Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 5/2021

17.02.2021 | Review

Outcomes of Bariatric Surgery in Patients with Liver Cirrhosis: a Systematic Review

verfasst von: Saleem Ahmed, Sjaak Pouwels, Chetan Parmar, Radwan Kassir, Maurizio de Luca, Yitka Graham, Kamal Mahawar, for the Global Bariatric Research Collaborative

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 5/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Obesity is commonly associated with non-alcoholic fatty liver disease and is a significant cause of chronic liver disease and cirrhosis. Some patients undergoing bariatric surgery suffer from cirrhosis of the liver. Currently, there is a lack of consensus on the management of these patients and the safety and efficacy of bariatric surgery in this group. This review aims to update our previously published systematic review on the same topic. A total of 21 studies reporting experience on patients with cirrhosis undergoing bariatric surgery were included. Sleeve gastrectomy was the most common surgery performed, followed by Roux-en-Y gastric bypass. The results show that bariatric surgery may be feasible in carefully selected patients with obesity and cirrhosis although they have slightly higher morbidity and mortality rates.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Sarwar R, Pierce N, Koppe S. Obesity and nonalcoholic fatty liver disease: current perspectives. Diabetes Metab Syndr Obes Targets Ther. 2018;11:533–42.CrossRef Sarwar R, Pierce N, Koppe S. Obesity and nonalcoholic fatty liver disease: current perspectives. Diabetes Metab Syndr Obes Targets Ther. 2018;11:533–42.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Kral JG, Thung SN, Biron S, et al. Effects of surgical treatment of the metabolic syndrome on liver fibrosis and cirrhosis. Surgery. 2004;135:48–58.CrossRef Kral JG, Thung SN, Biron S, et al. Effects of surgical treatment of the metabolic syndrome on liver fibrosis and cirrhosis. Surgery. 2004;135:48–58.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Sjöström L. Review of the key results from the Swedish Obese Subjects (SOS) trial-a prospective controlled intervention study of bariatric surgery. J Intern Med. 2013;273:219–34.CrossRef Sjöström L. Review of the key results from the Swedish Obese Subjects (SOS) trial-a prospective controlled intervention study of bariatric surgery. J Intern Med. 2013;273:219–34.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Lee Y, Tian C, Lovrics O, et al. Bariatric surgery before, during, and after liver transplantation: a systematic review and meta-analysis. Surg Obes Relat Dis. 2020;16:1336–47.CrossRef Lee Y, Tian C, Lovrics O, et al. Bariatric surgery before, during, and after liver transplantation: a systematic review and meta-analysis. Surg Obes Relat Dis. 2020;16:1336–47.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Jan A, Narwaria M, Mahawar KK. A systematic review of bariatric surgery in patients with liver cirrhosis. Obes Surg. 2015;25:1518–26.CrossRef Jan A, Narwaria M, Mahawar KK. A systematic review of bariatric surgery in patients with liver cirrhosis. Obes Surg. 2015;25:1518–26.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Brolin RE, Bradley LJ, Taliwal RV. Unsuspected cirrhosis discovered during elective obesity operations. Arch Surg. 1998;133:84–8.CrossRef Brolin RE, Bradley LJ, Taliwal RV. Unsuspected cirrhosis discovered during elective obesity operations. Arch Surg. 1998;133:84–8.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Takata MC, Campos GM, Ciovica R, et al. Laparoscopic bariatric surgery improves candidacy in morbidly obese patients awaiting transplantation. Surg Obes Relat Dis. 2008;4:159–64.CrossRef Takata MC, Campos GM, Ciovica R, et al. Laparoscopic bariatric surgery improves candidacy in morbidly obese patients awaiting transplantation. Surg Obes Relat Dis. 2008;4:159–64.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Shimizu H, Phuong V, Maia M, et al. Bariatric surgery in patients with liver cirrhosis. Surg Obes Relat Dis. 2013;9:1–6.CrossRef Shimizu H, Phuong V, Maia M, et al. Bariatric surgery in patients with liver cirrhosis. Surg Obes Relat Dis. 2013;9:1–6.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Woodford RM, Burton PR, O’Brien PE, et al. Laparoscopic adjustable gastric banding in patients with unexpected cirrhosis: safety and outcomes. Obes Surg. 2015;25:1858–62.CrossRef Woodford RM, Burton PR, O’Brien PE, et al. Laparoscopic adjustable gastric banding in patients with unexpected cirrhosis: safety and outcomes. Obes Surg. 2015;25:1858–62.