Skip to main content
main-content

01.09.2009 | Scientific Article | Ausgabe 9/2009

Skeletal Radiology 9/2009

Percutaneous vertebroplasty in the management of vertebral osteoporotic fractures. Short-term, mid-term and long-term follow-up of 285 patients

Zeitschrift:
Skeletal Radiology > Ausgabe 9/2009
Autoren:
Salvatore Masala, Matteo Mammucari, Georgios Angelopoulos, Roberto Fiori, Francesco Massari, Skerdilajd Faria, Giovanni Simonetti

Abstract

Objectives

To evaluate the short-term, mid-term and long-term follow-up of 285 patients who had undergone percutaneous vertebroplasty (PVP) for osteoporotic vertebral compression fracture (VCF) in our department from 2003 to 2006, and, particularly, to analyse our data on the safety and the usefulness of PVP for durable pain reduction, mobility improvement and the need for analgesic drugs.

Materials and methods

Follow-up analysis was made through a questionnaire completed by the patients before and after PVP (1 week, 1 year and 3 years). The results are reported by subdivision of patients into groups (by gender, age and number of treated vertebrae), with special reference to pain management, drug administration and quality of life.

Results

All patients (285) were followed up for 1 week, 186 for 12 months, and 68 patients were followed up for 3 years. One week after PVP all patients reported normal ambulation (with or without pain), and more than 95% were able to perform activities of daily living (ADL) either without pain or with mild pain. There was no difference in pain relief between the genders after 1 week’s follow up, but after 3 years better analgesia results were observed in women. There was no statistically significant difference in the visual analogue scale (VAS) values before PVP between age groups (P = 0.7) and gender (P = 0.4); Patients younger than 75 years had better outcomes than did older ones (>75 years) at 1 week and 1 year follow up. Patients also reported significant reduction in drug therapy for pain.

Conclusions

PVP is a safe and useful procedure for the treatment of vertebral osteoporotic fractures. It produces enduring pain reduction, improves patients’ mobility and decreases the need for analgesic drugs.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2009

Skeletal Radiology 9/2009 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Radiologie

04.11.2018 | Klinik aktuell | Nachrichten | Onlineartikel

Radikale Klinik-Reformen als Blaupause?

03.11.2018 | Recht für Ärzte | Nachrichten | Onlineartikel

Das Kreuz mit dem Kreuz

Meistgelesene Bücher aus der Radiologie

2016 | Buch

Medizinische Fremdkörper in der Bildgebung

Thorax, Abdomen, Gefäße und Kinder

Dieses einzigartige Buch enthält ca. 1.600 hochwertige radiologische Abbildungen und Fotos iatrogen eingebrachter Fremdmaterialien im Röntgenbild und CT.

Herausgeber:
Dr. med. Daniela Kildal

2011 | Buch

Atlas Klinische Neuroradiologie des Gehirns

Radiologie lebt von Bildern! Der vorliegende Atlas trägt dieser Tatsache Rechnung. Sie finden zu jedem Krankheitsbild des Gehirns Referenzbilder zum Abgleichen mit eigenen Befunden.

Autoren:
Priv.-Doz. Dr. med. Jennifer Linn, Prof. Dr. med. Martin Wiesmann, Prof. Dr. med. Hartmut Brückmann

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Radiologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise