Skip to main content
Erschienen in:

30.07.2024 | Hepatobiliary Tumors

Minimally Invasive Left Hepatectomy: Choosing the Suitable Surgical Strategy

verfasst von: Gemma Vellalta, MSc, MD, Benedetto Ielpo, PhD, MD, Mayra Abad, MD, Maria Vittoria d’Addetta, MD, Patricia Sanchez-Velazquez, PhD, MD, Vito de Blasi, PhD, MD, Fernando Burdio, PhD, MD, Edoardo Rosso, PhD, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 12/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Numerous surgical techniques are currently available for minimally invasive left hepatic resection, each offering its own advantages and disadvantages.

Patients and methods

This multimedia manuscript delves into the primary approaches for minimally invasive left hepatectomy, with a focus on particular topics such as left hepatic vein approach, transection and middle hepatic vein exposure, and Glissonean approach. We examine key factors that surgeons should consider when choosing among these methods and provide practical recommendations.

Results

To enhance understanding, our article includes video footage from multiple centres, showcasing expertly executed surgeries for each approach along with their main considerations.

Conclusions

This multimedia resource will serve as a valuable guide for surgeons, aiding in the selection of the most suitable strategy for minimally invasive left hepatectomies, tailored to the specific needs of the patient and the characteristics of the lesion.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Reich H, McGlynn F, DeCaprio J, Budin R. Laparoscopic excision of benign liver lesions. Obstet Gynecol. 1991;78(5 Pt 2):956–8.PubMed Reich H, McGlynn F, DeCaprio J, Budin R. Laparoscopic excision of benign liver lesions. Obstet Gynecol. 1991;78(5 Pt 2):956–8.PubMed
10.
Zurück zum Zitat Ton-That-Tung, Nguyen-Duong-Quang. L'hépatectomie réglée par ligature vasculaire transparenchymateuse [Segmentary hepatectomy by transparenchymatous vascular ligation]. Presse Med (1893). 1965 Dec 4;73(52):3015-7. Ton-That-Tung, Nguyen-Duong-Quang. L'hépatectomie réglée par ligature vasculaire transparenchymateuse [Segmentary hepatectomy by transparenchymatous vascular ligation]. Presse Med (1893). 1965 Dec 4;73(52):3015-7.
11.
Zurück zum Zitat Takasaki K, Kobayashi S. New anatomic liver resection using Glissonean approach. Syujutu Oper. 1986;40:7–14. Takasaki K, Kobayashi S. New anatomic liver resection using Glissonean approach. Syujutu Oper. 1986;40:7–14.
13.
Zurück zum Zitat Couinaud CM. A simplified method for controlled left hepatectomy. Surgery. 1985;97(3):358–61.PubMed Couinaud CM. A simplified method for controlled left hepatectomy. Surgery. 1985;97(3):358–61.PubMed
15.
Zurück zum Zitat Morimoto M, Tomassini F, Berardi G, Mori Y, Shirata C, Abu Hilal M, Asbun HJ, Cherqui D, Gotohda N, Han HS, Kato Y, Rotellar F, Sugioka A, Yamamoto M, Wakabayashi G; Study group of Precision Anatomy for Minimally Invasive Hepato-Biliary-Pancreatic surgery (PAM-HBP surgery). Glissonean approach for hepatic inflow control in minimally invasive anatomic liver resection: A systematic review. J Hepatobiliary Pancreat Sci. 2022;29(1):51–65. https://doi.org/10.1002/jhbp.908. Morimoto M, Tomassini F, Berardi G, Mori Y, Shirata C, Abu Hilal M, Asbun HJ, Cherqui D, Gotohda N, Han HS, Kato Y, Rotellar F, Sugioka A, Yamamoto M, Wakabayashi G; Study group of Precision Anatomy for Minimally Invasive Hepato-Biliary-Pancreatic surgery (PAM-HBP surgery). Glissonean approach for hepatic inflow control in minimally invasive anatomic liver resection: A systematic review. J Hepatobiliary Pancreat Sci. 2022;29(1):51–65. https://​doi.​org/​10.​1002/​jhbp.​908.
17.
18.
Zurück zum Zitat Blumgart LH, Hann LE. Surgical and radiologic anatomy of the liver, biliary tract, and pancreas. Blumgart's Surgery of the Liver, Pancreas and Biliary Tract. WB Saunders, 2012;31–57. Blumgart LH, Hann LE. Surgical and radiologic anatomy of the liver, biliary tract, and pancreas. Blumgart's Surgery of the Liver, Pancreas and Biliary Tract. WB Saunders, 2012;31–57.
Metadaten
Titel
Minimally Invasive Left Hepatectomy: Choosing the Suitable Surgical Strategy
verfasst von
Gemma Vellalta, MSc, MD
Benedetto Ielpo, PhD, MD
Mayra Abad, MD
Maria Vittoria d’Addetta, MD
Patricia Sanchez-Velazquez, PhD, MD
Vito de Blasi, PhD, MD
Fernando Burdio, PhD, MD
Edoardo Rosso, PhD, MD
Publikationsdatum
30.07.2024
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 12/2024
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-024-15846-0

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Welcher Zugangsweg ist besser für den interventionellen Mitralklappenersatz?

Bisher wird für den interventionellen Mitralklappenersatz standardmäßig der transapikale Zugangsweg gewählt. In einer Registeranalyse hat dieser in puncto Sicherheit allerdings den Kürzeren gezogen.

Lohnt sich die Karotis-Revaskularisation?

Die medikamentöse Therapie für Menschen mit Karotisstenosen hat sich in den vergangenen Dekaden verbessert. Braucht es also noch einen invasiven Eingriff zur Revaskularisation der Halsschlagader bei geringem bis moderatem Risiko für einen ipsilateralen Schlaganfall?

Höhere Dosis von Dexamethason senkt Überlebenschancen

Personen mit Hirnmetastasen, die perioperativ höhere kumulative Dosen von Dexamethason erhalten, haben eine schlechtere Prognose. Um die Ergebnisse zu verbessern, bedarf es strengerer Dosierungsschemata.

Appendektomie erhält Remission bei Colitis ulcerosa

Wird der Wurmfortsatz bei Personen mit Colitis ulcerosa entfernt, ist die Rückfallrate um ein Drittel geringer als unter konservativer Behandlung. Auch die Lebensqualität verbessert sich und der Bedarf an Medikamenten nimmt ab.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.