Zum Inhalt

One or Two Drains? A Propensity Score-Matched Analysis of Postoperative Complications After Tissue Expander Placement

  • 19.09.2025
  • Reconstructive Oncology

Abstract

Background

Postoperative drains help reduce seroma formation, which is associated with infection and delayed wound healing; however, multiple drains may increase patient discomfort and prolong hospital stays. The impact of drain quantity on complications after immediate breast reconstruction remains unclear. This study evaluated the association between number of drains used and postoperative complications after mastectomy and tissue expander (TE) placement.

Methods

A single-institution, propensity score-matched analysis included patients who underwent a unilateral mastectomy and immediate TE placement from January 2017 to December 2023. Patients were grouped according to the use of one or two drains and matched on body mass index, implant plane placement, acellular dermal matrix use, sentinel lymph node biopsy, intraoperative TE fill volume, and mastectomy weight. Outcomes of interest were postoperative complications, including seroma, surgical site infection, and TE removal within 90 days.

Results

After matching, 984 patients (492 per group) were analyzed. No significant differences were observed in the rates of seroma (13% vs.10%, p = 0.23), infection (12% vs. 12%, p = 0.76), or TE removal (7.5% vs. 6.1%, p = 0.46) between patients who had one drain as compared with those who had two drains. Overall 90-day complication rates were comparable (28% vs. 27%, p = 0.66) between groups, and seroma management did not differ based on one versus two drains (p = 0.89).

Conclusion

Patients who receive one drain after TE placement do not have an increased risk of complications, including seroma formation, compared with those with two drains. Generally, reconstructive surgeons can safely opt for a single drain after TE placement.
Titel
One or Two Drains? A Propensity Score-Matched Analysis of Postoperative Complications After Tissue Expander Placement
Verfasst von
Jennifer Wang, BS
Ronnie L. Shammas, MD
Francis D. Graziano, MD
Lillian A. Boe, PhD
Robert J. Allen Jr, MD
Carrie S. Stern, MD
Evan Matros, MD, MPH, MMSc
Babak J. Mehrara, MD
Jonas A. Nelson, MD, MPH
Publikationsdatum
19.09.2025
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-025-18130-x
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Prophylaktische Antibiotika bei Nasentamponade ohne erkennbaren Nutzen

Bei immunsupprimierten Patientinnen und Patienten mit Nasentamponade nach anteriorer Epistaxis konnte durch eine prophylaktische Antibiotikagabe keine Reduktion klinisch relevanter Infektionen erzielt werden. Die Rate unerwünschter Arzneimittelwirkungen lag hingegen deutlich über der Infektionsrate.

Periprothetische Infektion: Welches Verfahren beim Prothesenwechsel liegt im Trend?

Eine periprothetische Gelenkinfektion stellt ein erhebliches Mortalitätsrisiko in der Endoprothetik dar. Der Prothesenwechsel kann in einem einzeitigen oder zweizeitigen Verfahren erfolgen. Die Wahl des Verfahrens beeinflusst die Prognose maßgeblich, der Trend geht aber klar in eine Richtung.

Gliome zielgerichtet behandeln mit Vorasidenib

IDH (Isocitrat-Dehydrogenase)-Mutationen sind bei Gliomen im Erwachsenenalter ein wichtiger prognostischer und prädiktiver Faktor und zugleich ein ideales Target für eine zielgerichtete Therapie. Mittlerweile gibt es mit Vorasidenib eine zugelassene Behandlungsoption. 

Bei präoperativer Dyspnoe könnte sich gezieltes Atemtraining lohnen

Eine präoperative Dyspnoe war bei Teilnehmenden eines Prähabilitationsprogramms ein Risikofaktor für suboptimale Ergebnisse nach Op. am Magen-Darm-Trakt. Forschende aus den USA plädieren für ein verstärktes individuelles Atemtraining.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Knochensäge im Einsatz bei Knie-TEP/© Issara / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Hirntumoren sichtbar im MRT/© semnic / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodell), Lungentrainer/© S@photo / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)