of Endoscopic Surgery and new technologies) and ISHAWS (Italian Society of Hernia and Abdominal Wall Surgery) online survey

verfasst von: Lorenzo Crepaz, Alberto Sartori, Mauro Podda, Monica Ortenzi, Alberto Di Leo, Cesare Stabilini, Michele Carlucci, Stefano Olmi, SICE/ISHAWS collaborative group

Erschienen in: Updates in Surgery | Ausgabe 6/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Minimally invasive abdominal wall surgery is growing worldwide, with a constant and fast improvement of surgical techniques and surgeons’ confidence in treating both primary and incisional hernias (IH). The Italian Society of Endoscopic Surgery and new technologies (SICE) and the ISHAWS (Italian Society of Hernia and Abdominal Wall Surgery) worked together to investigate state of the art in IH treatment in elective and emergency settings in Italy. An online open survey was designed, and Italian surgeons interested in abdominal wall surgery were invited to fill out a 20-point questionnaire on IH surgical procedures performed in their departments. Surgeons were asked to express their points of view on specific questions about technical and clinical variables in IH treatment. Preferred approach in elective IH surgery was minimally invasive (59.7%). Open surgery was the preferred approach in 40.3% of the responses. In emergency settings, open surgery was the preferred approach (65.4%); however, 34.5% of the involved surgeons declare to prefer the laparoscopic/endoscopic approach. Most respondents opted for conversion to open surgery in case of relevant surgical field contamination, with a non-mesh repair of abdominal wall defects. Among those that used the laparoscopic approach in the emergent setting, the majority (74%) used the size of the defect of 5 cm as a decisional cut-off. The spread of minimally invasive approaches to IH repair in emergency surgery in Italy is gaining relevance. Code-sharing through scientific societies can improve clinical practice in different departments and promote a tailored approach to IH surgery.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
10.
Zurück zum Zitat Bittner R, Bain K, Bansal VK, Berrevoet F, Bingener-Casey J, Chen D, Chen J, Chowbey P, Dietz UA, de Beaux A, Ferzli G, Fortelny R, Hoffmann H, Iskander M, Ji Z, Jorgensen LN, Khullar R, Kirchhoff P, Köckerling F, Kukleta J, Yao Q (2019) Update of Guidelines for laparoscopic treatment of ventral and incisional abdominal wall hernias (International Endohernia Society (IEHS))-Part A. Surg Endosc 33(10):3069–3139. https://doi.org/10.1007/s00464-019-06907-7CrossRefPubMedPubMedCentral Bittner R, Bain K, Bansal VK, Berrevoet F, Bingener-Casey J, Chen D, Chen J, Chowbey P, Dietz UA, de Beaux A, Ferzli G, Fortelny R, Hoffmann H, Iskander M, Ji Z, Jorgensen LN, Khullar R, Kirchhoff P, Köckerling F, Kukleta J, Yao Q (2019) Update of Guidelines for laparoscopic treatment of ventral and incisional abdominal wall hernias (International Endohernia Society (IEHS))-Part A. Surg Endosc 33(10):3069–3139. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00464-019-06907-7CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Muysoms, F. E., Miserez, M., Berrevoet, F., Campanelli, G., Champault, G. G., Chelala, E., Dietz, U. A., Eker, H. H., El Nakadi, I., Hauters, P., Hidalgo Pascual, M., Hoeferlin, A., Klinge, U., Montgomery, A., Simmermacher, R. K., Simons, M. P., Smietański, M., Sommeling, C., Tollens, T., Vierendeels, T., … Kingsnorth, A. (2009). Classification of primary and incisional abdominal wall hernias. Hernia, 13(4), 407–414. https://doi.org/10.1007/s10029-009-0518-x Muysoms, F. E., Miserez, M., Berrevoet, F., Campanelli, G., Champault, G. G., Chelala, E., Dietz, U. A., Eker, H. H., El Nakadi, I., Hauters, P., Hidalgo Pascual, M., Hoeferlin, A., Klinge, U., Montgomery, A., Simmermacher, R. K., Simons, M. P., Smietański, M., Sommeling, C., Tollens, T., Vierendeels, T., … Kingsnorth, A. (2009). Classification of primary and incisional abdominal wall hernias. Hernia, 13(4), 407–414. https://​doi.​org/​10.​1007/​s10029-009-0518-x
13.
Zurück zum Zitat Arregui ME, Davis CJ, Yucel O, Nagan RF (1992) Laparoscopic mesh repair of inguinal hernia using a preperitoneal approach: a preliminary report. Surg Laparosc Endosc 2(1):53–58 (PMID: 1341501)PubMed Arregui ME, Davis CJ, Yucel O, Nagan RF (1992) Laparoscopic mesh repair of inguinal hernia using a preperitoneal approach: a preliminary report. Surg Laparosc Endosc 2(1):53–58 (PMID: 1341501)PubMed
17.
18.
Zurück zum Zitat Olmi, S., Millo, P., Piccoli, M., Garulli, G., Junior Nardi, M., Pecchini, F., Oldani, A., & Pirrera, B. (2021). Laparoscopic Treatment of Incisional and Ventral Hernia. JSLS : Journal of the Society of Laparoendoscopic Surgeons, 25(2), e2021.00007. https://doi.org/10.4293/JSLS.2021.00007 Olmi, S., Millo, P., Piccoli, M., Garulli, G., Junior Nardi, M., Pecchini, F., Oldani, A., & Pirrera, B. (2021). Laparoscopic Treatment of Incisional and Ventral Hernia. JSLS : Journal of the Society of Laparoendoscopic Surgeons, 25(2), e2021.00007. https://​doi.​org/​10.​4293/​JSLS.​2021.​00007
22.
Zurück zum Zitat Harris HW, Primus F, Young C, Carter JT, Lin M, Mukhtar RA, Yeh B, Allen IE, Freise C, Kim E, Sbitany H, Young DM, Hansen S (2021) Preventing recurrence in clean and contaminated hernias using biologic versus synthetic mesh in ventral hernia repair: the PRICE randomized clinical trial. Ann Surg 273(4):648–655. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000004336CrossRefPubMed Harris HW, Primus F, Young C, Carter JT, Lin M, Mukhtar RA, Yeh B, Allen IE, Freise C, Kim E, Sbitany H, Young DM, Hansen S (2021) Preventing recurrence in clean and contaminated hernias using biologic versus synthetic mesh in ventral hernia repair: the PRICE randomized clinical trial. Ann Surg 273(4):648–655. https://​doi.​org/​10.​1097/​SLA.​0000000000004336​CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Minimally invasive approach to incisional hernia in elective and emergency surgery: a SICE (Italian Society of Endoscopic Surgery and new technologies) and ISHAWS (Italian Society of Hernia and Abdominal Wall Surgery) online survey
verfasst von
Lorenzo Crepaz
Alberto Sartori
Mauro Podda
Monica Ortenzi
Alberto Di Leo
Cesare Stabilini
Michele Carlucci
Stefano Olmi
SICE/ISHAWS collaborative group
Publikationsdatum
18.04.2023
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Updates in Surgery / Ausgabe 6/2023
Print ISSN: 2038-131X
Elektronische ISSN: 2038-3312
DOI
https://doi.org/10.1007/s13304-023-01505-8

