Skip to main content
main-content

01.12.2014 | Original Article | Ausgabe 6/2014

Cognitive Therapy and Research 6/2014

Obsessive Compulsive Symptom Dimensions and Suicide: The Moderating Role of Anxiety Sensitivity Cognitive Concerns

Zeitschrift:
Cognitive Therapy and Research > Ausgabe 6/2014
Autoren:
Amanda M. Raines, Daniel W. Capron, Allyson C. Bontempo, Brittney F. Dane, Norman B. Schmidt

Abstract

Extant work on the relationship between obsessive–compulsive disorder (OCD) and suicide is scarce. Moreover no research has examined potential moderators that may increase risk for suicide among those with OCD. The current study examined the moderating role of anxiety sensitivity (AS) cognitive concerns. The cognitive concerns subscale of AS, which reflects fears of cognitive dyscontrol, has been found to be associated with the obsessions dimension of OCD and increased suicidality in a number of populations. The sample included 80 patients (3.8 % with a primary OCD diagnosis) recruited from the community to participate in a larger clinical trial investigating the effects of an AS intervention on suicide. Results indicated the obsessive dimension of OCD was associated with increased suicidality. Additionally, AS cognitive concerns moderated the relationship between these variables. Future research should examine the relationships between these constructs prospectively. Results of this investigation highlight the importance of assessing suicidal risk as part of a comprehensive OCD assessment.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2014

Cognitive Therapy and Research 6/2014 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.