Skip to main content
main-content

11.01.2018 | Sleep Breathing Physiology and Disorders • Original Article | Ausgabe 3/2018

Sleep and Breathing 3/2018

Nocturnal hypoxemic burden is associated with epicardial fat volume in patients with acute myocardial infarction

Zeitschrift:
Sleep and Breathing > Ausgabe 3/2018
Autoren:
Dominik Linz, Stefan Colling, Wolfgang Nußstein, Kurt Debl, Mathias Hohl, Claudia Fellner, Michael Böhm, Lars S. Maier, Okka W Hamer, Stefan Buchner, Michael Arzt
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s11325-017-1616-0) contains supplementary material, which is available to authorized users.
Dominik Linz and Stefan Colling share first authorship
Stefan Buchner and Michael Arzt share last authorship

Abstract

Background

Increased epicardial fat volume (EFV) is a common feature of patients with sleep-disordered breathing (SDB), is considered as an established marker of cardiovascular risk, and is associated with adverse cardiovascular events after myocardial infarction (MI).

Methods

To investigate the association between different measures of SDB severity and EFV after acute MI, we enrolled 105 patients with acute MI in this study. Unattended in-hospital polysomnography was performed to determine the number of apneas and hypopneas per hour during sleep (apnea-hypopnea index, AHI). To determine nocturnal hypoxemic burden, we used pulse oximetry and applied a novel parameter, the hypoxia load representing the integrated area of desaturation divided by total sleep time (HLTST). Of 105 patients, 56 underwent cardiovascular magnetic resonance to define EFV.

Results

HLTST was significantly associated with EFV (r2 = 0.316, p = 0.025). Multivariate linear regression analysis accounting for age, sex, body mass index, smoking, and left ventricular mass demonstrated that the HLTST was an independent modulator of EFV (B-coefficient 0.435 (95% CI 0.021–0.591); p = 0.015). In contrast, AHI or established measures of hypoxemia did not correlate with EFV.

Conclusions

HLTST, a novel parameter to determine nocturnal hypoxemic burden, and not AHI as an event-based measure of SDB, was associated with EFV in patients with acute MI. Further studies are warranted to confirm the link between nocturnal hypoxemia and EFV and to determine the prognostic value of a more detailed characterization of nocturnal hypoxemic burden in patients with high cardiovascular risk.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
ESM 1 (DOCX 111 kb)
11325_2017_1616_MOESM1_ESM.docx
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2018

Sleep and Breathing 3/2018 Zur Ausgabe

Sleep Breathing Physiology and Disorders • Original Article

A meta-analysis of obstructive sleep apnea in patients with cerebrovascular disease

Sleep Breathing Physiology and Disorders • Original Article

Serum ferritin and obstructive sleep apnea—epidemiological study

  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise