Skip to main content
Erschienen in: General Thoracic and Cardiovascular Surgery 10/2022

11.08.2022 | How to Do It

Optimal settings of near-infrared fluorescence imaging with indocyanine green for intraoperative detection of lymph node metastasis in esophageal cancer

verfasst von: Ryohei Iwata, Shinichiro Shiomi, Susumu Aikou, Koichi Yagi, Hiroharu Yamashita, Yasuyuki Seto

Erschienen in: General Thoracic and Cardiovascular Surgery | Ausgabe 10/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Lymphatic flow mapping using near-infrared fluorescence (NIR) imaging with indocyanine green (ICG) has been used for intraoperative diagnosis of lymph node metastasis (LNM) in various cancers. Accurate prediction of LNM intraoperatively may allow minimization of the extent of lymphadenectomy. However, a consistent method and diagnostic ability, allowing application of NIR-guided lymphatic flow mapping to esophageal cancer (EC), have not been established due to the multidirectional and complex characteristics of lymphatic flow in the esophagus. Herein, we present a novel NIR-guided surgical technique for predicting lymph node stations potentially containing LNM in EC with high diagnostic accuracy derived from appropriately adjusting the ICG injection setting.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Yuan F, Qingfeng Z, Jia W, Chao L, Shi Y, Yuzhao W, et al. Influence of metastatic status and number of removed lymph nodes on survival of patients with squamous esophageal carcinoma. Med (Baltim). 2015;94(48): e1973. CrossRef Yuan F, Qingfeng Z, Jia W, Chao L, Shi Y, Yuzhao W, et al. Influence of metastatic status and number of removed lymph nodes on survival of patients with squamous esophageal carcinoma. Med (Baltim). 2015;94(48): e1973. CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Sgourakis G, Gockel I, Lyros O, Hansen T, Mildenberger P, Lang H. Detection of lymph node metastases in esophageal cancer. Expert Rev Anticancer Ther. 2011;11(4):601–12. CrossRef Sgourakis G, Gockel I, Lyros O, Hansen T, Mildenberger P, Lang H. Detection of lymph node metastases in esophageal cancer. Expert Rev Anticancer Ther. 2011;11(4):601–12. CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Liu J, Wang Z, Shao H, Qu D, Liu J, Yao L. Improving CT detection sensitivity for nodal metastases in oesophageal cancer with combination of smaller size and lymph node axial ratio. Eur Radiol. 2008;28(1):188–95. CrossRef Liu J, Wang Z, Shao H, Qu D, Liu J, Yao L. Improving CT detection sensitivity for nodal metastases in oesophageal cancer with combination of smaller size and lymph node axial ratio. Eur Radiol. 2008;28(1):188–95. CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Choi J, Kim SG, Kim JS, Jung HC, Song IS. Comparison of endoscopic ultrasonography (EUS), positron emission tomography (PET), and computed tomography (CT) in the preoperative locoregional staging of resectable esophageal cancer. Surg Endosc. 2010;24(6):1380–6. CrossRef Choi J, Kim SG, Kim JS, Jung HC, Song IS. Comparison of endoscopic ultrasonography (EUS), positron emission tomography (PET), and computed tomography (CT) in the preoperative locoregional staging of resectable esophageal cancer. Surg Endosc. 2010;24(6):1380–6. CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Kitagawa Y, Uno T, Oyama T, Kato K, Kato H, Kawakubo H, et al. Esophageal cancer practice guidelines 2017 edited by the Japan Esophageal Society. Esophagus. 2019;16(1):1–43. CrossRef Kitagawa Y, Uno T, Oyama T, Kato K, Kato H, Kawakubo H, et al. Esophageal cancer practice guidelines 2017 edited by the Japan Esophageal Society. Esophagus. 2019;16(1):1–43. CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Kitai T, Inomoto T, Miwa M, Shikayama T. Fluorescence navigation with indocyanine green for detecting sentinel lymph nodes in breast cancer. Breast Cancer. 2005;12(3):211–5. CrossRef Kitai T, Inomoto T, Miwa M, Shikayama T. Fluorescence navigation with indocyanine green for detecting sentinel lymph nodes in breast cancer. Breast Cancer. 2005;12(3):211–5. CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Jimenez-Lillo J, Villegas-Tovar E, Momblan-Garcia D, Turrado-Rodriguez V, Ibarzabal-Olano A, De Lacy B, et al. Performance of indocyanine-green imaging for sentinel lymph node mapping and lymph node metastasis in esophageal cancer: systematic review and meta-analysis. Ann Surg Oncol. 2021;28(9):4869–77. CrossRef Jimenez-Lillo J, Villegas-Tovar E, Momblan-Garcia D, Turrado-Rodriguez V, Ibarzabal-Olano A, De Lacy B, et al. Performance of indocyanine-green imaging for sentinel lymph node mapping and lymph node metastasis in esophageal cancer: systematic review and meta-analysis. Ann Surg Oncol. 2021;28(9):4869–77. CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Wang X, Hu Y, Wu X, Liang M, Hu Z, Gan X, et al. Near-infrared fluorescence imaging-guided lymphatic mapping in thoracic esophageal cancer surgery. Surg Endosc. 2022;36(6):3994–4003. CrossRef Wang X, Hu Y, Wu X, Liang M, Hu Z, Gan X, et al. Near-infrared fluorescence imaging-guided lymphatic mapping in thoracic esophageal cancer surgery. Surg Endosc. 2022;36(6):3994–4003. CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Mori K, Yamagata Y, Aikou S, Nishida M, Kiyokawa T, Yagi K, et al. Short-term outcomes of robotic radical esophagectomy for esophageal cancer by a nontransthoracic approach compared with conventional transthoracic surgery. Dis Esophagus. 2016;29(5):429–34. CrossRef Mori K, Yamagata Y, Aikou S, Nishida M, Kiyokawa T, Yagi K, et al. Short-term outcomes of robotic radical esophagectomy for esophageal cancer by a nontransthoracic approach compared with conventional transthoracic surgery. Dis Esophagus. 2016;29(5):429–34. CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Wang Y, Zhu L, Xia W, Wang F. Anatomy of lymphatic drainage of the esophagus and lymph node metastasis of thoracic esophageal cancer. Cancer Manag Res. 2018;26(10):6295–303. CrossRef Wang Y, Zhu L, Xia W, Wang F. Anatomy of lymphatic drainage of the esophagus and lymph node metastasis of thoracic esophageal cancer. Cancer Manag Res. 2018;26(10):6295–303. CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Ohnishi S, Lomnes SJ, Laurence RG, Gogbashian A, Mariani G, Frangioni JV. Organic alternatives to quantum dots for intraoperative near-infrared fluorescent sentinel lymph node mapping. Mol Imaging. 2005;4(3):172–81. CrossRef Ohnishi S, Lomnes SJ, Laurence RG, Gogbashian A, Mariani G, Frangioni JV. Organic alternatives to quantum dots for intraoperative near-infrared fluorescent sentinel lymph node mapping. Mol Imaging. 2005;4(3):172–81. CrossRef
Metadaten
Titel
Optimal settings of near-infrared fluorescence imaging with indocyanine green for intraoperative detection of lymph node metastasis in esophageal cancer
verfasst von
Ryohei Iwata
Shinichiro Shiomi
Susumu Aikou
Koichi Yagi
Hiroharu Yamashita
Yasuyuki Seto
Publikationsdatum
11.08.2022
Verlag
Springer Nature Singapore
Erschienen in
General Thoracic and Cardiovascular Surgery / Ausgabe 10/2022
Print ISSN: 1863-6705
Elektronische ISSN: 1863-6713
DOI
https://doi.org/10.1007/s11748-022-01859-7

