Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 6/2014

01.06.2014 | Original Paper

Neuroendoscopic biopsy of pediatric brain tumors with small ventricle

verfasst von: Min Ho Lee, Hong Rye Kim, Ho Jun Seol, Hyung Jin Shin

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 6/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Intraventricular endoscopic procedures to resect or biopsy peri- or intraventricular tumors may have not been used in patients with small ventricles due to the presumed difficulties with ventricular cannulation and the perceived risk of morbidity. The purpose of this study is to review the feasibility and safety of neuroendoscopic procedures in the biopsy of pediatric brain tumors with a small ventricle.

Methods

Between January 2006 and January 2013, 72 children were identified with brain tumors confirmed by transventricular endoscopic biopsy. Patients were divided into non-hydrocephalus and hydrocephalus groups, and the ratio of the two groups was 20:52.

Results

In 20 pediatric brain tumors with small ventricle, the targeted lesion was successfully approached under the guidance of neuronavigation. Navigational tracking was especially helpful in entering small ventricles and in approaching the third ventricle through the narrow foramen of Monro. The histopathologic diagnosis was established in all 20 patients: nine germinomas, three mixed germ cell tumors, two pilomyxoid astrocytomas, and two pilocytic astrocytomas. The tumor biopsy sites were the suprasellar area (n = 10), pineal area (n = 4), lateral ventricular wall (n = 4), and mammillary body (n = 1). There were no major morbidities related to the endoscopic procedure.

