Zum Inhalt

Outcomes of esophagectomy in patients with previous foregut surgery: a matched retrospective cohort study

  • 06.05.2025
  • 2025 SAGES Oral
Erschienen in:

Abstract

Background

Esophagectomy is a challenging procedure indicated for esophageal cancer and complex benign esophageal conditions. The primary aim of this study was to determine the impact of previous foregut surgeries on postoperative outcomes following esophagectomy.

Methods

A retrospective cohort study was performed on patients undergoing esophagectomy between March 1st, 2008, and December 17th, 2024. Two groups were identified, patients with previous foregut surgery (PFS) and patients without previous foregut surgery (No-PFS). PFS (N = 37) was matched in a 3:1 ratio to patients with No-PFS (N = 111) by age, gender, race, and smoking status with “nearest neighbor” method. Demographics and perioperative variables were collected and compared between both groups. Kaplan–Meier method estimated survival and freedom from long-term complications, such as anastomotic stricture and paraconduit hernia.

Results

Of 349 patients undergoing esophagectomy, 37 had PFS. These included 43% anti-reflux procedures, 35% Heller myotomy for achalasia, and 14% bariatric surgeries. Diagnosis of cancer was an indication for esophagectomy in 59.5% of cases. After matching, significant difference was found regarding operative time (PFS: 463 vs No-PFS: 426 min; p = 0.038). No difference was observed in conversions to open, early complications, reinterventions or leak rate (p value > 0.05). In 3 cases, an interposition graft (colon, jejunum) was used as conduit instead of stomach. As regards freedom from late anastomotic stricture, although not statistically significant, a trend toward a lower freedom from anastomotic stricture was observed in PFS group. The survival analysis, limited to patients with esophageal cancer, indicated higher survival rates in the PFS group (p = 0.06).

Conclusions

PFS does not impact the approach or outcomes of esophagectomy and is safe with no increased risk of complications. Patients with PFS who had indication of esophagectomy for cancer tended to have better survival rates due to earlier detection and lower clinical stages at diagnosis because of more frequent follow-ups.
Titel
Outcomes of esophagectomy in patients with previous foregut surgery: a matched retrospective cohort study
Verfasst von
Agustina A. Pontecorvo
Jorge Cornejo
Mohammad Alomari
Tamar Tsenteradze
Mathew Thomas
Steven Bowers
Enrique F. Elli
Publikationsdatum
06.05.2025
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 6/2025
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-025-11757-7
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Hyperparathyreoidismus: Operation kann vor Diabetes schützen

Ein chirurgischer Eingriff kann für Patienten mit primärem Hyperparathyreoidismus gegenüber dem konservativen Management metabolisch von Vorteil sein. Denn wie eine Studie zeigt, senkt die Operation das Diabetesrisiko.

Perioperative Ernährungstherapie oft nicht leitliniengerecht

Beim Ernährungsmanagement vor und nach einer Krebs-Op. im Gastrointestinaltrakt klafft offenbar eine große Lücke zwischen Leitlinienempfehlungen und klinischer Praxis. Darauf deuten die Ergebnisse einer Umfrage in 263 deutschen Zentren hin.

CT-Verzicht und Übertherapie: Ein häufiges Problem bei Ballonsinuplastik

Seit etwa 20 Jahren ist die Ballonsinuplastik als Option für die Therapie der chronischen Rhinosinusitis verfügbar. Zwei Studien haben sich nun mit der Frage beschäftigt, ob das Verfahren adäquat angewendet wird.

Operationen am Morgen sind weniger riskant

Patientinnen und Patienten, die schon früh am Tag auf dem OP-Tisch zu liegen kommen, haben bessere Überlebenschancen als am Nachmittag operierte. Allerdings sind die im Zuge einer Studie ermittelten Mortalitätsraten insgesamt niedrig und die Differenzen gering – wenngleich signifikant.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Narbe an Hals einer Frau nach Operation/© SusaZoom / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Person isst eine Krankenhaus-Mahlzeit/© gballgiggs / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Ärztin blickt auf Uhr/© Krakenimages.com/stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)