Skip to main content
main-content

30.04.2016 | Original Article • ELBOW - PAEDIATRICS | Ausgabe 5/2016

European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 5/2016

Outcome of isolated olecranon fractures in skeletally immature patients: comparison of open reduction and tension band wiring fixation versus closed reduction and percutaneous screw fixation

Zeitschrift:
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology > Ausgabe 5/2016
Autoren:
Marco Corradin, Lorenza Marengo, Antonio Andreacchio, Matteo Paonessa, Vanessa Giacometti, Antoine Samba, Marie Rousset, Federico Canavese

Abstract

Purpose

The olecranon fracture is an uncommon injury reported to incur many possible complications in children. The aim of this study was to compare the outcome of two different surgical techniques in isolated olecranon fracture.

Methods

We retrospectively evaluated 22 children with isolated olecranon fracture treated by open reduction and tension band wiring fixation versus closed reduction and percutaneous screw fixation. We compared the dislocation before and after surgery by radiography. The patients were evaluated clinically with Quick DASH®.

Results

Both techniques showed good radiological and clinical outcome (Quick DASH® 1.82 vs. 3.42) with no statistically significance difference (p > 0.05). In two cases (16.6 %) of the group treated with cannulated screw, it was necessary to convert into open reduction to obtain optimal reduction of the fracture. All the children returned to previous activity. In four cases, the extension of the elbow was slightly reduced (15°–20°), with no statistically significant difference in the two groups.

Conclusion

It is not contraindicated to operate skeletally immature patients with displaced olecranon fracture. However, results were essentially the same, and so either method is a satisfactory choice for pediatric displaced olecranon fractures, with equally acceptable radiological results and similar rate of complications and clinical outcome at final follow-up.

Level of evidence

III.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2016

European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 5/2016 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Orthopädie & Unfallchirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.


 

Neu im Fachgebiet Orthopädie und Unfallchirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Orthopädie und Unfallchirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise