Skip to main content

08.08.2017 | Original article

Night-time blood pressure and pulse wave velocity in dialysis patients

verfasst von: Xiurong Li, Qingbo Jiang, Wenhui Wu, Xianlin Xu, Liying Miao, Lina Jin, Lina Xue, Tian Huang, Jia Di, Jinfeng Liu, Xiaozhou He

Erschienen in: Clinical and Experimental Nephrology

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Ambulatory blood pressure (ABP) monitoring and carotid-femoral pulse wave velocity (cfPWV) provide important cardiovascular risk information for dialysis patients. This study aims to evaluate the risk factors of cfPWV and the associations between ambulatory blood pressure, especially night-time blood pressure and cfPWV.

Methods

We conducted a cross-sectional study in patients on maintenance hemodialysis. ABP and cfPWV were measured on a midweek interdialytic day. Associations were determined using Pearson’s correlation analysis and multiple stepwise regression model.

Results

Systolic BPs and pulse pressures, but not diastolic BPs, were significantly and positively associated with cfPWV. In a stepwise regression model, age, diabetes mellitus and all-period systolic BP were independently associated with cfPWV. When day-time and night-time BPs were included in the analysis, respectively, only night-time systolic BP and age remained as independently associated with cfPWV.

Conclusion

Ambulatory BPs are potent associates of cfPWV and night-time systolic BP, rather than day-time BPs, is an independently predictor of cfPWV. Our results support the view that controlling of nocturnal hypertension provides a unique cardiovascular protection effect.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Tonbul Z, Altintepe L, Sozlu C, Yeksan M, Yildiz A, Turk S. Ambulatory blood pressure monitoring in haemodialysis and continuous ambulatory peritoneal dialysis (CAPD) patients. J Hum Hypertens. 2002;16(8):585–9. doi:10.1038/sj.jhh.1001449.CrossRefPubMed Tonbul Z, Altintepe L, Sozlu C, Yeksan M, Yildiz A, Turk S. Ambulatory blood pressure monitoring in haemodialysis and continuous ambulatory peritoneal dialysis (CAPD) patients. J Hum Hypertens. 2002;16(8):585–9. doi:10.​1038/​sj.​jhh.​1001449.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Tripepi G, Fagugli RM, Dattolo P, Parlongo G, Mallamaci F, Buoncristiani U, et al. Prognostic value of 24-hour ambulatory blood pressure monitoring and of night/day ratio in nondiabetic, cardiovascular events-free hemodialysis patients. Kidney Int. 2005;68(3):1294–302. doi:10.1111/j.1523-1755.2005.00527.x.CrossRefPubMed Tripepi G, Fagugli RM, Dattolo P, Parlongo G, Mallamaci F, Buoncristiani U, et al. Prognostic value of 24-hour ambulatory blood pressure monitoring and of night/day ratio in nondiabetic, cardiovascular events-free hemodialysis patients. Kidney Int. 2005;68(3):1294–302. doi:10.​1111/​j.​1523-1755.​2005.​00527.​x.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Safar ME, Blacher J, Pannier B, Guerin AP, Marchais SJ, Guyonvarc’h PM, et al. Central pulse pressure and mortality in end-stage renal disease. Hypertension. 2002;39(3):735–8.CrossRefPubMed Safar ME, Blacher J, Pannier B, Guerin AP, Marchais SJ, Guyonvarc’h PM, et al. Central pulse pressure and mortality in end-stage renal disease. Hypertension. 2002;39(3):735–8.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Lindroos AS, Johansson JK, Puukka PJ, Kantola I, Salomaa V, Juhanoja EP, et al. The association between home vs. ambulatory night-time blood pressure and end-organ damage in the general population. J Hypertens. 2016;34(9):1730–7. doi:10.1097/HJH.0000000000000995.CrossRefPubMed Lindroos AS, Johansson JK, Puukka PJ, Kantola I, Salomaa V, Juhanoja EP, et al. The association between home vs. ambulatory night-time blood pressure and end-organ damage in the general population. J Hypertens. 2016;34(9):1730–7. doi:10.​1097/​HJH.​0000000000000995​.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Van Bortel LM, Laurent S, Boutouyrie P, Chowienczyk P, Cruickshank JK, De Backer T, et al. Expert consensus document on the measurement of aortic stiffness in daily practice using carotid-femoral pulse wave velocity. J Hypertens. 2012;30(3):445–8. doi:10.1097/HJH.0b013e32834fa8b0.CrossRefPubMed Van Bortel LM, Laurent S, Boutouyrie P, Chowienczyk P, Cruickshank JK, De Backer T, et al. Expert consensus document on the measurement of aortic stiffness in daily practice using carotid-femoral pulse wave velocity. J Hypertens. 2012;30(3):445–8. doi:10.​1097/​HJH.​0b013e32834fa8b0​.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Blacher J, Guerin AP, Pannier B, Marchais SJ, Safar ME, London GM. Impact of aortic stiffness on survival in end-stage renal disease. Circulation. 1999;99(18):2434–9.CrossRefPubMed Blacher J, Guerin AP, Pannier B, Marchais SJ, Safar ME, London GM. Impact of aortic stiffness on survival in end-stage renal disease. Circulation. 1999;99(18):2434–9.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Nurnberger J, Dammer S, Opazo Saez A, Philipp T, Schafers RF. Diastolic blood pressure is an important determinant of augmentation index and pulse wave velocity in young, healthy males. J Hum Hypertens. 2003;17(3):153–8. doi:10.1038/sj.jhh.1001526.CrossRefPubMed Nurnberger J, Dammer S, Opazo Saez A, Philipp T, Schafers RF. Diastolic blood pressure is an important determinant of augmentation index and pulse wave velocity in young, healthy males. J Hum Hypertens. 2003;17(3):153–8. doi:10.​1038/​sj.​jhh.​1001526.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Kim EJ, Park CG, Park JS, Suh SY, Choi CU, Kim JW, et al. Relationship between blood pressure parameters and pulse wave velocity in normotensive and hypertensive subjects: invasive study. J Hum Hypertens. 2007;21(2):141–8. doi:10.1038/sj.jhh.1002120.CrossRefPubMed Kim EJ, Park CG, Park JS, Suh SY, Choi CU, Kim JW, et al. Relationship between blood pressure parameters and pulse wave velocity in normotensive and hypertensive subjects: invasive study. J Hum Hypertens. 2007;21(2):141–8. doi:10.​1038/​sj.​jhh.​1002120.CrossRefPubMed
17.
21.
Zurück zum Zitat Wang C, Zhang J, Liu X, Li CC, Ye ZC, Peng H, et al. Effect of valsartan with bedtime dosing on chronic kidney disease patients with nondipping blood pressure pattern. J Clin Hypertens. 2013;15(1):48–54. doi:10.1111/jch.12021.CrossRef Wang C, Zhang J, Liu X, Li CC, Ye ZC, Peng H, et al. Effect of valsartan with bedtime dosing on chronic kidney disease patients with nondipping blood pressure pattern. J Clin Hypertens. 2013;15(1):48–54. doi:10.​1111/​jch.​12021.CrossRef
Metadaten
Titel
Night-time blood pressure and pulse wave velocity in dialysis patients
verfasst von
Xiurong Li
Qingbo Jiang
Wenhui Wu
Xianlin Xu
Liying Miao
Lina Jin
Lina Xue
Tian Huang
Jia Di
Jinfeng Liu
Xiaozhou He
Publikationsdatum
08.08.2017
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Clinical and Experimental Nephrology
Print ISSN: 1342-1751
Elektronische ISSN: 1437-7799
DOI
https://doi.org/10.1007/s10157-017-1464-z