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Ab sofort gelten die neuen Verordnungsausnahmen für Lipidsenker

Freie Fahrt für Lipidsenker? Das nicht, doch mit niedrigerem Schwellenwert fürs Infarktrisiko und neuen Indikationen hat der G-BA die Verordnungs-Handbremse ein gutes Stück weit gelockert.

Appendizitis und Darminfarkt durch Blinddarm-Lipom

Eigentlich sind Lipome recht harmlos. Im Zäkum können sie jedoch erhebliche Komplikationen mit Darminfarkt und Appendizitis verursachen.

Gluteuslappen nach Rektumkarzinom-Op. schützt vor Abszessen

Die Wunddeckung mit einem autologen Rotationslappen nach Entfernung eines Rektumkarzinoms konnte in einer randomisierten Studie gegenüber dem primären Wundverschluss vor allem in einer Hinsicht punkten: Sie führte deutlich seltener zu präsakralen Abszessen.

MedTalk Leitlinie KOMPAKT: S3-Leitline zu peripheren Nervenverletzungen

  • Webinar | 10.02.2025 | 13:00

Über den Weg zur finalen Fassung der S3-Leitlinie "Versorgung peripherer Nervenverletzungen" sprechen Prof. Dr. Leila Harhaus-Wähner und Ressortleiter Dr. Gunter Freese im WebTalk Leitlinie KOMPAKT, einer neuen Webcast-Serie von SpringerMedizin passend zu Ihrem Fachmagazin Orthopädie und Unfallchirurgie Mitteilungen und Nachrichten. In dem kurzen Video geht es darum, was sich im Vergleich zur vorigen Fassung der Leitlinie geändert hat, welche Aspekte für die tägliche Praxis besonders wichtig sind und was jeder gemäß Leitlinie nun anders oder besser machen sollte.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.