Skip to main content
Erschienen in:

18.09.2017 | Original Paper

Mortality and cardiorespiratory complications in trochanteric femoral fractures: a ten year retrospective analysis

verfasst von: Juliane Carow, John Bennet Carow, Mark Coburn, Bong-Sung Kim, Benjamin Bücking, Christopher Bliemel, Leo Cornelius Bollheimer, Cornelius Johannes Werner, Jan Philipp Bach, Matthias Knobe

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 11/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Despite intense research and innovations in peri-operative management, a high mortality rate and frequent systemic complications in trochanteric femoral fractures persist.
The aim of the present study was to identify predictive factors for mortality and cardio-respiratory complications after different treatment methods in a ten year period at a level I trauma centre.

Methods

Retrospectively, all patients above 60 years of age with trochanteric femoral fracture between January 2000 and May 2011 were analyzed at a level I trauma centre. Demographic variables, comorbidities, and data regarding the surgical procedures, including required transfusions and post-operative complications, were evaluated, and the in-hospital mortality was recorded. The grade of osteoporosis was classified radiographically using the Singh index.

Results

The in-hospital mortality rate was 8.2% among 437 patients (male/female ratio = 110/327, mean age = 81 years) with extramedullary open (n = 144), intramedullary (n = 166), and extramedullary minimally invasive (n = 125) procedures. Significant influential factors on in-hospital mortality were identified with binary logistic regression analysis: an age of ≥90 years (P = 0.011), male sex (P = 0.003), a high American Society of Anesthesiologists (ASA) grade (3–5, P = 0.042), and a high osteoporosis grade (Singh index 3–1, P = 0.011). A total of 21.5% of the study population suffered cardio-respiratory complications post-operatively. The specific mortality was 28.7% (P < 0.001), which was influenced by a high ASA grade (3–5, P = 0.002) and a high transfusion rate (P = 0.004). Minimally invasive locked plating was associated with increased cardio-respiratory complications (P = 0.031).

Conclusions

This study identified high patient age, distinctive comorbidities, male sex, and high osteoporosis grade as significant risk factors for increased in-hospital mortality in the treatment of trochanteric femoral fractures. Furthermore, high ASA grade and a liberal transfusion regime led to an increased incidence of cardio-respiratory complications. Patient-specific characteristics, especially osteoporosis grade and pre-existing medical conditions, may assist in the identification of high-risk patients and allow a patient-specific geriatric co-management plan.
Literatur
7.
Zurück zum Zitat Johnson-Lynn S, Ngu A, Holland J et al (2016) The effect of delay to surgery on morbidity, mortality and length of stay following periprosthetic fracture around the hip. Injury 47:725–727CrossRefPubMed Johnson-Lynn S, Ngu A, Holland J et al (2016) The effect of delay to surgery on morbidity, mortality and length of stay following periprosthetic fracture around the hip. Injury 47:725–727CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Zhang L, Shen J, Yu S et al (2014) Percutaneous compression plate versus dynamic hip screw for treatment of intertrochanteric hip fractures: a meta-analyse of five randomized controlled trials. Sci World J 2014:512512. https://doi.org/10.1155/2014/512512 Zhang L, Shen J, Yu S et al (2014) Percutaneous compression plate versus dynamic hip screw for treatment of intertrochanteric hip fractures: a meta-analyse of five randomized controlled trials. Sci World J 2014:512512. https://​doi.​org/​10.​1155/​2014/​512512
12.
Zurück zum Zitat Perez JV, Warwick DJ, Case CP et al (1995) Death after proximal femoral fracture—an autopsy study. Injury 26(4):237–240 Perez JV, Warwick DJ, Case CP et al (1995) Death after proximal femoral fracture—an autopsy study. Injury 26(4):237–240
14.
Zurück zum Zitat American Society of Anesthesiologists (1963) New classification of physical status. Anesthesiology 24:111 American Society of Anesthesiologists (1963) New classification of physical status. Anesthesiology 24:111
15.
Zurück zum Zitat Singh M, Nagrath AR, Maini PS (1970) Changes in trabecular pattern of the upper end of the femur as an index of osteoporosis. J Bone Joint Surg Am 52:457–467CrossRefPubMed Singh M, Nagrath AR, Maini PS (1970) Changes in trabecular pattern of the upper end of the femur as an index of osteoporosis. J Bone Joint Surg Am 52:457–467CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Mueller ME, Nazarian S, Koch P et al (1990) The comprehensive classification of fractures of long bones. Springer, Heidelberg, pp 120–121CrossRef Mueller ME, Nazarian S, Koch P et al (1990) The comprehensive classification of fractures of long bones. Springer, Heidelberg, pp 120–121CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Minyan L, Lei G, Yu P et al (2015) Efficacy of zoledronic acid in treatment of osteoporosis in men and women—a meta-analysis. Int J Clin Exp Med 8:3855–3861 Minyan L, Lei G, Yu P et al (2015) Efficacy of zoledronic acid in treatment of osteoporosis in men and women—a meta-analysis. Int J Clin Exp Med 8:3855–3861
26.
Zurück zum Zitat Bolland MJ, Grey AB, Gamble GD et al (2010) Effect of osteoporosis treatment on mortality: a meta-analysis. J Clin Endocrinol Metab 95:1174–1181 Bolland MJ, Grey AB, Gamble GD et al (2010) Effect of osteoporosis treatment on mortality: a meta-analysis. J Clin Endocrinol Metab 95:1174–1181
Metadaten
Titel
Mortality and cardiorespiratory complications in trochanteric femoral fractures: a ten year retrospective analysis
verfasst von
Juliane Carow
John Bennet Carow
Mark Coburn
Bong-Sung Kim
Benjamin Bücking
Christopher Bliemel
Leo Cornelius Bollheimer
Cornelius Johannes Werner
Jan Philipp Bach
Matthias Knobe
Publikationsdatum
18.09.2017
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 11/2017
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-017-3639-3

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. Zur Fortbildung und Wissenserweiterung, verfasst und geprüft von Expertinnen und Experten der Gesellschaft für Arthroskopie und Gelenkchirurgie (AGA).


Jetzt entdecken!

Neu im Fachgebiet Orthopädie und Unfallchirurgie

Viele Versäumnisse bei Psoriasis-Arthritis

Menschen mit Psoriasis-Arthritis (PsA) müssen länger auf die Diagnose warten und werden zögerlicher behandelt als an rheumatoider Arthritis (RA) Erkrankte. Diese Defizite hat eine Untersuchung in Großbritannien aufgedeckt.

Yoga gegen Kniearthrose nicht schlechter als Krafttraining

Menschen mit Gonarthrose profitieren von Yogaübungen nicht weniger als von gezielten Kräftigungsübungen für die lädierten Knie. In einer Vergleichsstudie haben sich für Yogis und Yoginis sogar einige Vorteile ergeben.

Muskelrelaxanzien wohl nur bei akuten Kreuzschmerzen hilfreich

Bei akuten Rückenschmerzen können Muskelrelaxanzien, eventuell in Kombination mit NSAR, zur Schmerzlinderung beitragen. Wegen der Nebenwirkungen wird jedoch empfohlen, die Medikamente nur über wenige Tage einzusetzen.

Thoracic-Outlet-Syndrom nur in Ausnahmefällen operieren!

Das Thoracic-Outlet-Syndrom erfordert nur in ganz bestimmten Fällen ein operatives Vorgehen. Beim DCK wurde vor schwerwiegenden Komplikationen des anspruchsvollen Eingriffs gewarnt.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.