Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 2/2021

19.10.2020 | Original Scientific Report

Papillary Thyroid Carcinoma in Children: Clinicopathological Profile and Outcomes of Management

verfasst von: John K. Thomas, Jujju Jacob Kurian, Anish Jacob Cherian, Julie Hephzibah, M. J. Paul, Deepak Thomas Abraham

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 2/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

We aim to analyze the clinicopathological profile and outcomes of management for children with papillary thyroid carcinoma (PTC).

Methods

Relevant clinical data of children ≤ 18 years of age managed for PTC between January 2006 and July 2018 as well as details of their follow-up till December 2019 were retrospectively collected and analyzed.

Results

There were 82 children with PTC that were managed during the study period. At presentation, 39 (47.6%) had cervical lymphadenopathy, while 9 (11%) had systemic metastasis. Majority of patients 39 (47.6%) underwent total thyroidectomy with a selective neck dissection, while total thyroidectomy alone was performed in 26 (31.7%). Following surgery, hypocalcemia was seen in 39 (47.6%): 28 (34.1%) were temporary, while 11 (13.4%) were permanent. Twenty-eight (34%) developed persistent disease after surgery and 131I therapy. Significant risk factors for persistence and metastatic disease were metastatic cervical lymph node at presentation (p = 0.002) and tumor size (p = 0.014), respectively. The mean duration of follow-up was 60.3 (range 12–150) months with a mean overall disease-free survival of 60 months (95% CI 57.11, 77.95).

Conclusion

Children with papillary thyroid cancers present with aggressive disease, 47.6% with cervical nodal metastasis and 11% with distant metastasis in this cohort. The rate of post-thyroidectomy hypocalcemia in this study is substantial, and efforts to reduce it are actively being pursued. The presence of metastatic cervical lymph node at presentation (p = 0.002) and tumor size (p = 0.014) were the only significant risk factors for persistent and metastatic disease, respectively, in this study.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Rallison ML, Dobyns BM, Keating FR et al (1975) Thyroid nodularity in children. JAMA 233:1069–1072CrossRef Rallison ML, Dobyns BM, Keating FR et al (1975) Thyroid nodularity in children. JAMA 233:1069–1072CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Josefson J, Zimmerman D (2008) Thyroid nodules and cancers in children. Pediatr Endocrinol Rev PER 6:14–23PubMed Josefson J, Zimmerman D (2008) Thyroid nodules and cancers in children. Pediatr Endocrinol Rev PER 6:14–23PubMed
9.
Zurück zum Zitat Zimmerman D, Hay ID, Gough IR et al (1988) Papillary thyroid carcinoma in children and adults: long-term follow-up of 1039 patients conservatively treated at one institution during three decades. Surgery 104:1157–1166PubMed Zimmerman D, Hay ID, Gough IR et al (1988) Papillary thyroid carcinoma in children and adults: long-term follow-up of 1039 patients conservatively treated at one institution during three decades. Surgery 104:1157–1166PubMed
24.
Zurück zum Zitat Lee ML, Chen GG, Vlantis AC et al (2005) Induction of thyroid papillary carcinoma cell proliferation by estrogen is associated with an altered expression of Bcl-xL. Cancer J 11:113–121CrossRef Lee ML, Chen GG, Vlantis AC et al (2005) Induction of thyroid papillary carcinoma cell proliferation by estrogen is associated with an altered expression of Bcl-xL. Cancer J 11:113–121CrossRef
39.
Zurück zum Zitat Pata G, Casella C, Mittempergher F et al (2010) Loupe magnification reduces postoperative hypocalcemia after total thyroidectomy. Am Surg 76:1345–1350CrossRef Pata G, Casella C, Mittempergher F et al (2010) Loupe magnification reduces postoperative hypocalcemia after total thyroidectomy. Am Surg 76:1345–1350CrossRef
45.
Metadaten
Titel
Papillary Thyroid Carcinoma in Children: Clinicopathological Profile and Outcomes of Management
verfasst von
John K. Thomas
Jujju Jacob Kurian
Anish Jacob Cherian
Julie Hephzibah
M. J. Paul
Deepak Thomas Abraham
Publikationsdatum
19.10.2020
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 2/2021
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-020-05817-3

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2021

World Journal of Surgery 2/2021 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.