Zum Inhalt

Oncologic outcomes after adjuvant chemotherapy with capecitabine compared to 5-fluorouracil/leucovorin for geriatric stage II colon cancer: a retrospective cohort study

  • 19.01.2019
  • Original Article
Erschienen in:

Abstract

Purpose

After curative resection of stage II colon cancer, adjuvant chemotherapy with 5-fluorouracil/leucovorin (FL) or capecitabine is selectively recommended. However, there is little evidence of the effect of capecitabine on oncologic outcome in geriatric patients with stage II colon cancer compared to that of FL. The aim of this study was to determine the difference in recurrence-free survival (RFS), cancer-specific survival (CSS), and overall survival (OS) in patients older than 70 years of age with stage II colon cancer receiving capecitabine and FL.

Methods

Patients over 70 years of age diagnosed with primary pathologic stage II colon cancer at the Seoul National University Hospital from January 2005 to December 2015 were included. A prospectively collected database was analyzed retrospectively. Patients were separated into an FL group and a capecitabine group. The primary outcomes were RFS, CSS, and OS.

Results

Of the 154 included patients, 96 patients received FL and 58 patients received capecitabine. There was no difference between the two groups in RFS, CSS, or OS (p = 0.763, p = 0.221, and p = 0.470, respectively) as measured by Kaplan–Meier analysis with log-rank test. Administration of capecitabine as compared to FL was not a factor affecting RFS (hazard ratio [HR] 0.503, 95% confidence interval [CI] 0.145–1.745), CSS (HR 1.519, 95% CI 0.348–6.629), or OS (HR 0.941, 95% CI 0.290–3.053) on multivariable analysis.

Conclusions

Capecitabine is a safe regimen in terms of oncologic outcomes compared with FL in older patients with stage II colon cancer.
Titel
Oncologic outcomes after adjuvant chemotherapy with capecitabine compared to 5-fluorouracil/leucovorin for geriatric stage II colon cancer: a retrospective cohort study
Verfasst von
Kil-yong Lee
Ji Won Park
Ki-young Lee
Sangsik Cho
Yoon-Hye Kwon
Min Jung Kim
Seung-Bum Ryoo
Seung-Yong Jeong
Kyu Joo Park
Publikationsdatum
19.01.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 4/2019
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-019-03237-x
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Hyperparathyreoidismus: Operation kann vor Diabetes schützen

Ein chirurgischer Eingriff kann für Patienten mit primärem Hyperparathyreoidismus gegenüber dem konservativen Management metabolisch von Vorteil sein. Denn wie eine Studie zeigt, senkt die Operation das Diabetesrisiko.

Perioperative Ernährungstherapie oft nicht leitliniengerecht

Beim Ernährungsmanagement vor und nach einer Krebs-Op. im Gastrointestinaltrakt klafft offenbar eine große Lücke zwischen Leitlinienempfehlungen und klinischer Praxis. Darauf deuten die Ergebnisse einer Umfrage in 263 deutschen Zentren hin.

CT-Verzicht und Übertherapie: Ein häufiges Problem bei Ballonsinuplastik

Seit etwa 20 Jahren ist die Ballonsinuplastik als Option für die Therapie der chronischen Rhinosinusitis verfügbar. Zwei Studien haben sich nun mit der Frage beschäftigt, ob das Verfahren adäquat angewendet wird.

Operationen am Morgen sind weniger riskant

Patientinnen und Patienten, die schon früh am Tag auf dem OP-Tisch zu liegen kommen, haben bessere Überlebenschancen als am Nachmittag operierte. Allerdings sind die im Zuge einer Studie ermittelten Mortalitätsraten insgesamt niedrig und die Differenzen gering – wenngleich signifikant.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Narbe an Hals einer Frau nach Operation/© SusaZoom / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Person isst eine Krankenhaus-Mahlzeit/© gballgiggs / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Ärztin blickt auf Uhr/© Krakenimages.com/stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)