Skip to main content
Erschienen in:

18.06.2024 | Pankreaskarzinom | Fortbildung

Gastrointestinale Tumoren

Zielgerichtete Therapie des Pankreaskarzinoms

verfasst von: Dr. med. David Witte, Dr. med. Klara Dorman, Dr. med. Danmei Zhang, Dr. med. C. Benedikt Westphalen

Erschienen in: Gastro-News | Ausgabe 3/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Auszug

Das Pankreaskarzinom weist trotz einiger therapeutischer Fortschritte in den letzten Jahren eine äußerst schlechte Prognose auf. Während bei anderen soliden Tumorentitäten mittlerweile zahlreiche zielgerichtete Therapieoptionen zur Verfügung stehen, bleiben diese Innovationen Patienten mit Pankreaskarzinomen größtenteils vorbehalten. Es gibt jedoch bereits heute Subgruppen von Patienten, die von einer zielgerichteten Therapie profitieren können. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Singhi AD et al. Real-time targeted genome profile analysis of pancreatic ductal adenocarcinomas identifies genetic alterations that might be targeted with existing drugs or used as Biomarkers. Gastroenterology. 2019;156:2242-53e4 Singhi AD et al. Real-time targeted genome profile analysis of pancreatic ductal adenocarcinomas identifies genetic alterations that might be targeted with existing drugs or used as Biomarkers. Gastroenterology. 2019;156:2242-53e4
2.
Zurück zum Zitat Moore MJ et al. Erlotinib plus gemcitabine compared with gemcitabine alone in patients with advanced pancreatic cancer: a phase III trial of the National Cancer Institute of Canada Clinical Trials Group. J Clin Oncol. 2007;25:1960-6 Moore MJ et al. Erlotinib plus gemcitabine compared with gemcitabine alone in patients with advanced pancreatic cancer: a phase III trial of the National Cancer Institute of Canada Clinical Trials Group. J Clin Oncol. 2007;25:1960-6
3.
Zurück zum Zitat Haas M et al. Efficacy of gemcitabine plus erlotinib in rash-positive patients with metastatic pancreatic cancer selected according to eligibility for FOLFIRINOX: A prospective phase II study of the ‘Arbeitsgemeinschaft Internistische Onkologie. Eur J Cancer. 2018;94:95-103 Haas M et al. Efficacy of gemcitabine plus erlotinib in rash-positive patients with metastatic pancreatic cancer selected according to eligibility for FOLFIRINOX: A prospective phase II study of the ‘Arbeitsgemeinschaft Internistische Onkologie. Eur J Cancer. 2018;94:95-103
4.
Zurück zum Zitat Golan Tet al. Maintenance olaparib for germline BRCA-mutated metastatic pancreatic cancer. N Engl J Med. 2019;381:317-27 Golan Tet al. Maintenance olaparib for germline BRCA-mutated metastatic pancreatic cancer. N Engl J Med. 2019;381:317-27
5.
Zurück zum Zitat Kindler HL et al. Overall survival results from the POLO trial: a phase III study of active maintenance olaparib versus placebo for Germline BRCA-mutated metastatic pancreatic cancer. J Clin Oncol. 2022;40:3929-39 Kindler HL et al. Overall survival results from the POLO trial: a phase III study of active maintenance olaparib versus placebo for Germline BRCA-mutated metastatic pancreatic cancer. J Clin Oncol. 2022;40:3929-39
6.
Zurück zum Zitat Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft DK, AWMF) S3-Leitlinie Exokrines PDAC, Langversion 2.0, 2021, AWMF Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft DK, AWMF) S3-Leitlinie Exokrines PDAC, Langversion 2.0, 2021, AWMF
7.
Zurück zum Zitat Moore AR et al. RAS-targeted therapies: is the undruggable drugged? Nat Rev Drug Discov. 2020;19:533-52 Moore AR et al. RAS-targeted therapies: is the undruggable drugged? Nat Rev Drug Discov. 2020;19:533-52
8.
Zurück zum Zitat Strickler JH et al. Sotorasib in KRAS p.G12C-mutated advanced pancreatic cancer. N Engl J Med. 2023;388:33-43 Strickler JH et al. Sotorasib in KRAS p.G12C-mutated advanced pancreatic cancer. N Engl J Med. 2023;388:33-43
9.
Zurück zum Zitat Bekaii-Saab TS et al. KRYSTAL-1: Updated activity and safety of adagrasib (MRTX849) in patients (Pts) with unresectable or metastatic pancreatic cancer (PDAC) and other gastrointestinal (GI) tumors harboring a KRASG12C mutation. J Clin Oncol. 2022;40:519-519 Bekaii-Saab TS et al. KRYSTAL-1: Updated activity and safety of adagrasib (MRTX849) in patients (Pts) with unresectable or metastatic pancreatic cancer (PDAC) and other gastrointestinal (GI) tumors harboring a KRASG12C mutation. J Clin Oncol. 2022;40:519-519
