Skip to main content
main-content

17.08.2017 | Original Article | Ausgabe 1/2018

International Journal of Mental Health and Addiction 1/2018

Mood-Induced Drinking in Coping with Anxiety-Motivated and Socially Motivated Drinkers: a Lab-Based Experiment

Zeitschrift:
International Journal of Mental Health and Addiction > Ausgabe 1/2018
Autoren:
Jamie-Lee Collins, Alissa Pencer, Sherry H. Stewart

Abstract

Alcohol misuse is a major problem on university campuses. One way to determine which students are at risk is to examine their drinking motives. Coping with anxiety-motivated (CAM) drinkers have been found to have elevated alcohol problems, even after controlling for alcohol consumption levels. Socially motivated (SM) drinkers do not show elevated alcohol problems. The current study investigated the impact of mood induction (positive or anxious) and drinking motive (CAM or SM) on laboratory alcohol consumption levels in a sample of 81 undergraduate drinkers. SM drinkers consumed more alcohol when a positive vs. anxious mood was induced (t(42) = −2.18, p = .04). Contrary to hypotheses, CAM drinkers did not consume more alcohol when an anxious vs. positive mood was induced (t(35) = −0.21, p = .84). However, they did not exhibit the normative pattern of reducing alcohol use when experiencing an anxious mood. CAM drinkers’ increased alcohol problems may be related to this lack of inhibition of drinking when experiencing negative mood states.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2018

International Journal of Mental Health and Addiction 1/2018 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.