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Obesity Surgery

Ausgabe 5/2006

Inhalt (28 Artikel)

Quality of Life Assessment in the Morbidly Obese

Ninh Nguyen, Estaban J Varela, Tien Nguyen, Samuel E Wilson

Bariatric Surgery Cannot Prevent Tryptophan Depletion Due to Chronic Immune Activation in Morbidly Obese Patients

Gerald Brandacher, Christiana Winkler, Franz Aigner, Hubert Schwelberger, Katrin Schroecksnadel, Raimund Margreiter, Dietmar Fuchs, Helmut G Weiss

HOMA, QUICKI and MFfm to Measure Insulin Resistance in Morbid Obesity

M Ruano, V Silvestre, R Castro, M C G García-Lescún, E Aguirregoicoa, A Marco, A Rodríguez, G García-Blanch

Is Digital Image Plethysmographic (DIP) Acquisition a Valid New Tool for Preoperative Body Composition Assessment? A Validation by Dual-energy X-ray Absorptiometry

Nicola Di Lorenzo, Michele Servidio, Laura Di Renzo, Carmine Orlandi, Giorgio Coscarella, Achille Gaspari, Antonino De Lorenzo

How Do Mental Health Professionals Evaluate Candidates for Bariatric Surgery? Survey Results

Anthony N Fabricatore, Canice E Crerand, Thomas A Wadden, David B Sarwer, Jennifer L Krasucki

Health-Related Quality of Life in Morbid Obesity

Karine Duval, Picard Marceau, Odette Lescelleur, Frédéric-Simon Hould, Simon Marceau, Simon Biron, Stéphane Lebel, Louis Pérusse, Yves Lacasse

Long-Term Health-Related Quality of Life Following Gastric Bypass: Influence of Depression

Raquel Sanchez-Santos, Maria J Del Barrio, Cándida Gonzalez, Carmen Madico, Isabel Terrado, Maria L Gordillo, Jordi Pujol, Pablo Moreno, Carlos Masdevall

Gastrointestinal Quality of Life Following Laparoscopic Adjustable Gastric Banding in Asia

Wei-Jei Lee, Weu Wang, Po-Jui Yu, Po-Li Wei, Ming-Te Huang

Gallstone Formation after Weight Loss following Gastric Banding in Morbidly Obese Dutch Patients

Rosalie M Kiewiet, Marc F Durian, Marc van Leersum, Fried L E M Hesp, Adrie C M van Vliet

Rats Submitted to Gastric Banding are Leaner and Show Distinctive Feeding Patterns

Mariana P Monteiro, J Duarte Monteiro, Artur P Águas, M Helena Cardoso

Vitamin and Trace Mineral Levels after Laparoscopic Gastric Bypass

Atul K Madan, Whitney S Orth, David S Tichansky, Craig A Ternovits

Histological Findings in the Liver Before and After Gastric Bypass

Attila Csendes, Gladys Smok, Ana Maria Burgos

One-Year Experience with Tantalus™: a New Surgical Approach to Treat Morbid Obesity

Arthur Bohdjalian, Gerhard Prager, Ricardo Aviv, Shai Policker, Karin Schindler, Silke Kretschmer, Raphaela Riener, Johannes Zacherl, Bernhard Ludvik

Heliosphere® Bag in the Treatment of Severe Obesity: Preliminary Experience

P Forestieri, G D De Palma, A Formato, M E Giuliano, A Monda, V Pilone, A Romano, S Tramontano

Staplerless Laparoscopic Gastric Bypass: a New Option in Bariatric Surgery

João Eduardo Marques Tavares de Menezes Ettinger, Almino C Ramos, Euler Ázaro, Manoel P Galvão-Neto, Carlos A B Mello, Manoela S Galvão, Paulo C G Amaral, Andrei Carlo, Edvaldo Fahel

Fracture of the Spike of the Circular Stapler: an Unexpected Cause of Conversion of a Laparoscopic Vertical Banded Gastroplasty

Evangelos Menenakos, Emmanuel Lagoudianakis, Dimitrios Dardamanis, Dimitrios Theodorou, Emmanuel Leandros, John Bramis

Very Early Onset of Wernicke's Encephalopathy after Gastric Bypass

Tariq Al-Fahad, Ali Ismael, M Osama Soliman, Mousa Khoursheed

Body Contouring after Weight Loss in Morbid Obesity: Gain in Health and Leap in Psychosocial Functioning

Giacomo Datta, Filippo Boriani, Fabrizio D Obbialero, Maurizio Verga

One-Year Cost-Effectiveness of Surgical Treatment of Morbid Obesity: Vertical Banded Gastroplasty versus Lap-Band®

Ghislaine A P G van Mastrigt, Francois M H van Dielen, Johan L Severens, Gemma B W E Voss, Jan W Greve

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.