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2022

General Thoracic and Cardiovascular Surgery 10/2022 Zur Ausgabe

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2k-Leitlinie "Operative Therapie des primären und renalen Hyperparathyreoidismus”

CME-Kurs
CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Kerstin Lorenz
Lernziele des Webinars zur operativen Therapie des primären und renalen Hyperparathyreoidismus sind die wichtigsten klinischen Erscheinungsformen des Hyperparathyreoidismus und ihre Symptome kennenzulernen. Für die wesentlichen Erkrankungsformen sollen die erforderlichen präoperativen Diagnostikverfahren zur Lokalisation und Differentialdiagnosen und jeweils die Indikationen zur Operation deutlich gemacht werden. Zudem sollen die zugehörigen Operationsverfahren und technische Spezifika vorgestellt werden.

Prof. Dr. med. Kerstin Lorenz
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Schultersteife“

CME: 2 Punkte

In diesem Webinar soll über die verschiedenen Ursachen einer Schultersteife, die Diagnostik und die Therapieansätze berichtet werden. Was ist klinisch eine gesicherte Therapie, was sollte lieber unterlassen werden. Es wird dabei gleichermaßen auf die konservative wie operative Therapie eingegangen. Der Schwerpunkt wird auf die Behandlung und weniger auf wissenschaftliche Grundlagen gelegt.

PD Dr. med. Carsten Englert
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.