Skip to main content
Erschienen in:

29.03.2024 | Original Article

Outcomes of conversion total hip arthroplasty for failed fixation of intertrochanteric fractures with monoblock distal-loading reconstruction stem

verfasst von: Dhanasekaran Soundarrajan, Helawi Tewabe Fanta, Rithika Singh, Palanisami Dhanasekararaja, Natesan Rajkumar, Shanmuganathan Rajasekaran

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology | Ausgabe 4/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The aim of our study was to analyze the clinical and radiological outcomes of conversion total hip arthroplasty (THA) for failed fixation of proximal femur fractures with monoblock grit-blasted titanium reconstruction stem (Wagner self-locking stem, Zimmer).

Patients and methods

Thirty-nine patients were included in this retrospective analysis undergoing conversion THA for failed cephalomedullary nail or dynamic hip screw fixation for intertrochanteric fractures from January 2017 to January 2022. The clinical evaluation was done using Harris hip score. The radiological outcomes measured were subsidence, level of osteointegration, stem-canal fill ratio and heterotopic bone formation. The complications were noted postoperatively and during the follow-up.

Results

The mean follow-up at the end of the study was 27.8 months (range, 14–72 months). There was a significant improvement in the Harris hip score over serial follow-ups (p < 0.001), but after 2 years, there was no statistically significant difference (p = 0.46). According to Engh’s criteria, stable ingrowth was noted in 35 stems, fibrous stable ingrowth was noted in 4 stems and no patients had progressive subsidence and unstable stem. The mean stem-canal fill percentages were 91.8 ± 5.4% at the mid-stem and 80.3 ± 11.5% at the stem tip. Heterotopic ossification Brooker grade 2 was noted in 8 patients, and no patients had grade 3 or 4 heterotopic ossification. There were 7 (17.9%) intraoperative periprosthetic fractures, and greater trochanteric avulsion was noted in 2 patients in the follow-up.

Conclusion

Conversion THA using monoblock tapered distal loading stems bypasses the calcar deficiency and gives stable fixation in failed fixation of intertrochanteric fractures. It gives good radiological outcome and significant improvement in the clinical outcomes compared to the preoperative disability. However, caution should be noted for risk of intraoperative periprosthetic fractures in this subgroup of patients.
Literatur
16.
Zurück zum Zitat Brooker AF, Bowerman JW, Robinson RA, Riley LH (1973) Ectopic ossification following total hip replacement. Incidence and a method of classification. J Bone Joint Surg Am 55(8):1629–1632CrossRefPubMed Brooker AF, Bowerman JW, Robinson RA, Riley LH (1973) Ectopic ossification following total hip replacement. Incidence and a method of classification. J Bone Joint Surg Am 55(8):1629–1632CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Outcomes of conversion total hip arthroplasty for failed fixation of intertrochanteric fractures with monoblock distal-loading reconstruction stem
verfasst von
Dhanasekaran Soundarrajan
Helawi Tewabe Fanta
Rithika Singh
Palanisami Dhanasekararaja
Natesan Rajkumar
Shanmuganathan Rajasekaran
Publikationsdatum
29.03.2024
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology / Ausgabe 4/2024
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-024-03907-9

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. Zur Fortbildung und Wissenserweiterung, verfasst und geprüft von Expertinnen und Experten der Gesellschaft für Arthroskopie und Gelenkchirurgie (AGA).


Jetzt entdecken!

Neu im Fachgebiet Orthopädie und Unfallchirurgie

Leitlinienkonformes Management thermischer Verletzungen

Thermische Verletzungen gehören zu den schwerwiegendsten Traumen und hinterlassen oft langfristige körperliche und psychische Spuren. Die aktuelle S2k-Leitlinie „Behandlung thermischer Verletzungen im Kindesalter (Verbrennung, Verbrühung)“ bietet eine strukturierte Übersicht über das empfohlene Vorgehen.

Positive Daten für supraskapulären Nervenblock bei Schultersteife

Daten einer aktuellen Metaanalyse sprechen dafür, dass eine Blockade des Nervus suprascapularis bei Schultersteife mit Blick auf Funktion und Schmerzlinderung mindestens so effektiv ist wie eine Physiotherapie oder intraartikulär injizierte Steroide.

Wirbelgleiten: Dem persönlichen Drang zum Versteifen widerstehen!

In einer norwegischen Studie schnitt die alleinige Dekompressions-Op. bei Personen mit Wirbelgleiten auch dann nicht schlechter ab, wenn erfahrene Chirurgen/ Chirurginnen eigentlich für eine zusätzliche Versteifung plädiert hätten.

Nackenschmerzen nach Bandscheibenvorfall: Muskeltraining hilft!

Bei hartnäckigen Schmerzen aufgrund einer zervikalen Radikulopathie schlägt ein Team der Universität Istanbul vor, lokale Steroidinjektionen mit einem speziellen Trainingsprogramm zur Stabilisierung der Nackenmuskulatur zu kombinieren.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.