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Pediatric Rheumatology

Ausgabe 1/2007

Inhalt (23 Artikel)

Pediatric Rheumatology – a continuation of Pediatric Rheumatology Online Journal

  • Open Access
  • Editorial

Alberto Martini, Charles H Spencer

Homocysteine and lipid profile in children with Juvenile Idiopathic Arthritis

  • Open Access
  • Research

Marcela Gonçalves, Vânia D'Almeida, Elvira M Guerra-Shinohara, Luciano C Galdieri, Claudio A Len, Maria Odete E Hilário

Ultrasound measurement of joint cartilage thickness in large and small joints in healthy children: a clinical pilot study assessing observer variability

  • Open Access
  • Research

Anne Helene Spannow, Elisabeth Stenboeg, Mogens Pfeiffer-Jensen, Troels Herlin

Reactive arthritis of the temporomandibular joints and cervical spine in a child

  • Open Access
  • Case Report

Bita Arabshahi, Kevin M Baskin, Randy Q Cron

Growing pains in children

  • Open Access
  • Review

Yosef Uziel, Philip J Hashkes

Rhupus arthropathy as the presenting manifestation in Juvenile SLE: a case report

  • Open Access
  • Case Report

Erbil Unsal, Ayse Ozgun Arlı, Hakkı Akman

Review for the generalist: evaluation of anterior knee pain

  • Open Access
  • Review

Kristin M Houghton

Improving adherence to medical regimens for juvenile rheumatoid arthritis

  • Open Access
  • Review

Michael A Rapoff, Carol B Lindsley

Association between celiac sprue and cryopyrin associated autoinflammatory disorders: a case report

  • Open Access
  • Case Report

Marcus Shaker, Susan Edwards, Henry Chionuma, Eric Shamansky, Hal M Hoffman

Neutrophils: the forgotten cell in JIA disease pathogenesis

  • Open Access
  • Review

James N Jarvis, Kaiyu Jiang, Howard R Petty, Michael Centola

Farber disease: clinical presentation, pathogenesis and a new approach to treatment

  • Open Access
  • Review

Karoline Ehlert, Michael Frosch, Natalja Fehse, Axel Zander, Johannes Roth, Josef Vormoor

Involvement of dendritic cells in autoimmune diseases in children

  • Open Access
  • Review

Consuelo M López de Padilla, Ann M Reed

PRINTO scholarships: the Italian experience

  • Open Access
  • Letter to the Editor

Pablo Garcia Munitis

Ischiopubic and odontoid synchondrosis in a boy with progressive pseudorheumatoid chondrodysplasia

  • Open Access
  • Case Report

Ali Al Kaissi, Farid Ben Chehida, Maher Ben Ghachem, Franz Grill, Klaus Klaushofer

Unusual presentation of childhood Systemic Lupus Erythematosus

  • Open Access
  • Case Report

Sathish Kumar, Indira Agarwal

Increased serum levels of TGFβ1 in children with localized scleroderma

  • Open Access
  • Research

Yosef Uziel, Brian M Feldman, Bernice R Krafchik, Ronald M Laxer, Rae SM Yeung

Agreement between physicians and parents in rating functional ability of children with juvenile idiopathic arthritis

  • Open Access
  • Research

Elena Palmisani, Nicoletta Solari, Angela Pistorio, Nicolino Ruperto, Clara Malattia, Stefania Viola, Antonella Buoncompagni, Anna Loy, Alberto Martini, Angelo Ravelli

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KI-Chatbots bieten 24/7-Sprechstunde für Patienten

Medizinischen Rat von Chatbots auf der Basis sogenannter künstlicher Intelligenz haben laut Umfragen bereits knapp die Hälfte aller Erwachsenen schon einmal eingeholt. Welche Chancen und Risiken birgt das?

Mehr als ein Fünftel der Kleinkinder entwickelt eine funktionelle Obstipation

In einer schwedischen Geburtskohorte zeigte etwa jedes fünfte Kind in den ersten 30 Lebensmonaten eine funktionelle Obstipation. Die Studie liefert differenzierte Daten zu Stuhlfrequenz, -konsistenz, Risikofaktoren und Therapieverläufen und unterstreicht den Bedarf an langfristiger Betreuung.

Zu frühe Geburt – 10 IQ-Punkte weniger

Kommen Kinder zu früh oder mit sehr niedrigem Geburtsgewicht auf die Welt, hat dies oft kognitive Auswirkungen bis ins Erwachsenenalter: Der IQ bleibt niedriger, die Schulleistungen sind schlechter und der Förderbedarf ist höher als im Durchschnitt.

Dislozierte Radiusfraktur bei Kindern: Konservative Therapie im Aufwind!

Selbst stark dislozierte distale Radiusfrakturen heilen bei Kindern im Gipsverband offenbar ähnlich gut wie nach operativer Versorgung. Das legt eine randomisierte Studie aus Großbritannien nahe. Vorteile der konservativen Behandlung: weniger Komplikationen und deutlich geringere Kosten.

Update Pädiatrie

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Bildnachweise
Die Leitlinien für Ärztinnen und Ärzte, Tastuntersuchung bei Kind/© Maria / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Frühgeborenes/© manonallard / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodell), Kind mit Gipsarm/© nycshooter / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodell)