Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 6/2016

13.01.2016 | Original Paper

Oberlin’s procedure in children with obstetric brachial plexus palsy

verfasst von: Roberta de Matos Figueiredo, Giuliana Grechi, Ricardo de Amoreira Gepp

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 6/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Most cases of obstetric brachial plexus palsy (OBPP) involve C5 and C6 nerve roots (Erb’s palsy). In those cases, re-establishing the elbow flexion is the primary goal of surgery. The partial transfer of the ulnar nerve to the musculocutaneous nerve (Oberlin’s procedure) is widely used in adults, but incipient in children. The purpose of this study is to describe the results obtained with such procedure as regards the improvement of the elbow flexion and donor nerve morbidity.

Method

Thirteen children aged 9 to 15 months underwent Oberlin’s procedure. They were assessed preoperatively and 1 year postoperatively using the active movement scale and also according to the functionality of the affected limb. All of them were evaluated because of the possibility of movement loss resulting from the donor nerve. We used the non-parametric, statistic Wilcoxon signed rank test (α = 0,05) method.

Results

There was a significant improvement in the active elbow flexion between pre- and postoperative periods. Eleven children presented functional improvement. All of them maintained negative cookie test 1 year after the surgery. We did not observe any loss related to the donor nerve in terms of wrist flexion.