10.
Zurück zum Zitat Wang X et al. Identification of MRTX1133, a noncovalent, potent, and selective KRAS(G12D) inhibitor. J Med Chem. 2022;65:3123-33 Wang X et al. Identification of MRTX1133, a noncovalent, potent, and selective KRAS(G12D) inhibitor. J Med Chem. 2022;65:3123-33
11.
Zurück zum Zitat Luchini C et al. KRAS wild-type pancreatic ductal adenocarcinoma: molecular pathology and therapeutic opportunities. J Exp Clin Cancer Res. 2020;39:227 Luchini C et al. KRAS wild-type pancreatic ductal adenocarcinoma: molecular pathology and therapeutic opportunities. J Exp Clin Cancer Res. 2020;39:227
12.
Zurück zum Zitat Philip PA et al. Molecular characterization of KRAS wild-type tumors in patients with pancreatic adenocarcinoma. Clin Cancer Res. 2022;28:2704-14 Philip PA et al. Molecular characterization of KRAS wild-type tumors in patients with pancreatic adenocarcinoma. Clin Cancer Res. 2022;28:2704-14
13.
Zurück zum Zitat Windon AL et al. A KRAS wild type mutational status confers a survival advantage in pancreatic ductal adenocarcinoma. J Gastrointest. 2018;Oncol 9:1-10 Windon AL et al. A KRAS wild type mutational status confers a survival advantage in pancreatic ductal adenocarcinoma. J Gastrointest. 2018;Oncol 9:1-10
14.
Zurück zum Zitat Heining C, Horak P, Uhrig S et al. NRG1 fusions in KRAS wild-type pancreatic cancer. Cancer Discov. 2018;8:1087-95 Heining C, Horak P, Uhrig S et al. NRG1 fusions in KRAS wild-type pancreatic cancer. Cancer Discov. 2018;8:1087-95
15.
Zurück zum Zitat Jones MR et al. NRG1 gene fusions are recurrent, clinically actionable gene rearrangements in KRAS wild-type pancreatic ductal adenocarcinoma. Clin Cancer Res. 2019;25:4674-81 Jones MR et al. NRG1 gene fusions are recurrent, clinically actionable gene rearrangements in KRAS wild-type pancreatic ductal adenocarcinoma. Clin Cancer Res. 2019;25:4674-81
16.
Zurück zum Zitat Schram AM et al. Efficacy and safety of zenocutuzumab in advanced pancreas cancer and other solid tumors harboring NRG1 fusions. J Clin Oncol. 2021;39:3003-3003 Schram AM et al. Efficacy and safety of zenocutuzumab in advanced pancreas cancer and other solid tumors harboring NRG1 fusions. J Clin Oncol. 2021;39:3003-3003
17.
Zurück zum Zitat Subbiah V et al. Tumour-agnostic efficacy and safety of selpercatinib in patients with RET fusion-positive solid tumours other than lung or thyroid tumours (LIBRETTO-001): a phase 1/2, open-label, basket trial. Lancet Oncol. 2022;23:1261-73 Subbiah V et al. Tumour-agnostic efficacy and safety of selpercatinib in patients with RET fusion-positive solid tumours other than lung or thyroid tumours (LIBRETTO-001): a phase 1/2, open-label, basket trial. Lancet Oncol. 2022;23:1261-73
18.
Zurück zum Zitat Doebele RC et al. Entrectinib in patients with advanced or metastatic NTRK fusion-positive solid tumours: integrated analysis of three phase 1-2 trials. Lancet Oncol. 2020;21:271-82 Doebele RC et al. Entrectinib in patients with advanced or metastatic NTRK fusion-positive solid tumours: integrated analysis of three phase 1-2 trials. Lancet Oncol. 2020;21:271-82
19.
Zurück zum Zitat Hong DS et al. Larotrectinib in patients with TRK fusion-positive solid tumours: a pooled analysis of three phase 1/2 clinical trials. Lancet Oncol. 2020;21:531-40 Hong DS et al. Larotrectinib in patients with TRK fusion-positive solid tumours: a pooled analysis of three phase 1/2 clinical trials. Lancet Oncol. 2020;21:531-40
20.
Zurück zum Zitat Loriot Y, Schuler MH, Iyer G et al. Tumor agnostic efficacy and safety of erdafitinib in patients (pts) with advanced solid tumors with prespecified fibroblast growth factor receptor alterations (FGFRalt) in RAGNAR: Interim analysis (IA) results. J Clin Oncol. 2022;40:3007-3007 Loriot Y, Schuler MH, Iyer G et al. Tumor agnostic efficacy and safety of erdafitinib in patients (pts) with advanced solid tumors with prespecified fibroblast growth factor receptor alterations (FGFRalt) in RAGNAR: Interim analysis (IA) results. J Clin Oncol. 2022;40:3007-3007
21.
Zurück zum Zitat NCCN Clinical Practice Guidelines in Oncology: Pancreatic Adenocarcinoma Version 2.2022, December 6, 2022 NCCN Clinical Practice Guidelines in Oncology: Pancreatic Adenocarcinoma Version 2.2022, December 6, 2022
22.
Zurück zum Zitat Dorman K et al. Precision oncology in pancreatic cancer: experiences and challenges of the CCCmunich(LMU) molecular tumor board. Target Oncol. 2023;18:257-67 Dorman K et al. Precision oncology in pancreatic cancer: experiences and challenges of the CCCmunich(LMU) molecular tumor board. Target Oncol. 2023;18:257-67
23.
Zurück zum Zitat Casolino R et al. Homologous recombination deficiency in pancreatic cancer: a systematic review and prevalence meta-analysis. J Clin Oncol. 2021;39:2617-31 Casolino R et al. Homologous recombination deficiency in pancreatic cancer: a systematic review and prevalence meta-analysis. J Clin Oncol. 2021;39:2617-31
24.
Zurück zum Zitat Javle M et al. Olaparib monotherapy for previously treated pancreatic cancer with DNA damage repair genetic alterations other than Germline BRCA variants: findings from 2 phase 2 Nonrandomized clinical trials. JAMA Oncol. 2021;7:693-9 Javle M et al. Olaparib monotherapy for previously treated pancreatic cancer with DNA damage repair genetic alterations other than Germline BRCA variants: findings from 2 phase 2 Nonrandomized clinical trials. JAMA Oncol. 2021;7:693-9
25.
Zurück zum Zitat Peyraud F, Italiano A. Combined PARP inhibition and immune checkpoint therapy in solid tumors. Cancers. 2020;12(6):1502 Peyraud F, Italiano A. Combined PARP inhibition and immune checkpoint therapy in solid tumors. Cancers. 2020;12(6):1502
26.
Zurück zum Zitat Park W, Chen J, Chou JF et al. Genomic methods identify homologous recombination deficiency in pancreas adenocarcinoma and optimize treatment selection. Clin Cancer Res. 2020;26:3239-47 Park W, Chen J, Chou JF et al. Genomic methods identify homologous recombination deficiency in pancreas adenocarcinoma and optimize treatment selection. Clin Cancer Res. 2020;26:3239-47
27.
Zurück zum Zitat O'reilly EM, Lee JW, Zalupski M et al (2020) Randomized, multicenter, phase II trial of gemcitabine and cisplatin with or without veliparib in patients with pancreas adenocarcinoma and a germline BRCA/PALB2mutation. JClinOncol 38:1378-88 O'reilly EM, Lee JW, Zalupski M et al (2020) Randomized, multicenter, phase II trial of gemcitabine and cisplatin with or without veliparib in patients with pancreas adenocarcinoma and a germline BRCA/PALB2mutation. JClinOncol 38:1378-88
28.
Zurück zum Zitat Coston T, Starr JS, Sonbol BB et al. Responses to immune checkpoint inhibition among MSI-H pancreatic ductal adenocarcinoma: a multi-institutional case series. J Clin Oncol. 2022;40:4145-4145 Coston T, Starr JS, Sonbol BB et al. Responses to immune checkpoint inhibition among MSI-H pancreatic ductal adenocarcinoma: a multi-institutional case series. J Clin Oncol. 2022;40:4145-4145
29.
Zurück zum Zitat Marabelle A, Le DT, Ascierto PA et al. Efficacy of pembrolizumab in patients with noncolorectal high microsatellite instability/mismatch repair-deficient cancer: results from the phase II KEYNOTE-158 study. J Clin Oncol. 2020;38:1-10 Marabelle A, Le DT, Ascierto PA et al. Efficacy of pembrolizumab in patients with noncolorectal high microsatellite instability/mismatch repair-deficient cancer: results from the phase II KEYNOTE-158 study. J Clin Oncol. 2020;38:1-10
30.
Zurück zum Zitat Balachandran VP, Rojas LA, Sethna Z et al. Phase I trial of adjuvant autogene cevumeran, an individualized mRNA neoantigen vaccine, for pancreatic ductal adenocarcinoma. J Clin Oncol. 2022;40:2516-2516 Balachandran VP, Rojas LA, Sethna Z et al. Phase I trial of adjuvant autogene cevumeran, an individualized mRNA neoantigen vaccine, for pancreatic ductal adenocarcinoma. J Clin Oncol. 2022;40:2516-2516
31.
Zurück zum Zitat Leidner R, Sanjuan SN, Huang H et al. Neoantigen T-cell receptor gene therapy in pancreatic cancer. N Engl J Med. 2022;386:2112-9 Leidner R, Sanjuan SN, Huang H et al. Neoantigen T-cell receptor gene therapy in pancreatic cancer. N Engl J Med. 2022;386:2112-9
Metadaten
Titel
Gastrointestinale Tumoren
Zielgerichtete Therapie des Pankreaskarzinoms
verfasst von
Dr. med. David Witte
Dr. med. Klara Dorman
Dr. med. Danmei Zhang
Dr. med. C. Benedikt Westphalen
Publikationsdatum
18.06.2024
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Gastro-News / Ausgabe 3/2024
Print ISSN: 1869-1005
Elektronische ISSN: 2520-8667
DOI
https://doi.org/10.1007/s15036-024-3709-5