Kompaktes Leitlinien-Wissen Innere Medizin (Link öffnet in neuem Fenster)

Mit medbee Pocketcards schnell und sicher entscheiden.
Leitlinien-Wissen kostenlos und immer griffbereit auf ihrem Desktop, Handy oder Tablet.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Knochenmarktransplantat als Chance für ältere AML-Patienten

Lange Zeit ist die Transplantation von hämatopoetischen Stammzellen nur bei jüngeren Patienten mit akuter myeloischer Leukämie praktiziert worden. Inzwischen profitieren auch Ältere davon. Ergebnisse einer Studie unterstützen dieses Vorgehen.

Nierenzellkarzinom: Kein Nachteil durch subkutan appliziertes Nivolumab

Die subkutane Applikation von Nivolumab ist nach Daten einer Phase-3-Studie ähnlich gut wirksam wie die intravenöse: Die Pharmakokinetik ist vergleichbar, die objektive Response war in der Studie sogar leicht besser als in der Gruppe mit Infusionen.

Vorteile für Androgenentzug plus Androgenrezeptorblockade

Für Männer mit metastasiertem hormonsensitivem Prostata-Ca. (mHSPC), die keine Hormonchemotherapie wollen oder vertragen, ist der Androgenentzug plus Darolutamid eine Alternative: Das Progressionsrisiko wird im Vergleich zum alleinigen Androgenentzug fast halbiert.

Mit Lidocain kommt der Darm nicht schneller in Schwung

Verzögertes Wiederanspringen der Darmfunktion ist ein Hauptfaktor dafür, wenn Patientinnen und Patienten nach einer Kolonresektion länger als geplant im Krankenhaus bleiben müssen. Ob man diesem Problem mit Lidocain vorbeugen kann, war Thema einer Studie.

EKG Essentials: EKG befunden mit System (Link öffnet in neuem Fenster)

In diesem CME-Kurs können Sie Ihr Wissen zur EKG-Befundung anhand von zwölf Video-Tutorials auffrischen und 10 CME-Punkte sammeln.
Praxisnah, relevant und mit vielen Tipps & Tricks vom Profi.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.