Skip to main content
main-content

04.08.2019 | Scientific Article

Percutaneous reinforced osteoplasty for long bone metastases: a feasibility study

Zeitschrift:
Skeletal Radiology
Autoren:
Nischal Koirala, Gordon McLennan
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s00256-019-03288-9) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Publisher’s note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Objective

While percutaneous osteoplasty is common for the treatment of vertebral fractures, low strength of fixation remains a major challenge for use in metastatic weight-bearing bones. With stent, wire, and cement augmentation, this study explores the feasibility of percutaneous reinforced osteoplasty for use in correcting long bone fractures.

Materials and methods

Fifteen explanted swine femora were randomly assigned into three groups. Group 1 (n = 5) was native (intact) bones without any intervention (control), group 2 (n = 5) received cementoplasty, and group 3 (n = 5) received stent and wire scaffolding (“rebar”) in addition to cementoplasty. All treatment procedures were performed under fluoroscopic guidance. Mechanical strength of fracture fixation was quantified by peak load to failure, stiffness, work done to fracture, and fatigue testing with four-point bend test.

Results

Percutaneous osteoplasty with or without reinforcement was successfully achieved in all specimens. The respective peak load at failure, flexural stiffness, and work done to fracture (mean ± SEM) for group 1 was 2245 ± 168 N, 14.77 ± 1.3 Nm/degree, and 4854 ± 541 Nmm; group 2 was 468 ± 81 N, 3.9 ± 0.5 Nm/degree, and 401 ± 56 Nmm; and group 3 was 594 ± 90 N, 4.42 ± 0.4 Nm/degree, and 522 ± 54 Nmm. The mean cyclic displacement for groups 1, 2, and 3 were 0.15, 0.58, and 0.48 mm, respectively, at 220–240 N loading.

Conclusions

While percutaneous reinforced osteoplasty with stent, wire, and cement augmentation resulted in improved mechanical strength in restored bones, it did not differ significantly from specimens that underwent exclusive cementoplasty. With the improvement of fracture strength, the concept may be applicable for prevention or treatment of pathological fractures.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
ESM 1 (DOCX 188 kb)
256_2019_3288_MOESM1_ESM.docx
Literatur
Über diesen Artikel
  1. Sie können e.Med Orthopädie & Unfallchirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Radiologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.


 

Neu im Fachgebiet Radiologie

Meistgelesene Bücher aus der Radiologie

2016 | Buch

Medizinische Fremdkörper in der Bildgebung

Thorax, Abdomen, Gefäße und Kinder

Dieses einzigartige Buch enthält ca. 1.600 hochwertige radiologische Abbildungen und Fotos iatrogen eingebrachter Fremdmaterialien im Röntgenbild und CT.

Herausgeber:
Dr. med. Daniela Kildal

2011 | Buch

Atlas Klinische Neuroradiologie des Gehirns

Radiologie lebt von Bildern! Der vorliegende Atlas trägt dieser Tatsache Rechnung. Sie finden zu jedem Krankheitsbild des Gehirns Referenzbilder zum Abgleichen mit eigenen Befunden.

Autoren:
Priv.-Doz. Dr. med. Jennifer Linn, Prof. Dr. med. Martin Wiesmann, Prof. Dr. med. Hartmut Brückmann

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Radiologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise