Skip to main content
Erschienen in: General Thoracic and Cardiovascular Surgery 9/2023

27.02.2023 | Original Article

Outcomes of del Nido cardioplegia after surgical aortic valve replacement and coronary artery bypass grafting

verfasst von: Chikashi Nakai, Cheng Zhang, Hiroto Kitahara, Christian Shults, Ron Waksman, Ezequiel. J. .Molina

Erschienen in: General Thoracic and Cardiovascular Surgery | Ausgabe 9/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

The use of del Nido cardioplegia (DNC) was initially adopted in the field of pediatric cardiac surgery. Several studies in adult patients suggested there were no differences in early postoperative outcomes as compared to blood-based cardioplegia. We sought to evaluate the impact of DNC as compared to modified Buckberg cardioplegia (BC) on early postoperative outcomes in patients undergoing surgical aortic valve replacement with and without coronary artery bypass grafting (SAVR ± CABG).

Methods

All SAVR ± CABG procedures were switched from BC to DNC at our institute in 2012. We compared outcomes of BC (November 2007–October 2012; n = 1037) with DNC (November 2012–December 2017; n = 1067). Significant baseline differences were observed between the two groups and such differences were adjusted via inverse propensity treatment weighting.

Results

After adjustment, SAVR ± CABG patients who received DNC required longer aortic cross-clamp times, while postoperative peak troponin I and creatinine kinase-MB isotype were significantly lower in the BC group. Length of hospital and intensive care unit stay were significantly shorter in the DNC group. The incidence of postoperative complications was lower in the DNC cohort. Thirty-day mortality rate was significantly lower in the DNC group (3.0% vs 4.9%, p = 0.002).

