Zum Inhalt

Osteochondritis dissecans in children: location-dependent differences

(Part I: knee)

  • 12.06.2025
  • Review
Erschienen in:

Abstract

The classic terminology “osteochondritis dissecans (OCD)” describes a pathologic alteration, centered at the osteochondral junction, involving the subchondral bone and/or its cartilaginous precursor, with risk for lesion instability and disruption of the overlying articular cartilage. Among children and young adults, these sites of osteochondrosis can be a cause of chronic joint pain and are most often found within the knee, the ankle, and the elbow joints. No consensus exists on the precise pathophysiology underlying the development and progression of these lesions, which likely varies slightly among lesions at different anatomic locations as the result of region-specific differences in tissue quality, vascular perfusion, and biomechanical forces. While our current understanding of OCD lesions is largely derived from lesions involving the femoral condyles, important location-dependent differences exist. The current Part I article of this two-part series will review key definitions and pathophysiologic principles shared among OCD lesions, highlighting the distinction between lesions that occur in skeletally immature and mature individuals. This will be followed by a brief section on the imaging approach and rationale for imaging work-up. Finally, an evidence-based literature review will address location-specific pathophysiology, imaging considerations, findings of lesion instability, and treatment selection considerations, focusing on lesions that involve the knee joint: medial femoral condyle, lateral femoral condyle, and patellar-femoral trochlear joint. A separate article (Part II of this series) will be devoted to lesions that involve the ankle (talar dome) and the elbow (capitellum and humeral trochlea) joints.

Graphical Abstract

Titel
Osteochondritis dissecans in children: location-dependent differences
(Part I: knee)
Verfasst von
Jie C. Nguyen
J Herman Kan
Vandan S. Patel
Donna G. Blankenbaker
Kevin G. Shea
James L. Carey
Ann M. Johnson
Diego Jaramillo
Theodore J. Ganley
Publikationsdatum
12.06.2025
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Pediatric Radiology / Ausgabe 7/2025
Print ISSN: 0301-0449
Elektronische ISSN: 1432-1998
DOI
https://doi.org/10.1007/s00247-025-06267-6
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Radiologie

Extrapulmonale Befunde beim Lungenkrebs-Screening – Krebsverdacht gerechtfertigt?

Der Umgang mit Zufallsentdeckungen ist ein vieldiskutiertes Thema im Zusammenhang mit dem Low-Dose-CT-Screening auf Lungenkrebs. Eine Studie hat sich nun speziell mit inzidentellen Befunden befasst, die auf ein extrapulmonales Malignom verdächtig sind.

KI-Chatbots bieten 24/7-Sprechstunde für Patienten

Medizinischen Rat von Chatbots auf der Basis sogenannter künstlicher Intelligenz haben laut Umfragen bereits knapp die Hälfte aller Erwachsenen schon einmal eingeholt. Welche Chancen und Risiken birgt das?

Bessere Symptomkontrolle dank Radiochirurgie auch bei mehr als vier Hirnmetastasen?

Eine stereotaktische Bestrahlung einzelner Läsionen könnte in puncto Symptomkontrolle und Lebensqualität auch bei mehr als vier Hirnmetastasen Vorteile gegenüber einer Hippocampus-schonenden Ganzhirnbestrahlung bieten. Darauf deuten Ergebnisse einer kleineren randomisierten Studie aus den USA hin. Riesig waren die Unterschiede indes nicht.

Start des Lungenkrebsscreenings in Deutschland: Das sollten Sie wissen

Seit 1. April 2026 können sich Raucherinnen und Raucher in Deutschland unter bestimmten Voraussetzungen einem CT-basierten Lungenkrebsscreening unterziehen. Zum Start des Programms haben wir die wichtigsten Fragen und Antworten für Sie zusammengetragen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Mann erhält einen CT-Scan /© Mark Kostich / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Vater recherchiert am Smartphone/© Elnur / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Hirnmetastase eines nichtkleinzelligen Lungenkarzinoms frontal rechts/© Diehl, C., Combs, S.E. / all rights reserved Springer Medizin Verlag GmbH, Lungenkrebsscreening per Low-Dose-Computertomographie/© Ladage D., Delorme S. / all rights reserved Springer Medizin Verlag GmbH