Conclusion

The results suggest that Oberlin’s procedure can be an effective and safe alternative to treat elbow flexion in Erb’s palsy.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Al-Qattan MM (2002) Oberlin’s ulnar nerve transfer to the biceps nerve in Erb’s birth palsy. Plast Reconstr Surg 109:405–407CrossRefPubMed Al-Qattan MM (2002) Oberlin’s ulnar nerve transfer to the biceps nerve in Erb’s birth palsy. Plast Reconstr Surg 109:405–407CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Arias AV, Gonçalves VMG, Campos D, Santos DCC, Goto MMF, Campos-Zanelli TM (2010) Fine motor skills development during the first year of life. Rev Neurocienc 18:10. doi:10.4181/RNC.2010.ip01.11p Arias AV, Gonçalves VMG, Campos D, Santos DCC, Goto MMF, Campos-Zanelli TM (2010) Fine motor skills development during the first year of life. Rev Neurocienc 18:10. doi:10.​4181/​RNC.​2010.​ip01.​11p
3.
Zurück zum Zitat Clarke HM, Curtis CG (1995) An approach to obstetrical brachial plexus injuries. Hand Clinics 11:563–580 discussion 580–561PubMed Clarke HM, Curtis CG (1995) An approach to obstetrical brachial plexus injuries. Hand Clinics 11:563–580 discussion 580–561PubMed
4.
Zurück zum Zitat Curtis C, Stephens D, Clarke HM, Andrews D (2002) The active movement scale: an evaluative tool for infants with obstetrical brachial plexus palsy. The Journal of Hand Surgery 27:470–478CrossRefPubMed Curtis C, Stephens D, Clarke HM, Andrews D (2002) The active movement scale: an evaluative tool for infants with obstetrical brachial plexus palsy. The Journal of Hand Surgery 27:470–478CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Donnelly V, Foran A, Murphy J, McParland P, Keane D, O’Herlihy C (2002) Neonatal brachial plexus palsy: an unpredictable injury. Am J Obstet Gynecol 187:1209–1212CrossRefPubMed Donnelly V, Foran A, Murphy J, McParland P, Keane D, O’Herlihy C (2002) Neonatal brachial plexus palsy: an unpredictable injury. Am J Obstet Gynecol 187:1209–1212CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Garg R, Merrell GA, Hillstrom HJ, Wolfe SW (2011) Comparison of nerve transfers and nerve grafting for traumatic upper plexus palsy: a systematic review and analysis. The Journal of Bone and Joint Surgery American Volume 93:819–829. doi:10.2106/jbjs.i.01602 CrossRefPubMed Garg R, Merrell GA, Hillstrom HJ, Wolfe SW (2011) Comparison of nerve transfers and nerve grafting for traumatic upper plexus palsy: a systematic review and analysis. The Journal of Bone and Joint Surgery American Volume 93:819–829. doi:10.​2106/​jbjs.​i.​01602 CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Henderson A, Pehoski C (2006) Hand Function in the child: foundations for remediations, 2nd edn. Elsevier, USA Henderson A, Pehoski C (2006) Hand Function in the child: foundations for remediations, 2nd edn. Elsevier, USA
11.
Zurück zum Zitat Ladak A, Morhart M, O’Grady K, Wong JN, Chan KM, Watt MJ, Olson JL (2013) Distal nerve transfers are effective in treating patients with upper trunk obstetrical brachial plexus injuries: an early experience. Plast Reconstr Surg 132:985e–992e. doi:10.1097/PRS.0b013e3182a97e13 CrossRefPubMed Ladak A, Morhart M, O’Grady K, Wong JN, Chan KM, Watt MJ, Olson JL (2013) Distal nerve transfers are effective in treating patients with upper trunk obstetrical brachial plexus injuries: an early experience. Plast Reconstr Surg 132:985e–992e. doi:10.​1097/​PRS.​0b013e3182a97e13​ CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Leechavengvongs S, Witoonchart K, Uerpairojkit C, Thuvasethakul P, Ketmalasiri W (1998) Nerve transfer to biceps muscle using a part of the ulnar nerve in brachial plexus injury (upper arm type): a report of 32 cases. The Journal of Hand Surgery 23:711–716. doi:10.1016/s0363-5023(98)80059-2 CrossRefPubMed Leechavengvongs S, Witoonchart K, Uerpairojkit C, Thuvasethakul P, Ketmalasiri W (1998) Nerve transfer to biceps muscle using a part of the ulnar nerve in brachial plexus injury (upper arm type): a report of 32 cases. The Journal of Hand Surgery 23:711–716. doi:10.​1016/​s0363-5023(98)80059-2 CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Noaman HH, Shiha AE, Bahm J (2004) Oberlin’s ulnar nerve transfer to the biceps motor nerve in obstetric brachial plexus palsy: indications, and good and bad results. Microsurgery 24:182–187. doi:10.1002/micr.20037 CrossRefPubMed Noaman HH, Shiha AE, Bahm J (2004) Oberlin’s ulnar nerve transfer to the biceps motor nerve in obstetric brachial plexus palsy: indications, and good and bad results. Microsurgery 24:182–187. doi:10.​1002/​micr.​20037 CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Oberlin C, Ameur NE, Teboul F, Beaulieu JY, Vacher C (2002) Restoration of elbow flexion in brachial plexus injury by transfer of ulnar nerve fascicles to the nerve to the biceps muscle. Techniques in Hand & Upper Extremity Surgery 6:86–90CrossRef Oberlin C, Ameur NE, Teboul F, Beaulieu JY, Vacher C (2002) Restoration of elbow flexion in brachial plexus injury by transfer of ulnar nerve fascicles to the nerve to the biceps muscle. Techniques in Hand & Upper Extremity Surgery 6:86–90CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Pondaag W, Malessy MJ, van Dijk JG, Thomeer RT (2004) Natural history of obstetric brachial plexus palsy: a systematic review. Dev Med Child Neurol 46:138–144CrossRefPubMed Pondaag W, Malessy MJ, van Dijk JG, Thomeer RT (2004) Natural history of obstetric brachial plexus palsy: a systematic review. Dev Med Child Neurol 46:138–144CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Shigematsu K, Yajima H, Kobata Y, Kawamura K, Maegawa N, Takakura Y (2006) Oberlin partial ulnar nerve transfer for restoration in obstetric brachial plexus palsy of a newborn: case report. Journal of Brachial plexus and Peripheral Nerve Injury 1:3. doi:10.1186/1749-7221-1-3 PubMedPubMedCentral Shigematsu K, Yajima H, Kobata Y, Kawamura K, Maegawa N, Takakura Y (2006) Oberlin partial ulnar nerve transfer for restoration in obstetric brachial plexus palsy of a newborn: case report. Journal of Brachial plexus and Peripheral Nerve Injury 1:3. doi:10.​1186/​1749-7221-1-3 PubMedPubMedCentral
20.
Zurück zum Zitat Shumway-Cook A, Woollacott MH (2007) Motor control: translating research into clinical practice. Third edn, USA Shumway-Cook A, Woollacott MH (2007) Motor control: translating research into clinical practice. Third edn, USA
22.
Zurück zum Zitat Teboul F, Kakkar R, Ameur N, Beaulieu JY, Oberlin C (2004) Transfer of fascicles from the ulnar nerve to the nerve to the biceps in the treatment of upper brachial plexus palsy. The Journal of Bone and Joint Surgery American Volume 86-A:1485–1490PubMed Teboul F, Kakkar R, Ameur N, Beaulieu JY, Oberlin C (2004) Transfer of fascicles from the ulnar nerve to the nerve to the biceps in the treatment of upper brachial plexus palsy. The Journal of Bone and Joint Surgery American Volume 86-A:1485–1490PubMed
24.
26.
Zurück zum Zitat Waters PM (1997) Obstetric brachial plexus injuries: evaluation and management. The Journal of the American Academy of Orthopaedic Surgeons 5:205–214CrossRefPubMed Waters PM (1997) Obstetric brachial plexus injuries: evaluation and management. The Journal of the American Academy of Orthopaedic Surgeons 5:205–214CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Waters PM (2011) Pediatric brachial plexus palsy. Green’s operative hand Surgery, Sixth edn. Elsevier Waters PM (2011) Pediatric brachial plexus palsy. Green’s operative hand Surgery, Sixth edn. Elsevier
Metadaten
Titel
Oberlin’s procedure in children with obstetric brachial plexus palsy
verfasst von
Roberta de Matos Figueiredo
Giuliana Grechi
Ricardo de Amoreira Gepp
Publikationsdatum
13.01.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 6/2016
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-015-3007-9

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2016

Child's Nervous System 6/2016 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.