Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 3/2018

24.10.2017 | Original Paper

Non-surgical transient cerebellar mutism—case report and systematic review

verfasst von: Serge Makarenko, Navneet Singh, Patrick J. McDonald

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 3/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Transient cerebellar mutism has been well recognized in literature as a complication of posterior fossa tumor resection. It is marked by profound impairment of fluency, articulation, and modulation of speech, irritability and autistic features and typically resolves within days to months. Underlying pathophysiology is debated, but currently unknown.

Methods

We present a case of a child with similar clinical findings after cerebellitis, demonstration of diffuse cerebellar signal changes, swelling, and protruding tonsils at the level of foramen magnum.

Discussion

To support the hypothesis that this clinical syndrome may occur in a non-surgical context, we present a review of literature of non-surgical transient cerebellar mutism.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Dietze DD Jr, Mickle JP (1990) Cerebellar mutism after posterior fossa surgery. Pediatr Neurosurg 16:25–31 discussion 31CrossRef Dietze DD Jr, Mickle JP (1990) Cerebellar mutism after posterior fossa surgery. Pediatr Neurosurg 16:25–31 discussion 31CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Koh S, Turkel SB, Baram TZ (1997) Cerebellar mutism in children: report of six cases and potential mechanisms. Pediatr Neurol 16:218–219CrossRef Koh S, Turkel SB, Baram TZ (1997) Cerebellar mutism in children: report of six cases and potential mechanisms. Pediatr Neurol 16:218–219CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Rekate HL, Grubb RL, Aram DM, Hahn JF, Ratcheson RA (1985) Muteness of cerebellar origin. Arch Neurol 42:697–698CrossRef Rekate HL, Grubb RL, Aram DM, Hahn JF, Ratcheson RA (1985) Muteness of cerebellar origin. Arch Neurol 42:697–698CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Mariën P, Ackermann H, Adamaszek M, Barwood CH, Beaton A, Desmond J, De Witte E, Fawcett AJ, Hertrich I, Küper M, Leggio M, Marvel C, Molinari M, Murdoch BE, Nicolson RI, Schmahmann JD, Stoodley CJ, Thürling M, Timmann D, Wouters E, Ziegler W (2014) Consensus paper: language and the cerebellum: an ongoing enigma. Cerebellum Lond Engl 13:386–410. https://doi.org/10.1007/s12311-013-0540-5 CrossRef Mariën P, Ackermann H, Adamaszek M, Barwood CH, Beaton A, Desmond J, De Witte E, Fawcett AJ, Hertrich I, Küper M, Leggio M, Marvel C, Molinari M, Murdoch BE, Nicolson RI, Schmahmann JD, Stoodley CJ, Thürling M, Timmann D, Wouters E, Ziegler W (2014) Consensus paper: language and the cerebellum: an ongoing enigma. Cerebellum Lond Engl 13:386–410. https://​doi.​org/​10.​1007/​s12311-013-0540-5 CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Riva D (1998) The cerebellar contribution to language and sequential functions: evidence from a child with cerebellitis. Cortex 34:279–287CrossRef Riva D (1998) The cerebellar contribution to language and sequential functions: evidence from a child with cerebellitis. Cortex 34:279–287CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Erşahin Y, Mutluer S, Saydam S, Barçin E (1997) Cerebellar mutism: report of two unusual cases and review of the literature. Clin Neurol Neurosurg 99:130–134CrossRef Erşahin Y, Mutluer S, Saydam S, Barçin E (1997) Cerebellar mutism: report of two unusual cases and review of the literature. Clin Neurol Neurosurg 99:130–134CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Kariyattil R, Rahim MIA, Muthukuttiparambil U (2015) Cerebellar mutism following closed head injury in a child. Sultan Qaboos Univ Med J 15:e133–e135PubMedPubMedCentral Kariyattil R, Rahim MIA, Muthukuttiparambil U (2015) Cerebellar mutism following closed head injury in a child. Sultan Qaboos Univ Med J 15:e133–e135PubMedPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat Mewasingh LD, Kadhim H, Christophe C, Christiaens FJ, Dan B (2003) Nonsurgical cerebellar mutism (anarthria) in two children. Pediatr Neurol 28:59–63CrossRef Mewasingh LD, Kadhim H, Christophe C, Christiaens FJ, Dan B (2003) Nonsurgical cerebellar mutism (anarthria) in two children. Pediatr Neurol 28:59–63CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Papavasiliou AS, Kotsalis C, Trakadas S (2004) Transient cerebellar mutism in the course of acute cerebellitis. Pediatr Neurol 30:71–74CrossRef Papavasiliou AS, Kotsalis C, Trakadas S (2004) Transient cerebellar mutism in the course of acute cerebellitis. Pediatr Neurol 30:71–74CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Horowitz MB, Pang D, Hirsch W (1991) Acute cerebellitis: case report and review. Pediatr Neurosurg 17:142–145CrossRef Horowitz MB, Pang D, Hirsch W (1991) Acute cerebellitis: case report and review. Pediatr Neurosurg 17:142–145CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Kellogg JX, Piatt JH (1997) Resection of fourth ventricle tumors without splitting the vermis: the cerebellomedullary fissure approach. Pediatr Neurosurg 27:28–33CrossRef Kellogg JX, Piatt JH (1997) Resection of fourth ventricle tumors without splitting the vermis: the cerebellomedullary fissure approach. Pediatr Neurosurg 27:28–33CrossRef
29.
Zurück zum Zitat von Hoff K, Kieffer V, Habrand J-L, Kalifa C, Dellatolas G, Grill J (2008) Impairment of intellectual functions after surgery and posterior fossa irradiation in children with ependymoma is related to age and neurologic complications. BMC Cancer 8:15. https://doi.org/10.1186/1471-2407-8-15 CrossRef von Hoff K, Kieffer V, Habrand J-L, Kalifa C, Dellatolas G, Grill J (2008) Impairment of intellectual functions after surgery and posterior fossa irradiation in children with ependymoma is related to age and neurologic complications. BMC Cancer 8:15. https://​doi.​org/​10.​1186/​1471-2407-8-15 CrossRef
Metadaten
Titel
Non-surgical transient cerebellar mutism—case report and systematic review
verfasst von
Serge Makarenko
Navneet Singh
Patrick J. McDonald
Publikationsdatum
24.10.2017
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 3/2018
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-017-3643-3

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2018

Child's Nervous System 3/2018 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.