Skip to main content
Erschienen in:

02.12.2019 | Review Article

Pediatric ankle injuries: utilizing the Dias-Tachdjian classification

verfasst von: Christy B. Pomeranz, Roger J. Bartolotta

Erschienen in: Skeletal Radiology | Ausgabe 4/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Pediatric ankle injuries require timely diagnosis due to their involvement of the distal tibial physis and subsequent impact on long bone growth. These injuries occur in a predictable pattern based on ankle position, direction of force, and degree of closure of the distal tibial physis. The Dias-Tachdjian classification describes possible ankle injury patterns for the completely open physis, and we present a simplified algorithm for applying this system in routine radiographic interpretation. Similar to the Lauge-Hansen classification in adults, the Dias-Tachdjian system is based on the position of the foot and direction of force at the time of injury with four major patterns: supination-inversion, pronation-eversion external rotation, supination-plantar flexion, and supination-external rotation. In addition, we examine the effect that the closing distal tibial physis has on adolescent fracture patterns (specifically, Tillaux and triplane fractures). Awareness of these injury patterns helps the radiologist to identify nondisplaced fractures and subtle physeal injuries with implications for surgical and/or conservative management.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Eismann EA, Stephan ZA, Mehlman CT, Denning J, Mehlman T, Parikh SN, et al. Pediatric triplane ankle fractures: impact of radiographs and computed tomography on fracture classification and treatment planning. J Bone Joint Surg Am. 2015;97(12):995–1002.CrossRef Eismann EA, Stephan ZA, Mehlman CT, Denning J, Mehlman T, Parikh SN, et al. Pediatric triplane ankle fractures: impact of radiographs and computed tomography on fracture classification and treatment planning. J Bone Joint Surg Am. 2015;97(12):995–1002.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat D’Angelo F, Solarino G, Tanas D, Zani A, Cherubino P, Moretti B. Outcome of distal tibia physeal fractures: a review of cases as related to risk factors. Injury. 2017;48(Suppl 3):S7–S11.CrossRef D’Angelo F, Solarino G, Tanas D, Zani A, Cherubino P, Moretti B. Outcome of distal tibia physeal fractures: a review of cases as related to risk factors. Injury. 2017;48(Suppl 3):S7–S11.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Salter RB, Harris WR. Injuries involving the epiphyseal plate. J Bone Joint Surg Am. 1963;45:587–622.CrossRef Salter RB, Harris WR. Injuries involving the epiphyseal plate. J Bone Joint Surg Am. 1963;45:587–622.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Yde J. The Lauge Hansen classification of malleolar fractures. Acta Orthop Scand. 1980;51(1):181–92.CrossRef Yde J. The Lauge Hansen classification of malleolar fractures. Acta Orthop Scand. 1980;51(1):181–92.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Shariff SS, Nathwani DK. Lauge-Hansen classification: a literature review. Injury. 2006;37(9):888–90.CrossRef Shariff SS, Nathwani DK. Lauge-Hansen classification: a literature review. Injury. 2006;37(9):888–90.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Dias LS, Tachdjian MO. Physeal injuries of the ankle in children: classification. Clin Orthop Relat Res. 1978;136:230–3. Dias LS, Tachdjian MO. Physeal injuries of the ankle in children: classification. Clin Orthop Relat Res. 1978;136:230–3.
7.
Zurück zum Zitat Mac Nealy GA, Rogers LF, Hernandez R, Poznanski AK. Injuries of the distal tibial epiphysis: systematic radiograph evaluation. Am J Roentgenol. 1982;138(4):683–9.CrossRef Mac Nealy GA, Rogers LF, Hernandez R, Poznanski AK. Injuries of the distal tibial epiphysis: systematic radiograph evaluation. Am J Roentgenol. 1982;138(4):683–9.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Von Laer L. Classification, diagnosis, and treatment of transitional fractures of the distal part of the tibia. J Bone Joint Surg Am. 1985;67(5):687–98.CrossRef Von Laer L. Classification, diagnosis, and treatment of transitional fractures of the distal part of the tibia. J Bone Joint Surg Am. 1985;67(5):687–98.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Kärrholm J, Hansson LI, Laurin S. Pronation injuries of the ankle in children. Retrospective study of radiographical classification and treatment. Acta Orthop Scand. 1983;54(1):1–17.CrossRef Kärrholm J, Hansson LI, Laurin S. Pronation injuries of the ankle in children. Retrospective study of radiographical classification and treatment. Acta Orthop Scand. 1983;54(1):1–17.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Kärrholm J, Hansson LI, Laurin S. Supination-adduction injuries of the ankle in children-radiographical classification and treatment. Arch Orthop Trauma Surg. 1983;101(3):193–200.CrossRef Kärrholm J, Hansson LI, Laurin S. Supination-adduction injuries of the ankle in children-radiographical classification and treatment. Arch Orthop Trauma Surg. 1983;101(3):193–200.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Guler F, Kose O, Celiktas M, Turan A. Adult-type bimalleolar ankle fracture in children: report of two cases. Foot Ankle Spec. 2013;6(5):376–9.CrossRef Guler F, Kose O, Celiktas M, Turan A. Adult-type bimalleolar ankle fracture in children: report of two cases. Foot Ankle Spec. 2013;6(5):376–9.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Halai M, Jamal B, Rea P, Qureshi M, Pillai A. Acute fractures of the pediatric foot and ankle. Worl J Pediatr. 2015;11(1):14–20.CrossRef Halai M, Jamal B, Rea P, Qureshi M, Pillai A. Acute fractures of the pediatric foot and ankle. Worl J Pediatr. 2015;11(1):14–20.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Kaya A, Altay T, Ozturk H, Karapinar L. Open reduction and internal fixation in displaced juvenile Tillaux fractures. Injury. 2007;38(2):201–5.CrossRef Kaya A, Altay T, Ozturk H, Karapinar L. Open reduction and internal fixation in displaced juvenile Tillaux fractures. Injury. 2007;38(2):201–5.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Binkley A, Mehlman CT, Freeh E. Salter-Harris II ankle fractures in children: does fracture pattern matter? J Orthop Trauma. 2019;33(5):e190–5.CrossRef Binkley A, Mehlman CT, Freeh E. Salter-Harris II ankle fractures in children: does fracture pattern matter? J Orthop Trauma. 2019;33(5):e190–5.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Spiegel PG, Cooperman DR, Laros GS. Epiphyseal fractures of the distal ends of the tibia and fibula. A retrospective study of two hundred and thirty-seven cases in children. J Bone Joint Surg Am. 1978;60(8):1046–50.CrossRef Spiegel PG, Cooperman DR, Laros GS. Epiphyseal fractures of the distal ends of the tibia and fibula. A retrospective study of two hundred and thirty-seven cases in children. J Bone Joint Surg Am. 1978;60(8):1046–50.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Blackburn EW, Aronsson DD, Rubright JH, Lisle JW. Ankle fractures in children. J Bone Joint Surg Am. 2012;94(13):1234–44.CrossRef Blackburn EW, Aronsson DD, Rubright JH, Lisle JW. Ankle fractures in children. J Bone Joint Surg Am. 2012;94(13):1234–44.CrossRef
Metadaten
Titel
Pediatric ankle injuries: utilizing the Dias-Tachdjian classification
verfasst von
Christy B. Pomeranz
Roger J. Bartolotta
Publikationsdatum
02.12.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Skeletal Radiology / Ausgabe 4/2020
Print ISSN: 0364-2348
Elektronische ISSN: 1432-2161
DOI
https://doi.org/10.1007/s00256-019-03356-0

Neu im Fachgebiet Radiologie

Ab sofort gelten die neuen Verordnungsausnahmen für Lipidsenker

Freie Fahrt für Lipidsenker? Das nicht, doch mit niedrigerem Schwellenwert fürs Infarktrisiko und neuen Indikationen hat der G-BA die Verordnungs-Handbremse ein gutes Stück weit gelockert.

Abdominale CT bei Kindern: 40% mit Zufallsbefunden

Wird bei Kindern mit stumpfem Trauma eine CT des Bauchraums veranlasst, sind in rund 40% der Fälle Auffälligkeiten zu sehen, die nichts mit dem Trauma zu tun haben. Die allerwenigsten davon sind klinisch relevant.

Genügt die biparametrische MRT für die Prostatadiagnostik?

Die multiparametrische Magnetresonanztomografie hat einen festen Platz im Screening auf klinisch signifikante Prostatakarzinome. Ob auch ein biparametrisches Vorgehen ausreicht, ist in einer Metaanalyse untersucht worden.

Höhere Trefferquoten bei Brustkrebsscreening dank KI?

Künstliche Intelligenz unterstützt bei der Auswertung von Mammografie-Screenings und senkt somit den radiologischen Arbeitsaufwand. Wie wirken sich diese Technologien auf die Trefferquote und die Falsch-positiv-Rate aus? Das hat jetzt eine Studie aus Schweden untersucht.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.