Conclusions

The use of DNC cardioplegia in our cohort of adult patients who underwent SAVR ± CABG was safe and associated with improved postoperative outcomes. However, the use of DNC may be associated with higher degrees of myocardial injury.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Timek T, Willekes C, Hulme O, Himelhoch B, Nadeau D, Borgman A, et al. Propensity matched analysis of del Nido Cardioplegia in adult coronary artery bypass grafting: initial experience with 100 consecutive patients. Ann Thorac Surg. 2016;101(6):2237–41. CrossRefPubMed Timek T, Willekes C, Hulme O, Himelhoch B, Nadeau D, Borgman A, et al. Propensity matched analysis of del Nido Cardioplegia in adult coronary artery bypass grafting: initial experience with 100 consecutive patients. Ann Thorac Surg. 2016;101(6):2237–41. CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Lenoir M, Bouhout I, Jelassi A, Cartier R, Poirier N, El-Hamamsy I, et al. Del Nido cardioplegia versus blood cardioplegia in adult aortic root surgery. J Thorac Cardiovasc Surg. 2021;162(2):514-22.e2. CrossRefPubMed Lenoir M, Bouhout I, Jelassi A, Cartier R, Poirier N, El-Hamamsy I, et al. Del Nido cardioplegia versus blood cardioplegia in adult aortic root surgery. J Thorac Cardiovasc Surg. 2021;162(2):514-22.e2. CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Mick SL, Robich MP, Houghtaling PL, Gillinov AM, Soltesz EG, Johnston DR, et al. del Nido versus Buckberg cardioplegia in adult isolated valve surgery. J Thorac Cardiovasc Surg. 2015;149(2):626–34. CrossRefPubMed Mick SL, Robich MP, Houghtaling PL, Gillinov AM, Soltesz EG, Johnston DR, et al. del Nido versus Buckberg cardioplegia in adult isolated valve surgery. J Thorac Cardiovasc Surg. 2015;149(2):626–34. CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Kim K, Ball C, Grady P, Mick S. Use of del Nido Cardioplegia for adult cardiac surgery at the cleveland clinic: perfusion implications. J Extra Corpor Technol. 2014;46(4):317–23. CrossRefPubMedPubMedCentral Kim K, Ball C, Grady P, Mick S. Use of del Nido Cardioplegia for adult cardiac surgery at the cleveland clinic: perfusion implications. J Extra Corpor Technol. 2014;46(4):317–23. CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat O’Donnell C, Wang H, Tran P, Miller S, Shuttleworth P, Boyd JH. Utilization of del Nido Cardioplegia in adult coronary artery bypass grafting—a retrospective analysis. Circ J. 2019;83(2):342–6. CrossRefPubMed O’Donnell C, Wang H, Tran P, Miller S, Shuttleworth P, Boyd JH. Utilization of del Nido Cardioplegia in adult coronary artery bypass grafting—a retrospective analysis. Circ J. 2019;83(2):342–6. CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Valooran GJ, Nair SK, Chandrasekharan K, Simon R, Dominic C. del Nido cardioplegia in adult cardiac surgery—scopes and concerns. Perfusion. 2016;31(1):6–14. CrossRefPubMed Valooran GJ, Nair SK, Chandrasekharan K, Simon R, Dominic C. del Nido cardioplegia in adult cardiac surgery—scopes and concerns. Perfusion. 2016;31(1):6–14. CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Sanetra K, Pawlak I, Cisowski M. Del Nido cardioplegia—what is the current evidence? Kardiochir Torakochirugia Pol. 2018;15(2):114–8. Sanetra K, Pawlak I, Cisowski M. Del Nido cardioplegia—what is the current evidence? Kardiochir Torakochirugia Pol. 2018;15(2):114–8.
8.
Zurück zum Zitat Li Y, Lin H, Zhao Y, Li Z, Liu D, Wu X, et al. Del Nido Cardioplegia for myocardial protection in adult cardiac surgery: a systematic review and meta-analysis. ASAIO J. 2018;64(3):360–7. CrossRefPubMed Li Y, Lin H, Zhao Y, Li Z, Liu D, Wu X, et al. Del Nido Cardioplegia for myocardial protection in adult cardiac surgery: a systematic review and meta-analysis. ASAIO J. 2018;64(3):360–7. CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Yerebakan H, Sorabella RA, Najjar M, Castillero E, Mongero L, Beck J, et al. Del Nido Cardioplegia can be safely administered in high-risk coronary artery grafting surgery after acute myocardial infarction: a propensity matched comparison. J Cardiothorac Surg. 2014;9:141. CrossRefPubMedPubMedCentral Yerebakan H, Sorabella RA, Najjar M, Castillero E, Mongero L, Beck J, et al. Del Nido Cardioplegia can be safely administered in high-risk coronary artery grafting surgery after acute myocardial infarction: a propensity matched comparison. J Cardiothorac Surg. 2014;9:141. CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Matte GS, del Nido PJ. History and use of del Nido cardioplegia solution at Boston Children’s Hospital. J Extra Corpor Technol. 2012;44(3):98–103. CrossRefPubMedPubMedCentral Matte GS, del Nido PJ. History and use of del Nido cardioplegia solution at Boston Children’s Hospital. J Extra Corpor Technol. 2012;44(3):98–103. CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Sorabella RA, Akashi H, Yerebakan H, Najjar M, Mannan A, Williams MR, et al. Myocardial protection using del Nido Cardioplegia solution in adult reoperative aortic valve surgery. J Card Surg. 2014;29(4):445–9. CrossRefPubMedPubMedCentral Sorabella RA, Akashi H, Yerebakan H, Najjar M, Mannan A, Williams MR, et al. Myocardial protection using del Nido Cardioplegia solution in adult reoperative aortic valve surgery. J Card Surg. 2014;29(4):445–9. CrossRefPubMedPubMedCentral
12.
Zurück zum Zitat Hamad R, Nguyen A, Laliberté É, Bouchard D, Lamarche Y, El-Hamamsy I, et al. Comparison of del Nido Cardioplegia with blood Cardioplegia in adult combined surgery. Innovations (Phila). 2017;12(5):356–62. CrossRefPubMed Hamad R, Nguyen A, Laliberté É, Bouchard D, Lamarche Y, El-Hamamsy I, et al. Comparison of del Nido Cardioplegia with blood Cardioplegia in adult combined surgery. Innovations (Phila). 2017;12(5):356–62. CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Cayir M, Yuksel A. The use of del Nido Cardioplegia for myocardial protection in isolated coronary artery bypass surgery. Heart Lung Circ. 2020;29(2):301–7. CrossRefPubMed Cayir M, Yuksel A. The use of del Nido Cardioplegia for myocardial protection in isolated coronary artery bypass surgery. Heart Lung Circ. 2020;29(2):301–7. CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Yammine M, Neely RC, Loberman D, Rajab TK, Grewal A, McGurk S, et al. The use of lidocaine containing Cardioplegia in surgery for adult acquired heart disease. J Card Surg. 2015;30(9):677–84. CrossRefPubMed Yammine M, Neely RC, Loberman D, Rajab TK, Grewal A, McGurk S, et al. The use of lidocaine containing Cardioplegia in surgery for adult acquired heart disease. J Card Surg. 2015;30(9):677–84. CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Outcomes of del Nido cardioplegia after surgical aortic valve replacement and coronary artery bypass grafting
verfasst von
Chikashi Nakai
Cheng Zhang
Hiroto Kitahara
Christian Shults
Ron Waksman
Ezequiel. J. .Molina
Publikationsdatum
27.02.2023
Verlag
Springer Nature Singapore
Erschienen in
General Thoracic and Cardiovascular Surgery / Ausgabe 9/2023
Print ISSN: 1863-6705
Elektronische ISSN: 1863-6713
DOI
https://doi.org/10.1007/s11748-023-01914-x

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2023

General Thoracic and Cardiovascular Surgery 9/2023 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.