Conclusion

Neuroendoscopic biopsy or resection of peri- or intraventricular tumors in pediatric patients without hydrocephalus is feasible. Navigation-guided neuroendoscopic procedures improved the accuracy of the neuroendoscopic approach and minimized brain trauma. The absence of ventriculomegaly in patients with brain tumor may not serve as a contraindication to neuroendoscopic tumor biopsy.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cappabianca P, Cinalli G, Gangemi M, Brunori A, Cavallo LM, de Divitiis E, Decq P, Delitala A, Di Rocco F, Frazee J, Godano U, Grotenhuis A, Longatti P, Mascari C, Nishihara T, Oi S, Rekate H, Schroeder HW, Souweidane MM, Spennato P, Tamburrini G, Teo C, Warf B, Zymberg ST (2008) Application of neuroendoscopy to intraventricular lesions. Neurosurgery 62(Suppl 2):575–597. doi:10.1227/01.neu.0000316262.74843.dd, discussion 597–578PubMed Cappabianca P, Cinalli G, Gangemi M, Brunori A, Cavallo LM, de Divitiis E, Decq P, Delitala A, Di Rocco F, Frazee J, Godano U, Grotenhuis A, Longatti P, Mascari C, Nishihara T, Oi S, Rekate H, Schroeder HW, Souweidane MM, Spennato P, Tamburrini G, Teo C, Warf B, Zymberg ST (2008) Application of neuroendoscopy to intraventricular lesions. Neurosurgery 62(Suppl 2):575–597. doi:10.​1227/​01.​neu.​0000316262.​74843.​dd, discussion 597–578PubMed
3.
Zurück zum Zitat Constantini S, Mohanty A, Zymberg S, Cavalheiro S, Mallucci C, Hellwig D, Ersahin Y, Mori H, Mascari C, Val JA, Wagner W, Kulkarni AV, Sgouros S, Oi S (2013) Safety and diagnostic accuracy of neuroendoscopic biopsies: an international multicenter study. J Neurosurg Pediatr 11:704–709. doi:10.3171/2013.3.PEDS12416 PubMedCrossRef Constantini S, Mohanty A, Zymberg S, Cavalheiro S, Mallucci C, Hellwig D, Ersahin Y, Mori H, Mascari C, Val JA, Wagner W, Kulkarni AV, Sgouros S, Oi S (2013) Safety and diagnostic accuracy of neuroendoscopic biopsies: an international multicenter study. J Neurosurg Pediatr 11:704–709. doi:10.​3171/​2013.​3.​PEDS12416 PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Fiorindi A, Longatti P (2008) A restricted neuroendoscopic approach for pathological diagnosis of intraventricular and paraventricular tumours. Acta Neurochir (Wien) 150:1235–1239. doi:10.1007/s00701-008-0155-7 CrossRef Fiorindi A, Longatti P (2008) A restricted neuroendoscopic approach for pathological diagnosis of intraventricular and paraventricular tumours. Acta Neurochir (Wien) 150:1235–1239. doi:10.​1007/​s00701-008-0155-7 CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Fukushima T (1978) Endoscopic biopsy of intraventricular tumors with the use of a ventriculofiberscope. Neurosurgery 2:110–113PubMedCrossRef Fukushima T (1978) Endoscopic biopsy of intraventricular tumors with the use of a ventriculofiberscope. Neurosurgery 2:110–113PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Grunert P, Hopf N, Perneczky A (1997) Frame-based and frameless endoscopic procedures in the third ventricle. Stereotact Funct Neurosurg 68:80–89PubMedCrossRef Grunert P, Hopf N, Perneczky A (1997) Frame-based and frameless endoscopic procedures in the third ventricle. Stereotact Funct Neurosurg 68:80–89PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Hall WA (1998) The safety and efficacy of stereotactic biopsy for intracranial lesions. Cancer 82:1749–1755PubMedCrossRef Hall WA (1998) The safety and efficacy of stereotactic biopsy for intracranial lesions. Cancer 82:1749–1755PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Kim JE, Kim DG, Paek SH, Jung HW (2003) Stereotactic biopsy for intracranial lesions: reliability and its impact on the planning of treatment. Acta Neurochir (Wien) 145:547–554. doi:10.1007/s00701-003-0048-8, discussion 554–555CrossRef Kim JE, Kim DG, Paek SH, Jung HW (2003) Stereotactic biopsy for intracranial lesions: reliability and its impact on the planning of treatment. Acta Neurochir (Wien) 145:547–554. doi:10.​1007/​s00701-003-0048-8, discussion 554–555CrossRef
14.
Zurück zum Zitat O’Hayon BB, Drake JM, Ossip MG, Tuli S, Clarke M (1998) Frontal and occipital horn ratio: a linear estimate of ventricular size for multiple imaging modalities in pediatric hydrocephalus. Pediatr Neurosurg 29:245–249PubMedCrossRef O’Hayon BB, Drake JM, Ossip MG, Tuli S, Clarke M (1998) Frontal and occipital horn ratio: a linear estimate of ventricular size for multiple imaging modalities in pediatric hydrocephalus. Pediatr Neurosurg 29:245–249PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Souweidane MM, Sandberg DI, Bilsky MH, Gutin PH (2000) Endoscopic biopsy for tumors of the third ventricle. Pediatr Neurosurg 33:132–137PubMedCrossRef Souweidane MM, Sandberg DI, Bilsky MH, Gutin PH (2000) Endoscopic biopsy for tumors of the third ventricle. Pediatr Neurosurg 33:132–137PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Woodworth GF, McGirt MJ, Samdani A, Garonzik I, Olivi A, Weingart JD (2006) Frameless image-guided stereotactic brain biopsy procedure: diagnostic yield, surgical morbidity, and comparison with the frame-based technique. J Neurosurg 104:233–237. doi:10.3171/jns.2006.104.2.233 PubMedCrossRef Woodworth GF, McGirt MJ, Samdani A, Garonzik I, Olivi A, Weingart JD (2006) Frameless image-guided stereotactic brain biopsy procedure: diagnostic yield, surgical morbidity, and comparison with the frame-based technique. J Neurosurg 104:233–237. doi:10.​3171/​jns.​2006.​104.​2.​233 PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Yamamoto M, Oka K, Takasugi S, Hachisuka S, Miyake E, Tomonaga M (1997) Flexible neuroendoscopy for percutaneous treatment of intraventricular lesions in the absence of hydrocephalus. Minim Invasive Neurosurg 40:139–143. doi:10.1055/s-2008-1053435 PubMedCrossRef Yamamoto M, Oka K, Takasugi S, Hachisuka S, Miyake E, Tomonaga M (1997) Flexible neuroendoscopy for percutaneous treatment of intraventricular lesions in the absence of hydrocephalus. Minim Invasive Neurosurg 40:139–143. doi:10.​1055/​s-2008-1053435 PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Yoo KH, Lee SH, Lee J, Sung KW, Jung HL, Koo HH, Lim DH, Kim JH, Shin HJ (2010) Improved outcome of central nervous system germ cell tumors: implications for the role of risk-adapted intensive chemotherapy. J Korean Med Sci 25:458–465PubMedCentralPubMedCrossRef Yoo KH, Lee SH, Lee J, Sung KW, Jung HL, Koo HH, Lim DH, Kim JH, Shin HJ (2010) Improved outcome of central nervous system germ cell tumors: implications for the role of risk-adapted intensive chemotherapy. J Korean Med Sci 25:458–465PubMedCentralPubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Neuroendoscopic biopsy of pediatric brain tumors with small ventricle
verfasst von
Min Ho Lee
Hong Rye Kim
Ho Jun Seol
Hyung Jin Shin
Publikationsdatum
01.06.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 6/2014
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-014-2367-x

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2014

Child's Nervous System 6/2014 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.