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Neurosurgical Review

Ausgabe 3/2017

Inhalt (20 Artikel)

Original Article

Biological relevance of tissue factor and IL-6 in arteriovenous malformations

Shouhei Noshiro, Takeshi Mikami, Yuko Kataoka-Sasaki, Masanori Sasaki, Kazuo Hashi, Shunya Ohtaki, Masahiko Wanibuchi, Nobuhiro Mikuni, Jeffery D. Kocsis, Osamu Honmou

Original Article

Impact of spinal cord compression from intradural and epidural spinal tumors on perioperative symptoms—implications for surgical decision making

Malte Mohme, Klaus Christian Mende, Theresa Krätzig, Rosemarie Plaetke, Kerim Beseoglu, Julian Hagedorn, Hans-Jakob Steiger, Frank W. Floeth, Sven O. Eicker

Original Article

Fatal complications following microvascular decompression: could it be avoided and salvaged?

Lei Xia, Ming-Xing Liu, Jun Zhong, Ning-Ning Dou, Bin Li, Hui Sun, Shi-Ting Li

Original Article

Evaluation of posterior clinoid process pneumatization by multidetector computed tomography

Veysel Burulday, Mehmet Hüseyin Akgül, Nuray Bayar Muluk, Mehmet Faik Ozveren, Ahmet Kaya

Open Access Original Article

The value of quantitative sensory testing in spine research

Anja Tschugg, Wolfgang N. Löscher, Sara Lener, Sebastian Hartmann, Matthias Wildauer, Sabrina Neururer, Claudius Thomé

Original Article

Comparison between smaller ruptured intracranial aneurysm and larger un-ruptured intracranial aneurysm: gene expression profile analysis

Hao Li, Haowen Li, Haiyan Yue, Wen Wang, Lanbing Yu, ShuoWang, Yong Cao, Jizong Zhao

Original Article

Endoscopic approach-routes in the posterior fossa cisterns through the retrosigmoid keyhole craniotomy: an anatomical study

Peter Kurucz, Gabor Baksa, Lajos Patonay, Firas Thaher, Michael Buchfelder, Oliver Ganslandt

Original Article

Multimodal treatment of craniofacial osteosarcoma with high-grade histology. A single-center experience over 35 years

Marton König, Terje A. Osnes, Ingvild Lobmaier, Bodil Bjerkehagen, Øyvind S. Bruland, Kirsten Sundby Hall, Torstein R. Meling

Original Article

Outcome following surgical treatment of chronic subdural hematoma in the oldest-old population

Christopher Munoz-Bendix, Robert Pannewitz, Daniel Remmel, Hans-Jakob Steiger, Bernd Turowski, Phillip Jorg Slotty, Marcel Alexander Kamp

Original Article

Distant recurrences limit the survival of patients with thalamic high-grade gliomas after successful resection

Ryuta Saito, Toshihiro Kumabe, Masayuki Kanamori, Yukihiko Sonoda, Teiji Tominaga

Original Article

Paradigms for single-patient multimodality treatment for cerebral aneurysms: single-center eleven-year experience

Abdullah Alobaid, Erez Nossek, Katherine Wagner, Avi Setton, Amir R. Dehdashti, David Langer, David Chalif

Case Report

Teflon granuloma after microvascular decompression for hemifacial spasm: a case report and literature review

Kazunori Oda, Tadashi Higuchi, Yasuo Murai, Fumio Yamaguchi, Akio Morita

Letter to the Editor

Outcome following surgical treatment of chronic subdural hematoma in the oldest-old population

Christopher Munoz-Bendix, Hans-Jakob Steiger, Marcel Alexander Kamp

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.