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Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 11/2019

09.10.2019 | Original Article

MiR-218 and miR-100 polymorphisms as markers of irinotecan-based chemotherapy response in metastatic colorectal cancer

verfasst von: Dimitra-Ioanna Lampropoulou, Gerasimos Aravantinos, Konstantinos Laschos, Theodosis Theodosopoulos, Christos Papadimitriou, Maria Gazouli

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 11/2019

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Abstract

Purpose

Colorectal cancer is the fourth cause of cancer-related death. Drug toxicity and resistance remain concerns of major importance. miR-100 and miR-218 are micro-RNAs that regulate cellular proliferation, differentiation and apoptosis acting as oncogenes and tumour suppressors; their functions and have been linked with toxicity development and drug resistance.

Methods

We investigated the correlation between rs11134527 miR-218 and rs1834306 miR-100 polymorphisms and irinotecan-based regimens with regard to drug efficacy and toxicity. A total of 105 mCRC patients receiving irinotecan-based regimens were included in our study and assessed in terms of toxicity development and response to treatment. Rs11134527 miR-218 and rs1834306 miR-100 polymorphism genotyping in the peripheral blood was performed with PCR-RFLP.

Results

Neither rs11134527 miR-218 nor rs1834306 miR-100 are associated with toxicity risk to treatment regimens. GA/AA genotypes of rs11134527 and CT/TT genotypes of rs1834306 were associated with a significantly reduced time-to-progression (TTP) and overall survival (OS).

Conclusions

GA/AA genotypes of rs11134527 miR-218 and CT/TT genotypes of rs1834306 miR-100 polymorphisms could serve as prognostic biomarkers of TTP and OS. Carriers of the A allele of the miR-218 rs11134527 and T allele of the miR-100 rs1834306 polymorphisms are more likely not to respond to irinotecan-based therapies. However, further studies in larger patient populations are required.
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Metadaten
Titel
MiR-218 and miR-100 polymorphisms as markers of irinotecan-based chemotherapy response in metastatic colorectal cancer
verfasst von
Dimitra-Ioanna Lampropoulou
Gerasimos Aravantinos
Konstantinos Laschos
Theodosis Theodosopoulos
Christos Papadimitriou
Maria Gazouli
Publikationsdatum
09.10.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 11/2019
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-019-03401-3

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International Journal of Colorectal Disease 11/2019 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.