Zum Inhalt

Multicenter observational study comparing robotic retrorectus and open preperitoneal mesh repair for treatment of primary ventral hernias

  • 01.12.2025
  • Original Article
Erschienen in:

Abstract

Purpose

This study aimed to compare the long-term surgical outcomes of the open preperitoneal (PREPER) approach versus a robot-assisted Transabdominal Retromuscular Umbilical Prothesis (rTARUP) approach in primary ventral hernia repair.

Methods

Patients who underwent primary ventral hernia repair using either the PREPER or rTARUP technique were recruited. Data were collected on demographics, hernia, and mesh dimensions, as well as perioperative outcomes. Patients were contacted by telephone and assessed using the EuraHS-QoL and PINCH-Phone questionnaires to gather information on reoperations, recurrences, and patient reported outcomes. Clinical evaluations were conducted if recurrence was suspected.

Results

The analysis included 82 patients having a PREPER repair and 80 patients having a rTARUP repair, with on overall follow-up time of 6.2 and 5.1 years respectively. BMI was higher in the rTARUP group (p = 0.007), and hernia and mesh sizes were significantly larger in the rTARUP group (p < 0.0001). No significant differences in 30-day complications were observed (p = 0.77). Recurrence rates were 0.0% in the PREPER group and 2.5% in the rTARUP group (p = 0.24). EuraHS-QoL scores showed low levels of pain, restriction of activities, and esthetic discomfort in both groups.

Conclusion

The PREPER and rTARUP techniques demonstrate favorable long-term outcomes, with low recurrence rates and high quality of life. No clear advantage of one approach over the other was observed in the treatment of small-to medium sized midline hernias. Considering evidence indicating longer operative times and higher costs associated with the robotic platform, its use may provide limited added value in cases of low complexity with inherently low complication and recurrence rates.
Titel
Multicenter observational study comparing robotic retrorectus and open preperitoneal mesh repair for treatment of primary ventral hernias
Verfasst von
Maaike Vierstraete
Pieter Dries
Mathias Allaeys
Filip Muysoms
Frederik Berrevoet
Publikationsdatum
01.12.2025
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Hernia / Ausgabe 1/2025
Print ISSN: 1265-4906
Elektronische ISSN: 1248-9204
DOI
https://doi.org/10.1007/s10029-025-03321-y
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Hyperparathyreoidismus: Operation kann vor Diabetes schützen

Ein chirurgischer Eingriff kann für Patienten mit primärem Hyperparathyreoidismus gegenüber dem konservativen Management metabolisch von Vorteil sein. Denn wie eine Studie zeigt, senkt die Operation das Diabetesrisiko.

Perioperative Ernährungstherapie oft nicht leitliniengerecht

Beim Ernährungsmanagement vor und nach einer Krebs-Op. im Gastrointestinaltrakt klafft offenbar eine große Lücke zwischen Leitlinienempfehlungen und klinischer Praxis. Darauf deuten die Ergebnisse einer Umfrage in 263 deutschen Zentren hin.

CT-Verzicht und Übertherapie: Ein häufiges Problem bei Ballonsinuplastik

Seit etwa 20 Jahren ist die Ballonsinuplastik als Option für die Therapie der chronischen Rhinosinusitis verfügbar. Zwei Studien haben sich nun mit der Frage beschäftigt, ob das Verfahren adäquat angewendet wird.

Operationen am Morgen sind weniger riskant

Patientinnen und Patienten, die schon früh am Tag auf dem OP-Tisch zu liegen kommen, haben bessere Überlebenschancen als am Nachmittag operierte. Allerdings sind die im Zuge einer Studie ermittelten Mortalitätsraten insgesamt niedrig und die Differenzen gering – wenngleich signifikant.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Narbe an Hals einer Frau nach Operation/© SusaZoom / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Person isst eine Krankenhaus-Mahlzeit/© gballgiggs / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Ärztin blickt auf Uhr/© Krakenimages.com/stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)