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2024

Gastro-News 3/2024 Zur Ausgabe

Passend zum Thema

ANZEIGE

AGO-Leitlinie 2024: Update zu CDK4 & 6 Inhibitoren

Die Kommission Mamma der Arbeitsgemeinschaft Gynäkologische Onkologie (AGO) hat am 02. März 2024 ihre aktualisierten Empfehlungen präsentiert.[1,2] Welchen Stellenwert CDK4 & 6 Inhibitoren in der Therapie des Hormonrezeptor-positiven (HR+), HER2-negativen (HER2-) Mammakarzinoms haben, erfahren Sie hier im Update.

ANZEIGE

Finale OS-Analyse der MONARCH-3-Studie vorgestellt

In der MONARCH-3-Studie erhielten Patientinnen mit fortgeschrittenem HR+, HER2- Brustkrebs Abemaciclib [1,a] in Kombination mit nicht-steroidalem Aromatasehemmer (nsAI). Die finalen Daten bestätigen den in früheren Analysen beobachteten Unterschied zugunsten der Kombinationstherapie. [2] Details dazu vom SABCS 2023.

ANZEIGE

Die Bedeutung der CDK4 & 6 Inhibition beim HR+, HER2- Mammakarzinom

Es erwarten Sie praxisrelevante Patientenfälle, kompakte Studiendarstellungen, informative Experteninterviews sowie weitere spannende Inhalte rund um das HR+, HER2- Mammakarzinom. 
 

Passend zum Thema

ANZEIGE

KEYNOTE-671-Studie: Zulassungserweiterung für Pembrolizumab zur perioperativen Therapie beim resezierbaren NSCLC

Ab sofort ist Pembrolizumab auch zur adjuvanten Monotherapie bei NSCLC mit hohem Rezidivrisiko nach vollständiger Resektion und Platin-basierter Chemo unabhängig von der PD-L1-Expression zugelassen.

ANZEIGE

Interaktiver mNSCLC-Patientenfall: Wie würden Sie entscheiden?

Verfolgen Sie in der interaktiven Kasuistik nach, für welchen Behandlungspfad sich Prof. Dr. Schütte mit seinem Team entschieden hat. Hätten Sie genau so gehandelt? Testen Sie Ihr Wissen und erfahren Sie mehr.

ANZEIGE

Fokus Immunonkologie – NSCLC

Content Hub

Die Einführung von Immun-Checkpoint-Inhibitoren markierte einen entscheidenden Fortschritt in der Behandlung von bestimmten Patienten mit nicht-kleinzelligem Lungenkarzinom (non-small cell lung cancer, NSCLC) und eröffnete seither neue Perspektiven und Chancen für Behandler und geeignete Patienten. Hier finden Sie fortlaufend aktuelle Informationen und relevante Beiträge zur Immunonkologie in dieser Indikation.

MSD Sharp & Dohme GmbH