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Wolter S, Duprée A, Coelius C, et al. Influence of liver disease on perioperative outcome after bariatric surgery in a Northern German Cohort. Obes Surg. 2017;27:90–5.CrossRef Wolter S, Duprée A, Coelius C, et al. Influence of liver disease on perioperative outcome after bariatric surgery in a Northern German Cohort. Obes Surg. 2017;27:90–5.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Hanipah ZN, Punchai S, McCullough A, et al. Bariatric surgery in patients with cirrhosis and portal hypertension. Obes Surg. 2018;28:3431–8.CrossRef Hanipah ZN, Punchai S, McCullough A, et al. Bariatric surgery in patients with cirrhosis and portal hypertension. Obes Surg. 2018;28:3431–8.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Moulla Y, Lyros O, Blüher M, et al. Feasibility and safety of bariatric surgery in high-risk patients: a single-center experience. J Obes. 2018;2018:7498258.CrossRef Moulla Y, Lyros O, Blüher M, et al. Feasibility and safety of bariatric surgery in high-risk patients: a single-center experience. J Obes. 2018;2018:7498258.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Minambres I, Rubio MA, de Hollanda A, et al. Outcomes of bariatric surgery in patients with cirrhosis. Obes Surg. 2019;14 Minambres I, Rubio MA, de Hollanda A, et al. Outcomes of bariatric surgery in patients with cirrhosis. Obes Surg. 2019;14
25.
26.
Zurück zum Zitat Quezada N, Maturana G, Irarrázaval MJ, et al. Bariatric surgery in cirrhotic patients: a matched case-control study. Obes Surg. 2020; Quezada N, Maturana G, Irarrázaval MJ, et al. Bariatric surgery in cirrhotic patients: a matched case-control study. Obes Surg. 2020;
27.
Zurück zum Zitat Kaul A, Singla V, Baksi A, et al. Safety and efficacy of bariatric surgery in advanced liver fibrosis. Obes Surg. 2020; Kaul A, Singla V, Baksi A, et al. Safety and efficacy of bariatric surgery in advanced liver fibrosis. Obes Surg. 2020;
30.
Zurück zum Zitat Mattar SG, Velcu LM, Rabinovitz M, et al. Surgically-induced weight loss significantly improves nonalcoholic fatty liver disease and the metabolic syndrome. Ann Surg. 2005;242:610–20.CrossRef Mattar SG, Velcu LM, Rabinovitz M, et al. Surgically-induced weight loss significantly improves nonalcoholic fatty liver disease and the metabolic syndrome. Ann Surg. 2005;242:610–20.CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Bromberger B, Porrett P, Choudhury R, et al. Weight loss interventions for morbidly obese patients with compensated cirrhosis: a Markov decision analysis model. J Gastrointest Surg. 2014;18:321–7.CrossRef Bromberger B, Porrett P, Choudhury R, et al. Weight loss interventions for morbidly obese patients with compensated cirrhosis: a Markov decision analysis model. J Gastrointest Surg. 2014;18:321–7.CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Abraham A, Ikramuddin S, Jahansouz C, et al. Trends in bariatric surgery: procedure selection, revisional surgeries, and readmissions. Obes Surg. 2016;26:1371–7.CrossRef Abraham A, Ikramuddin S, Jahansouz C, et al. Trends in bariatric surgery: procedure selection, revisional surgeries, and readmissions. Obes Surg. 2016;26:1371–7.CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Alhamdani A, Wilson M, Jones T, et al. Laparoscopic adjustable gastric banding: a 10-year single-centre experience of 575 cases with weight loss following surgery. Obes Surg. 2012;22:1029–38.CrossRef Alhamdani A, Wilson M, Jones T, et al. Laparoscopic adjustable gastric banding: a 10-year single-centre experience of 575 cases with weight loss following surgery. Obes Surg. 2012;22:1029–38.CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Singhal R, Bryant C, Kitchen M, et al. Band slippage and erosion after laparoscopic gastric banding: a meta-analysis. Surg Endosc. 2010;24:2980–6.CrossRef Singhal R, Bryant C, Kitchen M, et al. Band slippage and erosion after laparoscopic gastric banding: a meta-analysis. Surg Endosc. 2010;24:2980–6.CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Bennett S, Gostimir M, Shorr R, et al. The role of routine preoperative upper endoscopy in bariatric surgery: a systematic review and meta-analysis. Surg Obes Relat Dis. 2016;12:1116–25.CrossRef Bennett S, Gostimir M, Shorr R, et al. The role of routine preoperative upper endoscopy in bariatric surgery: a systematic review and meta-analysis. Surg Obes Relat Dis. 2016;12:1116–25.CrossRef
Metadaten
Titel
Outcomes of Bariatric Surgery in Patients with Liver Cirrhosis: a Systematic Review
verfasst von
Saleem Ahmed
Sjaak Pouwels
Chetan Parmar
Radwan Kassir
Maurizio de Luca
Yitka Graham
Kamal Mahawar
for the Global Bariatric Research Collaborative
Publikationsdatum
17.02.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 5/2021
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-021-05289-x

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2021

Obesity Surgery 5/2021 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.