Skip to main content
Erschienen in:

11.08.2023 | Case Report

Numerous lesions of gastric adenocarcinoma of fundic-gland and fundic gland-mucosa type in a patient

verfasst von: Kentaro Imamura, Kenshi Yao, Satoshi Nimura, Hiroshi Tanabe, Takao Kanemitsu, Masaki Miyaoka

Erschienen in: Gastric Cancer | Ausgabe 6/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

A man in his 60 s underwent upper gastrointestinal endoscopy at our hospital, which revealed a 30-mm elevated lesion in the upper stomach (main lesion). There were several discolored, flat mucosal lesions and slightly elevated, reddish, subepithelial mass-like lesions (multiple secondary lesions) in the gastric fornix and body. Histopathological examination of several biopsied secondary lesions revealed gastric adenocarcinoma of fundic-gland type (GA-FG) or gastric adenocarcinoma of fundic gland-mucosa type (GA-FGM). The main lesion was suspected to be GA-FGM on magnifying endoscopy with narrow-band imaging. It was removed using endoscopic submucosal dissection for therapeutic and diagnostic purposes. The histopathological diagnosis of the resected lesion was GA-FGM, which was surrounded by two GA-FGM and > 30 GA-FG lesions. Total gastrectomy was considered; however, the patient declined further surgical treatment. Therefore, he was followed up with biannual endoscopy and computed tomography. At five years postoperatively, no tumor growth or metastasis has been observed.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ueyama H, Yao T, Nakashima Y, Hirakawa K, Oshiro Y, Hirahashi M, et al. Gastric adenocarcinoma of fundic gland type (chief cell predominant type): proposal for a new entity of gastric adenocarcinoma. Am J Surg Pathol. 2010;34:609–19.CrossRefPubMed Ueyama H, Yao T, Nakashima Y, Hirakawa K, Oshiro Y, Hirahashi M, et al. Gastric adenocarcinoma of fundic gland type (chief cell predominant type): proposal for a new entity of gastric adenocarcinoma. Am J Surg Pathol. 2010;34:609–19.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Iwashita A, Tanabe H. Diagnosis of low-grade gastric differentiated adenocarcinoma [in Japanese]. Stomach and Intestine (Tokyo). 2010;45:1057–60. Iwashita A, Tanabe H. Diagnosis of low-grade gastric differentiated adenocarcinoma [in Japanese]. Stomach and Intestine (Tokyo). 2010;45:1057–60.
3.
Zurück zum Zitat Tanabe H, Iwashita A, Ikeda K, Ota A, Yao K. Histopathological characteristics of gastric adenocarcinoma of fundic gland type [in Japanese]. Stomach and Intestine (Tokyo). 2015;50:1469–79. Tanabe H, Iwashita A, Ikeda K, Ota A, Yao K. Histopathological characteristics of gastric adenocarcinoma of fundic gland type [in Japanese]. Stomach and Intestine (Tokyo). 2015;50:1469–79.
5.
Zurück zum Zitat Tameez Uddin A, Alam F, Tameez-Uddin A, Chaudhary FM. Auto-brewery syndrome: a clinical dilemma. Cureus. 2020;12:e10983. Tameez Uddin A, Alam F, Tameez-Uddin A, Chaudhary FM. Auto-brewery syndrome: a clinical dilemma. Cureus. 2020;12:e10983.
6.
Zurück zum Zitat Yao K, Anagnostopoulos GK, Ragunath K. Magnifying endoscopy for diagnosing and delineating early gastric cancer. Endoscopy. 2009;41:462–7.CrossRefPubMed Yao K, Anagnostopoulos GK, Ragunath K. Magnifying endoscopy for diagnosing and delineating early gastric cancer. Endoscopy. 2009;41:462–7.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Ueyama H, Matsumoto K, Nagahara A, Hayashi T, Yao T, Watanabe S, et al. Gastric adenocarcinoma of the fundic gland type (chief cell predominant type). Endoscopy. 2014;46:153–7.PubMed Ueyama H, Matsumoto K, Nagahara A, Hayashi T, Yao T, Watanabe S, et al. Gastric adenocarcinoma of the fundic gland type (chief cell predominant type). Endoscopy. 2014;46:153–7.PubMed
8.
Zurück zum Zitat Imamura K, Yao K, Nimura S, Tanabe H, Kanemitsu T, Miyaoka M, et al. Characteristic endoscopic findings of gastric adenocarcinoma of fundic-gland mucosa type. Gastric Cancer. 2021;24:1307–19.CrossRefPubMed Imamura K, Yao K, Nimura S, Tanabe H, Kanemitsu T, Miyaoka M, et al. Characteristic endoscopic findings of gastric adenocarcinoma of fundic-gland mucosa type. Gastric Cancer. 2021;24:1307–19.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Ueyama H, Yao T, Akazawa Y, Hayashi T, Kurahara K, Oshiro Y, et al. Gastric epithelial neoplasm of fundic-gland mucosa lineage: proposal for a new classification in association with gastric adenocarcinoma of fundic-gland type. J Gastroenterol. 2021;56:814–28.CrossRefPubMedPubMedCentral Ueyama H, Yao T, Akazawa Y, Hayashi T, Kurahara K, Oshiro Y, et al. Gastric epithelial neoplasm of fundic-gland mucosa lineage: proposal for a new classification in association with gastric adenocarcinoma of fundic-gland type. J Gastroenterol. 2021;56:814–28.CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Okumura Y, Takamatsu M, Ohashi M, Yamamoto Y, Yamamoto N, Kawachi H, et al. Gastric adenocarcinoma of fundic gland type with aggressive transformation and lymph node metastasis: a case report. J Gastric Cancer. 2018;18:409–16.CrossRefPubMedPubMedCentral Okumura Y, Takamatsu M, Ohashi M, Yamamoto Y, Yamamoto N, Kawachi H, et al. Gastric adenocarcinoma of fundic gland type with aggressive transformation and lymph node metastasis: a case report. J Gastric Cancer. 2018;18:409–16.CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Metadaten
Titel
Numerous lesions of gastric adenocarcinoma of fundic-gland and fundic gland-mucosa type in a patient
verfasst von
Kentaro Imamura
Kenshi Yao
Satoshi Nimura
Hiroshi Tanabe
Takao Kanemitsu
Masaki Miyaoka
Publikationsdatum
11.08.2023
Verlag
Springer Nature Singapore
Erschienen in
Gastric Cancer / Ausgabe 6/2023
Print ISSN: 1436-3291
Elektronische ISSN: 1436-3305
DOI
https://doi.org/10.1007/s10120-023-01421-1

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Leitlinienkonformes Management thermischer Verletzungen

Thermische Verletzungen gehören zu den schwerwiegendsten Traumen und hinterlassen oft langfristige körperliche und psychische Spuren. Die aktuelle S2k-Leitlinie „Behandlung thermischer Verletzungen im Kindesalter (Verbrennung, Verbrühung)“ bietet eine strukturierte Übersicht über das empfohlene Vorgehen.

Verbände und Cremes gegen Dekubitus: „Wir wissen nicht, was sie bringen!“

Die Datenlage zur Wirksamkeit von Verbänden oder topischen Mitteln zur Prävention von Druckgeschwüren sei schlecht, so die Verfasser einer aktuellen Cochrane-Studie. Letztlich bleibe es unsicher, ob solche Maßnahmen den Betroffenen nutzen oder schaden.

Nackenschmerzen nach Bandscheibenvorfall: Muskeltraining hilft!

Bei hartnäckigen Schmerzen aufgrund einer zervikalen Radikulopathie schlägt ein Team der Universität Istanbul vor, lokale Steroidinjektionen mit einem speziellen Trainingsprogramm zur Stabilisierung der Nackenmuskulatur zu kombinieren.

US-Team empfiehlt Gastropexie nach Hiatushernien-Op.

Zur Vermeidung von Rezidiven nach Reparatur einer paraösophagealen Hiatushernie sollte einem US-Team zufolge der Magen bei der Op. routinemäßig an der Bauchwand fixiert werden. Das Ergebnis einer randomisierten Studie scheint dafür zu sprechen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.